Ο Γιάννης
Βογιατζάκης ως
μηχανικός και
manager
του
Ραφαήλ Μεν.
Μαϊό¹ουλου
Ο Γιάννης
Βογιατζάκης,
¹ου ¹ριν α¹ό δύο
μήνες έφυγε α¹ό
τη ζωή,
εργάστηκε ε¹ί
τριάντα ¹έντε χρόνια
στη Διεύθυνση
Μελετών-Κατασκευών
Έργων
Μεταφοράς της
ΔΕΗ (ΔΜΚΜ), ανερχόμενος
όλη την
ιεραχική κλίμακα,
φτάνοντας στη
θέση του διευθυντή
Κλάδου Μελετών-Κατασκευών
Γραμμών
Μεταφοράς της
ΔΜΚΜ, το 1983, και του
διευθυντή της
ΔΜΚΜ, το 1991, θέση
¹ου διατήρησε
μέχρι τη
συνταξιοδότησή
του το 1999.
Κατά
τη διάρκεια
της μακράς και ε¹ιτυχούς
σταδιοδρομίας
του, οι κύριοι
στόχοι του ως manager ήσαν:
- Για τους
εργαζόμενους,
η ασφάλειά
τους κατά τις
ε¹ικίνδυνες
εργασίες
κατασκευών, η διαρκής
ε¹ιμόρφωση και
η αυστηρή
αξιοκρατία
κατά την
αξιολόγησή
τους και τις
αναθέσεις
καθηκόντων.
- Στην
¹ραγματο¹οίηση των
έργων, η
βέλτιστη ¹οιότητα,
το χαμηλό
κόστος και ο σύντομος
χρόνος
α¹ο¹εράτωσης.
Σημαντική
ήταν και η
δραστηριο¹οίησή
του σε
εθνικούς και
διεθνείς
οργανισμούς
για την
ηλεκτρική
ενέργεια και
τα έργα
Μεταφοράς (CIGRE, EURELECTRIC κ.α),
με συμμετοχή
σε ομάδες
εργασίας,
συνέδρια, ¹αρουσιάσεις
εργασιών κ.λ¹.
Όλα
αυτά τα χρόνια
καθοριστική
υ¹ήρξε η συμβολή
του, ως
μηχανικού και manager,
στη μελέτη και
κατασκευή
μεγάλων έργων
Μεταφοράς της
ΔΕΗ και σε
¹ρωτο¹οριακές
¹ρωτοβουλίες
της ΔΜΚΜ.
Σύντομη
αναφορά σε
τέτοια έργα και
¹ρωτοβουλίες γίνεται
στη συνέχεια (βασισμένη
στα αντίστοιχα
κεφάλαια του
βιβλίου του
γράφοντος ÒΔΕΗ:
Τα μεγάλα
ζητήματαÓ (2008), και σε
έγγραφα του
αρχείου του
Γιάννη).
Μεγάλα έργα
Μεταφοράς στα ο¹οία
η συμβολή του
Γιάννη
Βογιατζάκη
υ¹ήρξε καθοριστική.
(α)
Η Διασύνδεση των
ηλεκτρικών
δικτύων
Ελλάδας και
Ιταλίας.
Η
διασύνδεση των
δικτύων
Ελλάδας και
Ιταλίας υ¹ήρξε
ένα εντυ¹ωσιακό
έργο α¹ό ά¹οψη
¹οιότητας,
κόστους, χρόνου
κατασκευής και
α¹οδοτικότητας.
Η Διασύνδεση,
ικανότητας
μεταφοράς 600 MW, ¹εριέλαβε:
- δύο
εναέριες
γραμμές
εναλλασομένου
ρεύματος 400 KV
στην Ιταλία, Brindisi-Galatina
και Taranto-Galatina, μήκους 60
και 85 χιλ/τρων.
- δύο
σταθμούς
μετατρο¹ής
εναλλασσομένου/συνεχούς
ρεύματος, στις
¹εριοχές Galatina και
Αράχθου,
-
εναέρια γραμμή
συνεχούς
ρεύματος Galatina-Porto Batisko
Ιταλίας,
μήκους 30 χιλ/τρων,
- υ¹οβρύχιο
καλώδιο
συνεχούς
ρεύματος +/- 300 KV, μήκους
160
χιλ/τρων, α¹ό το Porto
Batisko Ιταλίας στον
Αετό Ελλάδας,
- δύο
εναέριες
γραμμές
εναλλασομένου ρεύματος
δι¹λού
κυκλώματος 400 KV, Άραχθος-Τρίκαλα
και Άραχθος-Αχελώος,
μήκους 80 και 60
χιλ/τρων,
αντίστοιχα,
-
τηλε¹ικοινωνιακό
εξο¹λισμό, για
τον εξÕ
α¹οστάσεως έλεγχο
της
διασύνδεσης
συνεχούς
ρεύματος.
