Η Χώρα, εκτός α¹Õ τα οικονομικά, έχει να αντιμετω¹ίσει και τα ελλείμματα εθνικής αξιο¹ρέ¹ειας, συνέ¹ειας και σοβαρότητας στις εξωτερικές της σχέσεις

 

(Ε¹ιστολή του Ραφαήλ Πα¹αδό¹ουλου, ομότιμου καθηγητής Θερμοδυναμικής, ¹ου στάλθηκε στην ÒΚαθημερινήÓ στις 9.10.09).

 

 

Η κα Μ¹ακογιάννη, ¹αραδίδουσα το Υ¹ουργείο των Εξωτερικών στο διάδοχό της, μίλησε για ε¹ιτυχή εξωτερική ¹ολιτική και ο κ. Λοβέρδος, μέχρι ¹ρόσφατα υ¹εύθυνος του ΠΑΣΟΚ για τα εξωτερικά θέματα, ετόνισε ¹ροεκλογικά ¹ως η εξωτερική ¹ολιτική είναι το δυνατό ατού του κόμματός του.

 

Οι το¹οθετήσεις αυτές είναι ιστορικά ¹ροβληματικές και υ¹οδηλώνουν, δυσοίωνη μάλλον, α¹οστασιο¹οίηση της ¹ολιτικής ηγεσίας α¹Õ την ¹ραγματικότητα στα εθνικά μας θέματα αλλά και α¹Õ το λαϊκό αισθητήριο ό¹ως α¹οτυ¹ώνεται σε μια σειρά α¹ό εκλογικές αναμετρήσεις.

Κά¹οια θέματα στις εξωτερικές σχέσεις της χώρας, αλλά όχι μόνο, ¹ερι¹λέχθηκαν α¹Õ το ότι η διαχείρισή τους –όχι σ¹άνια– ήταν α¹ο¹ροσανατόλιστη και α¹οσ¹ασματική με έκδηλα στρεβλή ιεράρχηση ¹ροτεραιοτήτων. Περίφημο –και ¹ολυδιάστατο– ¹αράδειγμα το θέμα της ονομασίας του μικρού νεο¹αγούς κράτους στα βόρεια σύνορά μας.

 

Στις αρχές της δεκαετίας του 90 το κυριαρχούν θέμα της εξωτερικής μας ¹ολιτικής ήταν το να α¹οδείξουμε ¹ως ο γεωγραφικός όρος Μακεδονία ανήκει α¹οκλειστικά στους Έλληνες ανεξάρτητα α¹Õ το ότι ένα τμήμα της ¹εριοχής, στην ο¹οία αναφέρεται ο όρος αυτός, είχε ε¹οικιστεί α¹ό άλλους λαούς ¹ρίς α¹ό 14 αιώνες.

Η εμμονή μας τότε στην άρνηση κάθε σύνθετης ονομασίας ¹ου ¹εριείχε τη λέξη Μακεδονία δεν έγινε κατανοητή ούτε α¹ό τους στενούς μας φίλους, στην Ε.Ε. και αλλού, και οδήγησε τη χώρα σε διεθνή α¹ομόνωση. Και δεν είναι τόσο συμ¹τωματικό όσο θεωρείται το ότι, την ε¹οχή ¹ου η χώρα είχε εγκλωβίσει τις δραστηριότητές της στη διύληση του κώνο¹α της α¹οκλειστικότητας του ονόματος της Μακεδονίας, οι Τούρκοι μας ¹ροσέφεραν ¹ρος ¹έψιν –και τέρψιν– την κάμηλον του  casus belli.

 

Με τον τρό¹ο αυτό, το 1993, οι ανατολικοί γείτονές μας διεκήρυξαν ¹ως δεν αναγνωρίζουν το Διεθνές Δίκαιο της Θαλάσσης, αφού, κατά την ά¹οψή τους, τα νησιά δεν έχουν δικαίωμα στην υφαλοκρη¹ίδα και κατά συνέ¹εια η εφαρμογή του στο Αιγαίο α¹οτελεί αιτία ¹ολέμου. Και ακολούθησαν αμέσως μετά τα ¹αρε¹όμενα στο  menu, δηλαδή η ε¹ίσημη διατύ¹ωση της θεωρίας των γκρίζων ζωνών και το ε¹εισόδιο των Ιμίων.

            Την ίδια ε¹οχή –και όχι συμ¹ληρωματικά– ενεφανίσθη και η θεωρία της διαχειρίσεως των –κλιμακούμενων– ελληνοτουρκικών διαφορών στα ¹λαίσια του, δια της ¹λήρους εντάξεως στην Ε.Ε., Òεξευρω¹αϊσμού της ΤουρκίαςÓ.

           

Η θεωρία αυτή α¹οτελεί έκτοτε κάτι σαν σύμβολο ¹ίστεως για την ¹ολιτική της χώρας με ¹εριοδικές σ¹ονδές λατρείας. Χαρακτηριστικό ¹αράδειγμα η ¹ερί¹τωση του Ελσίνκι το 1999 ο¹ότε διεμηνύθει –εμμέσως ¹λήν σαφώς στην Ε.Ε.– ότι η αρμονική συνύ¹αρξη, ¹ου εξασφαλίζεται με τον εξευρω¹αϊσμό της Τουρκίας, αφορά ε¹ίσης και σÕ αυτή ανάμεσα στην ενταξιακή της υ¹οξηφιότητα και το  casus belli.

           

Το συμ¹έρασμα είναι ¹ως η χώρα, εκτός α¹ό τα οικονομικά, έχει να αντιμετω¹ίσει τα ελλείμματα εθνικής αξιο¹ρέ¹ειας, συνε¹είας και σοβαρότητας στις εξωτερικές της σχέσεις. Και η ¹ροέλευση των ελλειμμάτων δεν ε¹ιδέχεται ¹ολιτικές ¹εριχαρακώσεις αφού ¹αρα¹έμ¹ει στην ελλειμματική συμ¹εριφορά ενός ¹αθογενούς και διαβλητού ¹ολιτικού συστήματος.

 

Κατά συνέ¹εια η νέα κυβέρνηση θα κριθεί καθοριστικά α¹Õ το βαθμό και την ταχύτητα με την ο¹οία θα αντα¹οκριθεί στην α¹οτοξίνωση α¹Õ τις ψευδαισθήσεις και τα ολισθήματα ¹ου εξέθρεψαν τις ¹αθογένειες του ¹ολιτικού συστήματος.

Αυτό σημαίνει ¹ως η ¹ροσ¹άθεια για τη θερα¹εία του συστήματος ¹ρέ¹ει να είναι ταυτόχρονη –και ¹αράλληλη– ¹ρος αυτή της αλλαγής ¹ολιτικής.

ΣÕ αυτό ακριβώς ε¹ικεντρώνεται η βασική ιδιομορφία της λαϊκής εντολής.