Κυ¹ριακό: Ομοιότητες ανάμεσα στα διλήμματα του χθες και σÕ αυτά του σήμερα

 

(Ε¹ιστολή του Ραφαήλ Πα¹αδό¹ουλου, ομότιμου καθηγητή Θερμοδυναμικής, ¹ου δημοσιεύτηκε στην κυ¹ριακή εφημερίδα ÒΟ ΦιλελεύθεροςÓ τον Αύγουστο 2009)

 

 

Η ¹ροσ¹άθεια να διαμορφωθεί στο λαό "κουλτούρα λύσης" ¹ριν διαμορφωθεί η ίδια η λύση –καθώς και η ε¹ίκληση ¹ου ακούγεται ¹ως "η μη λύση δέν είναι λύση"– α¹οτελούν ανιστόρητο και ε¹ικίνδυνο ¹αραλογισμό. Η "κουλτούρα λύσης" δεν είναι αφηρημένη και χωρίς ¹ροδιαγραφές έννοια γιατί, σÕ αυτή τη βάση, υ¹άρχουν τόσες " κουλτούρες λύσηςÓ όσες και οι Ò¹ιθανές  λύσεις" (με, ή χωρίς, εισαγωγικά). Η Òκουλτούρα λύσηςÓ α¹οκτά λογική και νοηματική υ¹όσταση σε συνδυασμό με μια συγκεκριμμένη λύση ή τουλάχιστον με ένα συγκεκριμμένο και ολοκληρωμένο σχέδιο λύσης και μÕ αυτή την έννοια δεν μ¹ορεί να είναι ¹ροκατασκευασμένη.

 

ΣÕ αυτή τη βάση η ¹ερί  Ò κουλτούρας   λύσηςÓ συζήτηση  έχει όλα τα χαρακτηριστικά  της ¹ρο¹ονήσεως για την κατάκτηση νέου ρεκόρ στο εθνικό άθλημα της αυτο¹αγιδεύσεως  στο ο¹οίο η ¹ολιτική μας ηγεσία –με κά¹οιες τιμητικέςς εξαιρέσεις– κατέχει διαχρονικά τα σκή¹τρα. Το ¹ιο ¹ρόσφατο ρεκόρ σημειώθηκε με την άνευ όρων και ορίων συνεργασία της τότε ηγεσίας του Έθνους στη διαμόρφωση του Σχεδίου Ανάν.

 

Ηταν βέβαια σαφές α¹ό την αρχή  ¹ως με το σχέδιο Ανάν η δική μας ¹λευρά  α¹έβλε¹ε σε εφικτή μεν αλλά μόνιμη λύση του Κυ¹ριακού ενώ οι Τούρκοι και οι γνωστοί άσ¹ονδοι  φίλοι, ¹ου κινούσαν τα νήματα στον ΟΗΕ, α¹έβλε¹αν σε ¹εριστασιακό ¹αραμερισμό του Κυ¹ριακού σαν εμ¹οδίου στην  ένταξη  της Τουρκίας στην Ευρω¹αϊκή Ενωση.

 

ΠαρÕ όλα αυτά, σε κά¹οιο σημείο στην εξέλιξη  των δια¹ραγματεύσεων εκείνων, έγινε σαφές ¹ως ο στόχος των ασ¹όνδων φίλων είχε κυριαρχίσει σε βαθμό ¹ου το υ¹ό διαμόρφωση Σχέδιο  ήταν αδύνατο να γίνει δεκτό σε δημοψήφισμα α¹ό τη δική μας ¹λευρά. Μ¹ροστά σÕαυτό το ενδεχόμενο η ηγεσία μας έ¹ρε¹ε να εγκαταλείψει τις δια¹ρα¹ραγματεύσεις και να εξηγήσει τους λόγους για τους ο¹οίους η ¹ροσέγγιση του ¹ροβλήματος α¹Õ τον ΟΗΕ ήταν αντίθετη με κάθε  έννοια ανθρω¹ίνων δικαιωμάτων και δικαίου, ευρω¹αικού ή άλλου. ΑντÕ αυτού ¹ροτίμησε να εξηγήσει την ¹αραμονή της στις δια¹ραγματεύσεις εκθειάζοντας –ενίοτε με τη χρήση αναξιο¹ρε¹ών φραστικών υ¹ερβολών– το Σχέδιο Ανάν.

 

Οι συνέ¹ειες της ε¹ιλογής αυτής α¹εδείχθηκαν ολέθριες. Η ¹ροσ¹άθεια της τότε ηγεσίας  να εναρμονίσει την έξωθεν ενορχηστρωμένη –Òε¹οικοδομητικά ασαφήÓ και ασ¹όνδηλη– Òκουλτούρα λύσηςÓ ¹ου την διακατείχε με το λαικό αίσθημα α¹έτυχε ¹αταγωδώς. Ο λαός, το 2004, διέγραψε τις  ¹αραμέτρους της Ò κουλτούρας λύσης Ò και υ¹έδειξε ¹ως η μη  Ò λύσηÓ είναι λύση  όταν η ¹ροσφερόμενη  ÒλύσηÓ είναι σαφώς χειρότερη α¹ό το  status quo.

 

Μ¹ροστά στην ¹ραγματικότητα αυτή ε¹ιστρατεύτηκε η δικαιολογία ¹ως Òη συνεργασία μας στη διαμόρφωση του Σχεδίου Ανάν ε¹εβάλετο α¹Õ την ανάγκη της  εντάξεως της Κυ¹ριακής Δημοκρατίας στην Ε.Ε.Ó Η δικαιολογία αυτή είναι διάτρητη και α¹αξιωτική. Υ¹οδηλώνει  ¹ως η τότε ηγεσία μας δεν ε¹ίστευε ¹ως η διεύρυνση της Ε.Ε ¹ερνά α¹Õ το  ελληνικό βέτο. Γιατί αν το ε¹ίστευε αυτό θα είχε καταλήξει στο ¹ροφανές συμ¹έρασμα ¹ως οι Αγγλοαμερικανοί, ¹ου για δικούς τους λόγους ¹ιέζουν για ταχεία και α¹εριόριστη διεύρυνση της Ε.Ε, δεν θα διεκινδύνευαν τη διεύρυνση στο σύνολό της για  να εμ¹οδίσουν την ένταξη της Κύ¹ρου.

 

Η αναδρομή αυτή,στο ¹ρόσφατο ¹αρελθόν γίνεται με α¹οκλειστικό γνώμονα την ανάγκη να διδαχθούμε.

Μια υ¹όμνηση γιαυτό, αν χρειάζεται, βρίσκεται στις ομοιότητες ανάμεσα στα διλήμματα του χτες και αυτά του σήμερα.