Η μελέτη
βυθού
¹ραγματο¹οιήθηκε
α¹ό την
εταιρεία Pirelli, για
το Κανάλι του Otranto
α¹ό την Ιταλική
ακτή μέχρι το
σημείο κοντά
στην Κέρκυρα
και, α¹ό εκεί μέχρι
την ελληνική
ακτή, α¹ό το
Πανε¹ιστήμιο
Πατρών
(καθηγητής Γ.
Φερεντίνος) με
την ε¹ίβλεψη
του Γιάννη Βογιατζάκη
και συνεργατών
του (διευθυντής
της ΔΜΚΜ ο Γ.
Κανελλάκης).
Σκο¹ός
της μελέτης
βυθού ήταν η
έρευνα των
θαλασσίων
ρευμάτων και
των συνθηκών
¹ου
ε¹ικρατούσαν
στον βυθό, ώστε
να ε¹ιλεγούν τα
σημεία ¹ροσγιάλωσης
του υ¹οβρυχίου
καλωδίου και ο
διάδρομος
¹όντισής του
και να
οριστικο¹οιηθεί
η διαδρομή του
καλωδίου.
Α¹ό τη
μελέτη, ¹ου
άρχισε τον
Αύγουστο 1989,
¹ροέκυψε ως
βέλτιστη
όδευση του
υ¹οβρυχίου
καλωδίου αυτή
α¹ό το Porto Batisko
Ιταλίας στον
Αετό Ελλάδας,
μήκους 160
χιλιομέτρων,
με διέλευση α¹ό
τη θαλάσσια
¹εριοχή βόρεια
α¹ό την Κέρκυρα
και το Στενό
της Κέρκυρας.
Το
μέγιστο βάθος
¹όντισης του
καλωδίου θα
έφτανε τα 1.000
μέτρα
–¹αγκόσμιο
ρεκόρ βάθους–
και η κλίση των
¹ρανών του
βυθού το 50%.
Η
όδευση αυτή είχε
το μεγάλο
¹λεονέκτημα να
καθιστά
¹εριττή την
κατασκευή στην
Κέρκυρα
εναέριας
γραμμής υψηλής
τάσης συνεχούς
ρεύματος,
μήκους 70 χιλ/τρων
(¹ου ¹ροβλε¹όταν
α¹ό την αρχική
¹ρόταση Oμάδας
εργασίας ΔΕΗ-ENEL, τον
Μάιο 1988).
Η μελέτη
δικτύου,
εκ¹ονήθηκε:
-
για το
ελληνικό
σύστημα, α¹ό τη Διεύθυνση
Μελετών Συστήματος
Παραγωγής-Μεταφοράς
(ΔΜΣ Π-Μ,
Α. Ρήγο,
διευθυντή, Ε.
Σουλή και Σ.
Μ¹ισιώτη,
κυρίως), σε
συνεργασία με
το Πανε¹ιστήμιο
Πατρών
(καθηγητές Δ.
Τσανάκας και Γ.
Γιαννακό¹ουλος)
και το ιταλικό
κέντρο ερευνών
CESI και
-
για το ιταλικό
σύστημα, α¹ό την
ENEL, σε συνεργασία
με το CESI.
Η
μελέτη, ¹ου
άρχισε τον Μάρτιο
1990, ¹εριλάμβανε
μελέτες ροής
ισχύος,
βραχυκυκλωμάτων,
μεταβατικής
ευστάθειας,
υ¹ερτάσεων
(μεταβατικών
και κρουστικών
στο δίκτυο
εναλλασσομένου
ρεύματος και
στο υ¹οβρύχιο
καλώδιο) και
καθορισμού της
στάθμης
ηλεκτρικής
μόνωσης των
εναέριων γραμμών
συνεχούς
ρεύματος.
Η
οικονομική-ενεργειακή
μελέτη της
Διασύνδεσης
συντάχθηκε α¹ό
τη Διεύθυνση Προγραμματισμού
(ΔΠΡΓ, Χ.
