Αλλαγή ¹λεύσης στα Ελληνοτουρκικά

 

(Ε¹ιστολή του Ραφαήλ Πα¹αδό¹ουλου, Ομότιμου καθηγητή Θερμοδυναμικής, ¹ου δημοσιεύτηκε στην ÇΚαθημερινήÈ στις 4.8.10)

 

 

Ο κ. Γ. Κουμουτσάκος, αναφερόμενος στις τουρκικές αναζητήσεις για ¹ετρέλαιο και φυσικό αέριο στην ¹εριοχή της α¹οκλειστικής οικονομικής ζώνης των ελληνικών νησιών του Αιγαίου, δια¹ιστώνει ¹ως Çδεν είναι α¹οκλειστικά και μόνο ελληνοτουρκικό ζήτημα. Θα ¹ρέ¹ει να α¹ασχολήσει σοβαρά και την Ε.Ε.È (ÇΚÈ, 15 Ιουλίου).

 

Η δια¹ίστωση αυτή σχετίζεται με τις οδυνηρές συνέ¹ειες της ελαφρότητας με την ο¹οία διαδοχικές ελληνικές κυβερνήσεις αντιμετώ¹ισαν το θέμα της αμφισβητήσεως α¹ό την Τουρκία του Διεθνούς Δικαίου της Θαλάσσης. Το θέμα αυτό έ¹ρε¹ε να είχε ¹αρα¹εμφθεί στους διεθνείς οργανισμούς –όχι μόνο στην Ε.Ε., αλλά στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ και στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης– αμέσως μετά τη διακήρυξη ¹ερί casus belli το 1993. Ιδιαίτερα διότι το casus belli συμ¹ληρώθηκε, ¹ολύ σύντομα, α¹ό τη διατύ¹ωση της θεωρίας ¹ερί γκρίζων ζωνών και το ε¹εισόδιο των Ιμίων.

 

Αντί γιÕ αυτό, η ελληνική ¹λευρά ¹εριορίστηκε σε ανούσιες φραστικές διακηρύξεις ¹ερί του Çα¹αραβιάστου των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώραςÈ, ενώ η ¹ρακτική της ήταν τελείως διαφορετική.

Το 1997 υ¹εγράφη το Πρωτόκολλο της Μαδρίτης, με το ο¹οίο η Ελλάδα αναγνώρισε την ύ¹αρξη Çζωτικών συμφερόντων της Τουρκίας στο ΑιγαίοÈ.

Το 1999 η χώρα έδωσε τη συγκατάθεσή της στην ανακήρυξη της Τουρκίας ως υ¹οψήφιας για ένταξη στην Ε.Ε. χωρίς να θέσει ως ¹ροϋ¹όθεση τον σεβασμό του Διεθνούς και Ευρω¹αϊκού Δικαίου της Θαλάσσης και την άρση του casus belli. Το αντιστάθμισμα γιÕ αυτό, ελέχθη τότε, ήταν το Πρωτόκολλο του Ελσίνκι, το ο¹οίο ¹ροέβλε¹ε την α¹ό κοινού ¹αρα¹ομ¹ή α¹ό την Ελλάδα και την Τουρκία όλων των εκκρεμών μεταξύ τους διαφορών στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης μέχρι του τέλους του 2004. Πλην όμως τον Ιούνιο του 2004, ο τότε ¹ρωθυ¹ουργός εδήλωσε, στο Συμβούλιο Κορυφής της Ε.Ε., ¹ως η ¹ροσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο δεν χρειάζεται, αφού η Ελλάδα και η Τουρκία ¹ιστεύουν ¹ως όλες οι διαφορές τους θα ε¹ιλυθούν με διμερείς δια¹ραγματεύσεις.

 

Με αυτά τα δεδομένα δεν είναι, ιστορικά τουλάχιστον, ¹ερίεργο το ότι η χώρα αντιμετω¹ίζει σήμερα ένα φάσμα κλιμακούμενων τουρκικών ¹ροκλήσεων και διεκδικήσεων με α¹ροσδιόριστη κατάληξη. ΠαρÕ όλα αυτά, είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό ότι ο κ. Κουμουτσάκος, ένας α¹ό τους συντελεστές και εκφραστές της εξωτερικής ¹ολιτικής της ¹ροηγουμένης κυβερνήσεως, συνιστά ριζική αλλαγή ¹λεύσεως.

Η αλλαγή αυτή, έστω και με σημαντική καθυστέρηση, ε¹ιβάλλεται α¹ό την ανάγκη να διδαχθούμε α¹ό σφάλματα και ¹αραλείψεις δεκαετιών στην ¹ροσ¹άθεια να ξε¹εράσουμε τη σημερινή κρίση –¹ου δεν είναι μόνο οικονομική– και ενισχύεται α¹ό το ότι η υ¹οχρέωση της Τουρκίας στον σεβασμό του Διεθνούς Δικαίου της Θαλάσσης ¹εριλαμβάνεται στα συμ¹εράσματα του Συμβουλίου Γενικών Υ¹οθέσεων της Ε.Ε. του Δεκεμβρίου 2009.