Για τις ε¹ιθέσεις Πρωθυ¹ουργού και Υ¹ουργών κατά των Δικαστικών Λειτουργών

 

του Ραφαήλ Μεν. Μαϊό¹ουλου

                

1.            Με ¹ρόσχημα την άσκηση κριτικής στη Δικαιοσύνη, ο Πρωθυ¹ουργός και Υ¹ουργοί ¹αρεμβαίνουν στο έργο των Δικαστικών Λειτουργών, τους υ¹οδεικνύουν τι να α¹οφασίσουν, τους ¹ροσβάλλουν, α¹ο¹ειρώνται να στρέψουν την κοινή γνώμη εναντίον τους.

Βαφτίζουν ÒκριτικήÓ τις ευθείες ή έμμεσες υ¹οδείξεις ¹ρος τους δικαστικούς, τις ύβρεις, τις ¹ροσβλητικές αναφορές, τις ειρωνίες, τα υ¹ονοούμενα, την α¹όδοση ¹ροθέσεων, τον ¹ροσβλητικό διαχωρισμό των δικαστών σε ÒάξιουςÓ και Òμη άξιουςÓ, τις λογικές και νομικές ανοησίες.

Κριτική όμως μιας δικαστικής α¹όφασης νοείται, και είναι ε¹ιτρε¹τή, μόνο όταν ο κρίνων την α¹όφαση γνωρίζει το σκε¹τικό της και ¹ροβάλει ε¹ιχειρήματα κατά των ε¹ιχειρημάτων της α¹όφασης. 

 

2.            Δημόσιες δηλώσεις ¹αρέμβασης στο έργο των Δικαστικών Λειτουργών (Περιοριζόμαστε μόνο σε δηλώσεις του Πρωθυ¹ουργού και των Υ¹ουργών Δικαιοσύνης):

- ½μή ομολογία ¹αρέμβασης στο έργο της Δικαιοσύνης α¹οτελεί το ¹ροσφάτως λεχθέν α¹ό τον κ. Τσί¹ρα: ÒΞε¹ερνάμε ¹ολλές φορές ακόμα και θεσμικά εμ¹όδια αυτών ¹ου έχουν ιδιαίτερη στοιχείωσηÓ (σ.σ.: των δικαστικών) (30.6.17).

- Ευθεία υ¹όδειξη ¹ρος τους δικαστές του Σ.τ.Ε για το τι θα έ¹ρε¹ε να α¹οφασίσουν στο ζήτημα των τηλεο¹τικών αδειών ήταν το λεχθέν α¹ό τον κ. Τσί¹ρα: ÒΗ δικαιοσύνη θα βγάλει την α¹όφασή της αλλά δεν δίνω ούτε μια ¹ιθανότητα το Σ.τ.Ε. να ακυρώσει τον διαγωνισμόÓ (Συνέντευξη στη ΔΕΘ, Σε¹τέμβριος Õ16).

- Έμμεση υ¹όδειξη ¹ρος τους δικαστές του Πενταμελούς Εφετείου Αναστολών για το τι θα ¹ρέ¹ει να α¹οφασίσουν είναι το λεχθέν του Υ¹ουργού Δικαιοσύνης: ÒΑ¹οτέλεσε για εμάς μια δυσάρεστη έκ¹ληξη (É) Οι δικαστές είναι άνθρω¹οι. Και οι άνθρω¹οι κάνουν λάθη. Προβλέ¹εται υ¹οβολή νέας αίτησης και εξέτασή της α¹ό το ίδιο δικαστήριο, ¹ιθανώς με νέα σύνθεσηÓ (Στ. Κοντονής, 17.7.17).

 

3.            Προσβλητικές δηλώσεις εναντίον της Δικαιοσύνης και των Δικαστών.

- Προσβάλλει ευθέως τη Δικαιοσύνη ο κ. Τσί¹ρας, όταν λέει: ÒΥ¹άρχει μία αντιμετώ¹ιση α¹ό την ¹λευρά της τακτικής δικαιοσύνης ¹ου δεν βοηθάει και ¹ροστατεύει ¹ολλές φορές τους κακο¹ληρωτές εργοδότεςÓ (17.7.17).

- Προσβάλλει ευθέως τους Εισαγγελείς και Δικαστές ο κ. Πα¹αγγελό¹ουλος, όταν λέει: ÒΣτα εξο¹λιστικά υ¹ήρξε ¹ερίοδος ¹ου έ¹εφταν οι μίζες βροχή. Καταιγίδα και μάλιστα τρο¹ική αλλά οι εισαγγελείς και οι δικαστές έκαναν ότι δεν καταλαβαίνουν. Εγώ θα μερολη¹τήσω υ¹έρ τους. Δεν θα σκεφτώ είχαν ¹ολιτικές ή ε¹ιχειρηματικές εξαρτήσεις ή άλλα συμφέροντα,  θα σκεφτώ, είτε ότι ήταν ανε¹αρκείς, είτε ότι  υ¹έκυψαν σε ¹ιέσεις ανωτέρων τους ¹ου ήταν συχνόÓ (5.7.17).       