Ποσειδώνα και
Σ. Βάσσο, κυρίως)
και την
αντίστοιχη
Υ¹ηρεσία της ENEL και
υ¹οβλήθηκε
στην Ευρω¹αϊκή
Ε¹ιτρο¹ή τον
Μάρτιο 1990.
Σκο¹ός
της μελέτης
αυτής ήταν ο
¹ροσδιορισμός
των τεχνικοοικονομικών
ωφελειών ¹ου θα
¹ροέκυ¹ταν α¹ό τη,
μέσω της Διασύνδεσης,
συνεργασία των
ηλεκτρικών
συστημάτων των
δύο χωρών.
Η μελέτη και κατασκευή του σταθμού μετατρο¹ής εναλλασσομένου/συνεχούς ρεύματος και των εναέριων γραμμών 400 KV στο ελληνικό έδαφος έγιναν α¹ό τους Κλάδους Μελετών-Κατασκευών Υ¹οσταθμών (Ν. Γκαγκαουδάκη κυρίως) και Γραμμών Μεταφοράς (Γ. Κουβαράκη κυρίως) της ΔΜΚΜ (διευθυντής ο Γιάννης Βογιατζάκης).
Η χρηματοδότηση του έργου της Διασύνδεσης
έγινε μέσω δύο
κοινοτικών
¹ρογραμμάτων, REGEN και
INTERREG, σε ¹οσοστό 38%
¹ερί¹ου του
κόστους της,
ενώ η κατανομή
της συνολικής
δα¹άνης της
μεταξύ ΔΕΗ και ENEL
συμφωνήθηκε σε
25% και 75%,
αντίστοιχα.
Οι ε¹αφές
και συζητήσεις
μας με τα αρμόδια
όργανα της
Ευρω¹αϊκής
Ε¹ιτρο¹ής για τη χρηματοδότηση
της
Διασύνδεσης
είχαν αρχίσει
αρκετά ¹ριν α¹ό
την ε¹ίσημη
αίτησή μας του
Δεκεμβρίου 1990,
α¹ό το φθινό¹ωρο
1989.
Η
¹ρώτη ε¹ίσημη
συνάντηση για τον σκο¹ό
αυτό έγινε στις
αρχές
Δεκεμβρίου 1989, στις
Βρυξέλλες. Στη
συνάντηση
συμμετείχαν
εκ¹ρόσω¹οι του
Υ¹ουργείου
Βιομηχανίας
της Ιταλίας,
των μονίμων
αντι¹ροσω¹ειών
Ελλάδας (Ι. Σ.
Σαμουηλίδης)
και Ιταλίας
στην Ε.Ε, των
διευθύνσεων
της Ε¹ιτρο¹ής XVI (Politiques
regionales), XVII (Energie) και XXII (Coordination des
politiques structurelles), της ENEL και
της ΔΕΗ (Ι.
Βογιατζάκης, Ε.
Λεκατσάς και Χ. Ποσειδών).
Με
τις συμφωνίες
για την
κοινοτική
χρηματοδότηση
και την
κατανομή του
κόστους του
Έργου μεταξύ των
δύο εταιρειών,
η συμμετοχή
της ΔΕΗ στο
κόστος κατασκευής
της
Διασύνδεσης
αντι¹ροσώ¹ευε
τη δα¹άνη της
για την
κατασκευή των
δύο γραμμών
εναλλασσομένου
ρεύματος 400 KV (των
γραμμών
Αράχθου-Τρικάλων
και
Αράχθου-Αχελώου)
και της
εναέριας
γραμμής
συνεχούς
ρεύματος.
Καθώς,
όμως, οι δύο
αυτές γραμμές
εναλλασσομένου
ρεύματος ήσαν
α¹αραίτητες
για τη σύνδεση
του δικτύου
της Δυτικής
Ελλάδας με το
σύστημα των 400 KV
και
θα
κατασκευάζονταν
ακόμα και αν
δεν είχε
κατασκευαστεί
η Διασύνδεση, η
διασύνδεση με
την Ιταλία ¹ραγματο¹οιήθηκε
ουσιαστικά
σχεδόν δωρεάν
για την Ελλάδα.
Η κατασκευή της
Διασύνδεσης
άρχισε το
καλοκαίρι του 1997
και τελείωσε
στα τέλη του 2001 με συνολικό
κόστος 350 εκατ.
ευρώ ¹ερί¹ου (τιμές
2000).
(β) Η
Διασύνδεση των
Ιονίων Νήσων.
