Εμμονές Εκκλησίας και ε¹ικριτών της, την ε¹οχή του Κοροναϊού

 

Με αφορμή δύο άρθρα των Ν. Αλιβιζάτου και Π. Μ¹ουκάλα, στην  ÒΚαθημερινήÓ

 

του Ραφαήλ Μεν. Μαϊό¹ουλου

 

1.             Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, με την α¹όφασή της στις 9/3/2020 για το ζήτημα του κορωναϊού, διέ¹ραξε ένα μοιραίο λάθος.

 

Ε¹ικέντρωσε το ενδιαφέρον της σε κήρυγμα για το Μυστήριο της Θείας Κοινωνίας, αντί να ¹άρει α¹οφάσεις για το ¹ρακτικό ζήτημα της λήψης μέτρων για την α¹οφυγή της συνάθροισης των ¹ιστών στους ναούς.

 

Παρότι η α¹αγόρευση της συνάθροισης στους ναούς, για την α¹οφυγή της  διασ¹οράς του θανατηφόρου ιού, όχι μόνο δεν ¹ροσκρούει στους ιερούς κανόνες της Εκκλησίας, αλλά, αντιθέτως, στηρίζεται  στην ίδια την διδασκαλία του Ευαγγελίου, ¹ου ε¹ιβάλλει να μην Òεκ¹ειράζομεν τον Κύριον τον Θεό μαςÓ.

 

Γράφει ο Ευαγγελιστής Λουκάς: ÒΚαὶ (ο διάβολος) ἤγαγεν αὐτὸν (τον Ιησού) εἰς Ἱεροσόλυμα, καὶ ἔστησεν αὐτὸν ἐ¹ὶ τὸ ¹τερύγιον τοῦ ἱεροῦ καὶ εἶ¹εν αὐτῷ¥ εἰ υἱὸς εἶ τοῦ Θεοῦ, βάλε σεαυτὸν ἐντεῦθεν κάτω¥ γέγρα¹ται γὰρ ὅτι τοῖς ἀγγέλοις αὐτοῦ ἐντελεῖται ¹ερί σοῦ τοῦ διαφυλάξαι σε, καὶ ὅτι ἐ¹ὶ χειρῶν ἀροῦσι σε, μή¹οτε ¹ροσκόψης ¹ρὸς λίθον τὸν ¹όδα σου. Καὶ ἀ¹οκριθεὶς εἶ¹εν αὐτῷ ὁ Ἰησοῦς ὅτι εἴρηται, οὐκ ἐκ¹ειράσεις Κύριον τὸν Θεόν σουÈ (Λουκάς, Δ΄ 9–12).

 

2.             Ό¹ως η Ιερά Σύνοδος έτσι και αρκετοί ε¹ικριτές της ε¹ικέντρωσαν την κριτική τους για τη στάση της Εκκλησίας στο ζήτημα της αντιμετώ¹ισης του κοροναϊού κυρίως στο δόγμα για τη Θεία Κοινωνία.    

 

                  Πρόσφατο ¹αράδειγμα άρθρο του ομότιμου καθηγητή του Συνταγματικού Δικαίου κ. Νίκου Αλιβιζάτου, στην ÒΚαθημερινήÓ στις 25 Μαρτίου.

Στο άρθρο αυτό, με τίτλο ÒΠοια δημοκρατία μετά τον COVID-19;Ó ο κ. Αλιβιζάτος, μετά τους Ντόναλντ Τραμ¹, Ματέο Σαλβίνι, Τζόρτζιο Αγκάμ¹εν και Σλαβόι Ζίζεκ, εμ¹λέκει και É τη Θεία Κοινωνία. Υ¹αινισσόμενος ¹ως στο θέμα της Θείας Κοινωνίας άλλη υ¹ήρξε η στάση του Οικουμενικού Πατριάρχη και άλλη η στάση της Εκκλησίας της Ελλάδος.  

Γράφει συγκεκριμένα:

ÒΤην τιμή της (Ορθοδοξίας) έσωσε ο Οικουμενικός ΠατριάρχηςÓ, ενώ ÒΜε αφορμή τη συζήτηση για τη Θεία Κοινωνία (η Διαρκής Ιερά Σύνοδος και οι ελλαδικοί μητρο¹ολίτες) έδωσαν ένα ακόμη δείγμα –μοναδικό ¹αγκοσμίως, θα τολμούσα να ¹ω– αρτηριοσκληρωτικής ¹ροσήλωσης στους τύ¹ους εις βάρος της ουσίαςÉÓ).

 

Οι Ορθόδοξες Εκκλησίες, όμως, ¹άντοτε ¹ίστευαν, δίδασκαν και έ¹ρατταν ακριβώς τα ίδια με αυτά ¹ου και σήμερα ¹ιστεύουν, διδάσκουν και ¹ράττουν για τη Θεία Κοινωνία, ό¹ως δείχνουν οι ¹ρόσφατες εγκύκλιοι του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Εκκλησίας της Ελλάδος, αλλά και της Αρχιε¹ισκο¹ής Αμερικής:

- ÒΌσοι ¹ροσέρχονται Ôμετά φόβου Θεού, ¹ίστεως και αγά¹ηςÕ και α¹ολύτως ελεύθερα χωρίς κανένα δυναστικό καταναγκασμό, κοινωνούν το Σώμα και το Αίμα του Χριστού, ¹ου γίνεται Ôφάρμακο αθανασίαςÕ, Ôεις άφεσιν αμαρτιών και εις ζωήν αιώνιονÕ Ó (Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος).

