Κυ¹ριακό:
Ομοιότητες
ανάμεσα στα
διλήμματα του
χθες και σÕ αυτά
του σήμερα
(Ε¹ιστολή
του Ραφαήλ
Πα¹αδό¹ουλου, ομότιμου
καθηγητή
Θερμοδυναμικής,
¹ου δημοσιεύτηκε
στην κυ¹ριακή
εφημερίδα ÒΟ
ΦιλελεύθεροςÓ
τον Αύγουστο 2009)
Η
¹ροσ¹άθεια να
διαμορφωθεί
στο λαό
"κουλτούρα λύσης"
¹ριν
διαμορφωθεί η
ίδια η λύση –καθώς
και η ε¹ίκληση
¹ου ακούγεται
¹ως "η μη λύση
δέν είναι
λύση"–
α¹οτελούν
ανιστόρητο και
ε¹ικίνδυνο
¹αραλογισμό. Η
"κουλτούρα
λύσης" δεν
είναι
αφηρημένη και
χωρίς
¹ροδιαγραφές
έννοια γιατί, σÕ
αυτή τη βάση,
υ¹άρχουν τόσες
" κουλτούρες
λύσηςÓ όσες και
οι Ò¹ιθανές λύσεις" (με,
ή χωρίς, εισαγωγικά).
Η Òκουλτούρα
λύσηςÓ α¹οκτά
λογική και
νοηματική υ¹όσταση
σε συνδυασμό
με μια
συγκεκριμμένη
λύση ή τουλάχιστον
με ένα
συγκεκριμμένο
και
ολοκληρωμένο
σχέδιο λύσης
και μÕ αυτή την
έννοια δεν
μ¹ορεί να είναι
¹ροκατασκευασμένη.
ΣÕ
αυτή τη βάση η ¹ερί Ò
κουλτούρας λύσηςÓ
συζήτηση έχει όλα τα
χαρακτηριστικά της
¹ρο¹ονήσεως για
την κατάκτηση
νέου ρεκόρ στο
εθνικό άθλημα
της
αυτο¹αγιδεύσεως στο
ο¹οίο η ¹ολιτική
μας ηγεσία –με
κά¹οιες
τιμητικέςς
εξαιρέσεις– κατέχει
διαχρονικά τα
σκή¹τρα. Το ¹ιο ¹ρόσφατο
ρεκόρ
σημειώθηκε με
την άνευ όρων
και ορίων
συνεργασία της
τότε ηγεσίας
του Έθνους στη
διαμόρφωση του
Σχεδίου Ανάν.
Ηταν
βέβαια σαφές
α¹ό την αρχή ¹ως με το
σχέδιο Ανάν η
δική μας
¹λευρά
α¹έβλε¹ε σε
εφικτή μεν
αλλά μόνιμη
λύση του
Κυ¹ριακού ενώ οι
Τούρκοι και οι
γνωστοί
άσ¹ονδοι φίλοι, ¹ου
κινούσαν τα
νήματα στον
ΟΗΕ, α¹έβλε¹αν σε
¹εριστασιακό
¹αραμερισμό
του Κυ¹ριακού
σαν εμ¹οδίου
στην ένταξη της
Τουρκίας στην
Ευρω¹αϊκή
Ενωση.
ΠαρÕ
όλα αυτά, σε
κά¹οιο σημείο
στην εξέλιξη των
δια¹ραγματεύσεων
εκείνων, έγινε
σαφές ¹ως ο
στόχος των
ασ¹όνδων φίλων
είχε
κυριαρχίσει σε
βαθμό ¹ου το υ¹ό
διαμόρφωση
Σχέδιο
ήταν αδύνατο
να γίνει δεκτό
σε δημοψήφισμα
α¹ό τη δική μας
¹λευρά. Μ¹ροστά
σÕαυτό το ενδεχόμενο
η ηγεσία μας
έ¹ρε¹ε να
εγκαταλείψει
τις δια¹ρα¹ραγματεύσεις
και να
εξηγήσει τους
λόγους για
τους ο¹οίους η
¹ροσέγγιση του
¹ροβλήματος α¹Õ
τον ΟΗΕ ήταν
αντίθετη με
κάθε
έννοια
ανθρω¹ίνων
δικαιωμάτων
και δικαίου,
ευρω¹αικού ή
άλλου. ΑντÕ αυτού
¹ροτίμησε να
εξηγήσει την
¹αραμονή της
στις δια¹ραγματεύσεις
εκθειάζοντας
–ενίοτε με τη
χρήση αναξιο¹ρε¹ών
φραστικών
υ¹ερβολών– το
Σχέδιο Ανάν.
Οι
συνέ¹ειες της
ε¹ιλογής αυτής
α¹εδείχθηκαν
ολέθριες. Η
¹ροσ¹άθεια της
τότε ηγεσίας να
εναρμονίσει
την έξωθεν
ενορχηστρωμένη
–Òε¹οικοδομητικά
ασαφήÓ και
ασ¹όνδηλη– Òκουλτούρα
λύσηςÓ ¹ου την
διακατείχε με
το λαικό
αίσθημα
α¹έτυχε
¹αταγωδώς. Ο
λαός, το 2004,
διέγραψε τις
¹αραμέτρους
της Ò κουλτούρας
λύσης Ò και
υ¹έδειξε ¹ως η
μη Ò
λύσηÓ είναι
λύση
όταν η
¹ροσφερόμενη ÒλύσηÓ
είναι σαφώς
χειρότερη α¹ό
το status quo.
Μ¹ροστά
στην
¹ραγματικότητα
αυτή ε¹ιστρατεύτηκε
η δικαιολογία
¹ως Òη
συνεργασία μας
στη διαμόρφωση
του Σχεδίου
Ανάν ε¹εβάλετο
α¹Õ την ανάγκη
της
εντάξεως της
Κυ¹ριακής
Δημοκρατίας
στην Ε.Ε.Ó Η
δικαιολογία
αυτή είναι
διάτρητη και
α¹αξιωτική.
Υ¹οδηλώνει ¹ως η
τότε ηγεσία
μας δεν
ε¹ίστευε ¹ως η
διεύρυνση της
Ε.Ε ¹ερνά α¹Õ το
ελληνικό βέτο.
Γιατί αν το
ε¹ίστευε αυτό
θα είχε
καταλήξει στο
¹ροφανές συμ¹έρασμα
¹ως οι
Αγγλοαμερικανοί,
¹ου για δικούς
τους λόγους
¹ιέζουν για
ταχεία και α¹εριόριστη
διεύρυνση της
Ε.Ε, δεν θα
διεκινδύνευαν
τη διεύρυνση
στο σύνολό της
για να
εμ¹οδίσουν την
ένταξη της Κύ¹ρου.
Η
αναδρομή
αυτή,στο
¹ρόσφατο
¹αρελθόν
γίνεται με
α¹οκλειστικό
γνώμονα την
ανάγκη να
διδαχθούμε.
Μια
υ¹όμνηση
γιαυτό, αν
χρειάζεται,
βρίσκεται στις
ομοιότητες
ανάμεσα στα
διλήμματα του
χτες και αυτά
του σήμερα.