Η
Διασύνδεση των
Ιονίων Νήσων
α¹άλλαξε
οριστικά τα
νησιά αυτά α¹ό
τους το¹ικούς σταθμούς
¹αραγωγής, με τα
γνωστά λειτουργικά
και
¹εριβαλλοντικά
μειονεκτήματα,
ενίσχυσε
την αξιο¹ιστία
της τροφοδότησής
τους με
ηλεκτρική
ενέργεια και
συνέβαλε στη
μείωση του
κόστους
¹αραγωγής του
ηλεκτρικού
συστήματος της
Χώρας.
Η σύνδεση του
δικτύου της
Κέρκυρας με το
η¹ειρωτικό
σύστημα έγινε με τέσσερα
μονο¹ολικά υ¹οβρύχια
καλώδια λαδιού
150 KV, ισχύος 175 MW και
μήκους 10,5 χιλ/τρων,
¹ου ¹οντίστηκαν
στον δίαυλο
Κάβος
Κέρκυρας-Μούρτος,
μέγιστου
βάθους 70 μ., και
α¹ο¹ερατώθηκε
τον Δεκέμβριο 1986.
Η σύνδεση των
δικτύων της
Κεφαλονιάς και
Ζακύνθου με το
η¹ειρωτικό
σύστημα έγινε
με τέσσερα
μονο¹ολικά υ¹οβρύχια
καλώδια λαδιού
150 KV, ισχύος 125 MW, ¹ου
¹οντίστηκαν:
- στον
δίαυλο όρμος
Δουκάτου
Λευκάδας-όρμος
Έμ¹λισης
Κεφαλονιάς,
για τη σύνδεση Λευκάδας-
Κεφαλονιάς,
μήκους 13,5
χιλ/τρων και
μέγιστου
βάθους 350 μ.,
- στον
δίαυλο
Ποταμάκια
Κεφαλονιάς-Άγιος
Νικόλαος
Ζακύνθου, για
τη σύνδεση Κεφαλονιάς-Ζακύνθου,
μήκους 20
χιλ/τρων και
μέγιστου
βάθους 110 μ.
Τα
έργα των
συνδέσεων
αυτών
α¹ο¹ερατώθηκαν
το έτος 1986.
Η σύνδεση του
δικτύου της
Ζακύνθου με το
η¹ειρωτικό
σύστημα, με
¹όντιση
υ¹οβρυχίων
καλωδίων 150 KV
στον δίαυλο
Ζάκυνθος-Κυλλήνη,
για την ο¹οία οι
μελέτες άρχισαν
τη δεκαετία Õ90,
¹ραγματο¹οιήθηκε
το 2000, κλείνοντας
έτσι τον βρόχο
Άκτιο-Λευκάδα-Κεφαλονιά-Ζάκυνθος-Κυλλήνη.
(γ) Η
Διασύνδεση των
Κυκλάδων.
Η
διασύνδεση των
Κυκλάδων με το
Εθνικό Σύστημα
Μεταφοράς
α¹οτελούσε
έργο α¹αραίτητο
για την αντιμετώ¹ιση
της ραγδαίας
αύξησης της
ζήτησης ηλεκτρικής
ενέργειας,
λόγω της
αδυναμίας εγκατάστασης
το¹ικής
¹αραγωγής για ¹εριβαλλοντικούς
λόγους.
Το
έργο της
Διασύνδεσης,
ό¹ως μελετήθηκε
α¹ό τους Γιάν.
Βογιατζάκη, Ν.
Γκαγκαουδάκη,
Γ. Κουβαράκη
και τους
συνεργάτες
τους, α¹ό τα μέσα
της δεκαετίας
του 1980, ¹ροέβλε¹ε σε
¹ρώτη φάση τη
διασύνδεση της
Άνδρου και της Τήνου
με την Εύβοια,
μέσω
υ¹οβρυχίων
Καλωδίων και
εναέριων
Γραμμών 150 KV, και
των νήσων Σύρου
και Μυκόνου με
την Τήνο, μέσω
υ¹οβρυχίων
Καλωδίων και
εναερίων
Γραμμών 66 KV, καθώς
και την
κατασκευή των
αντίστοιχων
Υ¹οσταθμών
υ¹οβιβασμού
τάσεως σε κάθε
νησί.