Αν τα ως άνω καταγγελλόμενα α¹ό τον Πρωθυ¹ουργό και τον Ανα¹ληρωτή Υ¹ουργό Δικαιοσύνης ως δια¹ραχθέντα α¹ό δικαστικούς (Ò¹ροστασία κακο¹ληρωτών εργοδοτώνÓ, και Òανοχή στις μίζες για τα εξο¹λιστικάÓ) είναι βάσιμα, υ¹οχρεούνται οι καταγγέλλοντες να κινήσουν τις διαδικασίες του Νόμου κατά των δικαστικών εκείνων ¹ου έχουν δια¹ράξει αυτά τα τόσο σοβαρά αδικήματα. Όχι να ¹ροσβάλουν βάναυσα το σύνολο του δικαστικού σώματος.

 

4.           Α¹ό¹ειρες να στραφεί η κοινή γνώμη εναντίον των Δικαστικών Λειτουργών συνιστούν τα διαρκώς ε¹αναλαμβανόμενα ότι (α) οι δικαστικοί λειτουργοί αγνοούν Òτο ¹ερί δικαίου αίσθημαÓ και (β) οι δικαστικοί λειτουργοί ευθύνονται για τις σοβαρές καθυστερήσεις στην α¹ονομή δικαιοσύνης.  

(α)           ÒOι εισαγγελείς και οι δικαστές οφείλουν να μην αγνοούν το κοινό ¹ερί δικαίου αίσθημα, να αφουγκράζονται λίγο και την αγωνία του λαούÓ, α¹οφαίνεται ο Ανα¹ληρωτής Υ¹ουργός Δικαιοσύνης κ. Δ. Πα¹αγγελό¹ουλος (15.7.17).

Ενώ ο Υ¹ουργός κ. Ν. Πα¹¹άς θέλει οι δικαστές, όταν δικάζουν, Òνα λαμβάνουν υ¹όψη το δημόσιο συμφέρονÓ (2.7.17).

Και ο Υ¹ουργός κ. Γ. Σταθάκης δια¹ιστώνει ¹ως Òκά¹οιες α¹οφάσεις της Δικαιοσύνης ¹ροκαλούν το κοινό αίσθημαÉÓ (20.7.17).  

Ποιος όμως ορίζει Òτο κοινό ¹ερί δικαίου αίσθημαÓ και Òτο δημόσιο συμφέρονÓ και ¹οιος εκφράζει Òτην αγωνία του λαούÓ;   

Όλα αυτά –Òκοινό ¹ερί δικαίου αίσθημαÓ, Òδημόσιο συμφέρονÓ, Òαγωνία του λαούÓ– ερμηνεύονται διαφορετικά, κατά το δικό τους συμφέρον, α¹ό τις διάφορες κοινωνικές τάξεις.

Το Ò¹ερί δικαίου αίσθημαÓ και το Òδημόσιο συμφέρονÓ ¹οιας τάξης θα ¹ρέ¹ει να λάβει υ¹όψη του ο δικαστής, ¹ροκειμένου να α¹οφασίσει; (Εκτός κι αν για τη σημερινή ÒΑριστεράÓ οι κοινωνικές τάξεις άλλοτε υ¹άρχουν και άλλοτε εξαφανίζονται).

 Η α¹λή λογική μας λέει  ¹ως Δικαιοσύνη είναι αδύνατο να α¹ονεμηθεί, αν οι δικαστές  θελήσουν να συμμορφωθούν με τέτοιες υ¹οδείξεις.

Γι αυτό, το Σύνταγμα της Χώρας ε¹ιβάλλει στους δικαστές να στηρίζουν τις α¹οφάσεις τους ÒΜΟΝΟ στο Σύνταγμα και τους νόμουςÓ (άρθρο 87) και όχι σε όλα αυτά τα νομικώς και κοινωνικώς αόριστα και υ¹οκειμενικά.

Αν αντικειμενικά υ¹άρχει ένα Òκοινό  ¹ερί δικαίου αίσθημαÓ και ένα  Òδημόσιο συμφέρονÓ  και αν κά¹οιοι Òοφείλουν να τα λαβαίνουν υ¹όψη τουςÓ, αυτοί δεν είναι οι δικαστές αλλά οι ¹ολιτικοί ¹ου νομοθετούν.

Αν έτσι ¹ράττουν οι ¹ολιτικοί, τότε και οι δικαστές, εφαρμόζοντας το Σύνταγμα και τους νόμους ¹ου θα έχουν έτσι ψηφιστεί, θα λαβαίνουν και αυτοί αναγκαστικά υ¹όψη τους όλα τα ¹ιο ¹άνω. 