- ÒΗ Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία, γνωρίζει εμ¹ειρικώς μέσα α¹ό τη δισχιλιετή ¹ορεία της, ότι η Θεία Κοινωνία είναι Ôαντίδοτον του μη α¹οθανείνÕ και μένει στη μέχρι τώρα Ορθόδοξη διδασκαλία ¹ερί της Θείας ΜεταλήψεωςÓ (Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου).

- ÒΤα άχραντα μυστήρια, η Αγία Ευχαριστία, δεν είναι α¹λώς ένα ουσιαστικό στοιχείο αλλά το ίδιο το σώμα και το αίμα του Κυρίου μας Ιησού ΧριστούÓ (ÒThe sacrament of sacraments, the Holy Eucharist, is not simply a material element but the very body and blood of our Lord Jesus ChristÓ) (Αρχιε¹ίσκο¹ος Αμερικής κ. Ελ¹ιδοφόρος).

 

3.          Άλλοι ¹ροχώρησαν ¹ερισσότερο, ανακατεύοντας θέματα ¹ίστης και εκκλησιαστικών δογμάτων με θέματα της ε¹ιστήμης.

 

Πρόσφατο ¹αράδειγμα άρθρο του κ. Παντελή Μ¹ουκάλα με τίτλο ÒΠερί της ανοσίας της ¹ίστηςÓ,               στην ÒΚαθημερινήÓ στις 18 Μαρτίου, ό¹ου ο συγγραφέας σημειώνει:

             ÒΟι συντηρητικότεροι της ιεραρχίας και της ¹ολιτικής ε¹ινόησαν την Ôανοσία της ¹ίστηςÕ. Είναι σαν να ¹ρεσβεύουν (É) ότι ήγγικεν ο καιρός (É) να αναδειχθεί η ανωτερότητα του δικού μας δόγματος και να ε¹ικυρωθεί η υ¹εροχή, η μοναδικότητα μάλλον, του δικού μας Θεού. Αν άκουγαν λίγο ¹ροσεκτικότερα τον κοινωνικό ψίθυρο (ο κ. Μ¹ουκάλας φαίνεται ¹ως τον άκουσε), ίσως να καταλάβαιναν ότι το μοιραίο ταξίδι στους Αγίους Τό¹ους άνοιξε μια τρυ¹ούλα ακόμα και στην ασ¹ίδα ¹ίστης των ¹ιο α¹οφασισμένων, των βαθύτερα ¹ε¹εισμένων. Μια τρυ¹ούλα αμφιβολίας. Ή και ¹αρά¹ονουÓ.

 

Είναι εκείνοι ¹ου δεν μ¹ορούν να δεχτούν ¹ως το θρησκευτικό φαινόμενο δεν συνδέεται με κανένα τρό¹ο με την ε¹ιστήμη (δεν την έχει αντί¹αλο ούτε σύμμαχο), ¹ως α¹οτελεί μια ¹αγκόσμια διαχρονική Πραγματικότητα και ¹ως δεν μ¹ορεί ¹αρά ως Πραγματικότητα να αντιμετω¹ίζεται.                

 

4.             Τέλος, κά¹οιοι ζήτησαν να ε¹έμβει η Κυβέρνηση και στο ζήτημα της Θείας Κοινωνίας.

 

ΟΜ½Σ, υ¹άρχει και το ζήτημα της συνταγματικής ¹ροστασίας των ιερών κανόνων της Εκκλησίας, για το ο¹οίο ο Ευάγγελος Βενιζέλος, καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου, γράφει:

ÒΕάν η Εκκλησία ως υ¹οκείμενο της θρησκευτικής ελευθερίας κατά το άρθρο 13 (του Συντάγματος) θεωρεί ότι αυτοί είναι οι κανόνες της, δεν έχει κανείς δικαστής το δικαίωμα να διατυ¹ώσει διαφορετική ά¹οψη (É). Είναι συνε¹ώς ¹ροφανές ότι οι ιεροί κανόνες ¹ροστατεύονται κατά το Σύνταγμα ως στοιχεία της θρησκευτικής ταυτότητας, και άρα της θρησκευτικής ελευθερίας της Ορθόδοξης ΕκκλησίαςÉ Ó (Βιβλίο του ÒΗ Δημοκρατία μεταξύ συγκυρίας και ΙστορίαςÓ, κεφ. VIII ¹αρ. 2 ÒΟι σχέσεις Κράτους και Εκκλησίας ως συνταγματικά ρυθμισμένεςÓ (σελ. 448, 450).

 

Ο γράφων, ως μη θεολόγος ή νομικός, δεν μ¹ορεί να ¹ει αν τα ως άνω ισχύουν και για τη Θεία Κοινωνία. Οι κ.κ. Ευάγγελος Βενιζέλος και Νίκος Αλιβιζάτος ασφαλώς μ¹ορούν.   

 

5.             Οι αντιεκκλησιαστικές εμμονές βλά¹τουν το ίδιο με τις εκκλησιαστικές.

 

Θα ήταν αλλιώς τα ¹ράγματα, αν η κριτική για τη στάση της ηγεσίας της Εκκλησίας  στο ζήτημα του κοροναϊού, ε¹ικεντρωνόταν όχι στο, θεολογικού ενδιαφέροντος, θέμα της Θείας Κοινωνίας αλλά στο ¹ρακτικό ζήτημα της α¹οφυγής της συνάθροισης των ¹ιστών στους ναούς, για το ο¹οίο η ηγεσία της Εκκλησίας της Ελλάδος δεν θα μ¹ορούσε να αντιτάξει κανένα ε¹ιχείρημα.