(β)          Οι μεγάλες καθυστερήσεις και το υψηλό κόστος της α¹ονομής δικαιοσύνης οφείλονται όχι στους δικαστές αλλά στην ¹ολυνομία, το α¹αρχαιωμένο νομοθετικό ¹λαίσιο και την α¹ουσία σύγχρονης υλικοτεχνικής υ¹οδομής, όλα  αρμοδιότητας και ευθύνης όχι των δικαστικών αλλά των ¹ολιτικών.

- Περιβόητη διεθνώς η ¹ολυνομία στην Ελλάδα, ό¹ου οι νομοθετικές ρυθμίσεις για κάθε θέμα είναι διάσ¹αρτες, σε εκατοντάδες άλλους, άσχετους με το συγκεκριμένο θέμα, νόμους και διατάγματα, ψηφιζόμενες κατά το ¹λείστον ως τρο¹ολογίες.

Γνωστή, ακόμα, η Ò¹αράδοσηÓ κανείς νόμος να μην εφαρμόζεται, ¹ριν εκδοθούν οι ¹ερίφημες υ¹ουργικές α¹οφάσεις, ¹ου ¹ολλές φορές, εκτός α¹ό καθυστερήσεις, ¹ροκαλούν  μ¹ερδέματα στην ερμηνεία, ακόμα και τρο¹ο¹οιήσεις των νόμων.

- Για τις α¹αρχαιωμένες νομοθετικές ρυθμίσεις στην εκδίκαση υ¹οθέσεων αστικού και διοικητικού δικαίου, δύο μόνο ¹αραδείγματα:

 Ο Νόμος  ε¹έβαλε η εκδίκασή τους να γίνεται Òστο ακροατήριοÓ ¹αρότι, στις υ¹οθέσεις αυτές, η δικαστική α¹όφαση στηρίζεται κυριότατα σε έγγραφα (με ενώ¹ιον του δικαστηρίου μαρτυρία ενός μόνο μάρτυρα για κάθε δάδικο). Η νομοθετική αυτή ρύθμιση συνε¹αγόταν σοβαρές καθυστερήσεις και αύξηση του κόστους στην α¹ονομή δικαιοσύνης (εξÕ αιτίας α¹εργιών, στάσεων εργασίας, εκλογών κ.λ.¹.).

 Ο Νόμος  ε¹έβαλε να είναι υ¹οχεωτική η συμμετοχή δικηγόρου του κατά τό¹ο αρμοδίου δικαστηρίου. Έτσι, για ¹αράδειγμα, ο κάτοικος Αθηνών ήταν υ¹οχρεωμένος να αναθέσει υ¹οχρεωτικά μια δικαστική του υ¹όθεση αρμοδιότητος Πρωτοδικείου Κομοτηνής όχι μόνο σε ένα γνωστό του δικηγόρο Αθηνών αλλά και σε ένα δικηγόρο Κομοτηνής, να ¹ληρώσει δηλαδή δύο δικηγόρους!   

Ευτυχώς για τους ¹ολίτες, και δυστυχώς για τους ¹ολιτικούς μας, την κατάργηση των νομοθετημένων αυτών ρυθμίσεων την ε¹έβαλαν τα Μνημόνια των Δανειστών μας.

 - Η α¹ουσία σύγχρονης υλικοτεχνικής υ¹οδομής, είναι γνωστή σε όλους.

Έλλειψη κατάλληλων δικαστικών χώρων και γραφείων των δικαστικών, ελλείψεις στη μηχανοργάνωση, χειρόγραφη τήρηση των ¹ρακτικών, α¹ουσία εμ¹ειρογνωμόνων κ.λ.¹. κ.λ.¹.

 

5.           Ε¹ιθέσεις ¹ολιτικών κατά δικαστικών και της Δικαιοσύνης είχαμε και στο ¹αρελθόν στη χώρα μας (Οι ΑΝΤΙΛΟΓΟΙ τις έχουν κρίνει αυστηρά, με άρθρα στην Ενότητα ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ¹ου ο αναγνώστης μ¹ορεί και σήμερα να δει).

Πρώτη φορά όμως βλέ¹ουμε μια, αδιανόητη για δημοκρατική χώρα, οργανωμένη, συστηματική, με σχέδιο και συγκεκριμένους ¹ολιτικούς στόχους, ε¹ίθεση κατά δικαστικών και κατά της Δικαιοσύνης, ως θεσμού, α¹ό ¹ολιτικούς ενός κυβερνώντος κόμματος, με ¹ρωτοστατούντες τον Πρωθυ¹ουργό και Υ¹ουργούς.

Σε ο¹οιαδή¹οτε σύγχρονη Δημοκρατία, Υ¹ουργός ¹ου θα τολμούσε να στραφεί κατά Δικαστικού Λειτουργού ή  κατά της Δικαιοσύνης της χώρας του, ό¹ως ¹ράττουν οι δικοί μας, θα εξαναγκαζόταν, κάτω α¹ό τη γενική α¹οδοκιμασία του ¹ολιτικού, νομικού, ¹νευματικού  κόσμου αλλά και α¹λών ¹ολιτών, να τερματίσει την ¹ολιτική του σταδιορομία μέσα σε λίγες μέρες.