Α¹ό
το έργο αυτό, ¹ου
ξεκίνησε το 1991,
ολοκληρώθηκαν η
εναέρια Γραμμή
150KV στην Εύβοια, ο
Υ¹οσταθμός 150/20KV
Καρύστου, η
εναέρια Γραμμή
150KV στην Άνδρο, ο
Υ¹οσταθμός150/20KV
στην Άνδρο και
¹οντίστηκαν τα
υ¹οβρύχια
Καλώδια Εύβοιας-Άνδρου,
Άνδρου-Τήνου,
Τήνου-Σύρου
και Τήνου-Μυκόνου,
¹αρέμεινε
ημιτελής η
εναέρια Γραμμή
και ο
Υ¹οσταθμός 150/66/20KV στην Τήνο, ενώ
δεν ξεκίνησε η
κατασκευή των
έργων στη Σύρο
και στη Μύκονο.
Το
έργο της
διασύνδεσης
αυτής δεν
ολοκληρώθηκε,
εξÕ αιτίας
αντιδράσεων
κατοίκων των
νήσων Τήνου,
Σύρου και
Μυκόνου, ¹αρότι,
ε¹ί συνολικού
κόστους του έργου
75 εκατ. ευρώ, η
δα¹άνη για την
ολοκλήρωση των
υ¹ολει¹όμενων
έργων
ανερχόταν σε 4
εκατ. ευρώ για
την Τήνο και 6 εκατ.
ευρώ για την Σύρο
και τη Μύκονο.
(δ) Η Διασύνδεση
του ηλεκτρικού
συστήματος
Κρήτης με το
η¹ειρωτικό
σύστημα.
Η
Διασύνδεση αυτή,
ένα μεγάλο και
σύνθετο
τεχνικό έργο,
θα ¹εριλάμβανε:
- δύο υ¹οβρύχια καλώδια 150 KV,
-
δύο σταθμούς
μετατρο¹ής
ρεύματος, στη
Mεγαλό¹ολη και
στα
Λινο¹εράματα
Kρήτης,
- δύο εναέριες γραμμές μεταφοράς ΣΡ 150 KV, στην Πελο¹όννησο και Kρήτη,
- δύο ηλεκτρόδια, στις δύο θέσεις ¹ροσγειάλωσης των υ¹οβρυχίων καλωδίων.
Η σχεδίαση, μελέτη, τεχνικές ¹ροδιαγραφές, τεύχη διαγωνισμών του έργου έγιναν α¹ό τα στελέχη της ΔΜΚΜ με ε¹ικεφαλής τον Γιάννη Βογιατζάκη.
Για να διερευνηθεί η τεχνική δυνατότητα ¹όντισης των δύο υ¹οβρυχίων καλωδίων, ¹ραγματο¹οιήθηκε το 1987-88 Òέρευνα του βυθούÓ α¹ό το Tμήμα γεωλογίας του Πανε¹ιστημίου Πατρών, με ε¹ικεφαλής τον καθηγητή Γ. Φερεντίνο, σε συνεργασία με τη ΔΜΚΜ με ε¹ικεφαλής τον Γιάννη Βογιατζάκη, ¹ου κατέληξε στην ε¹ιλογή της όδευσης των καλωδίων α¹ό τη Mονεμβασία Πελο¹οννήσου στις Mενιές Κρήτης, μήκους 150 χιλ/τρων και μέγιστου βάθους 1.150 μ.
Με βάση τα α¹οτελέσματα των μελετών της ΔΜΚΜ:
- Η Διεύθυνση Μελετών Συστήματος Π-Μ (ΔΜΣ Π-Μ, διευθυντής ο Α. Ρήγος) εκ¹όνησε την ÒΠρομελέτη διασύνδεσης νήσου Kρήτης με το Eθνικό Διασυνδεδεμένο ΣύστημαÓ ¹ου ¹ροσδιόρισε το κόστος κατασκευής, τις α¹ώλειες ισχύος και ενέργειας και τις μελέτες ροής φορτίου και ολοκληρώθηκε τον Iούνιο 1988.
- Η Διεύθυνση Προγραμματισμού (ΔΠΡΓ, διευθυντής ο Μ. Μόσχοβιτς) εκ¹όνησε τη ÒMελέτη σκο¹ιμότητας Διασύνδεσης N. KρήτηςÓ ¹ου ολοκληρώθηκε τον Σε¹τέμβριο 1988, στην ο¹οία, για την κάλυψη των αναγκών της Kρήτης σε ηλεκτρική ενέργεια, γινόταν οικονομική σύγκριση τριών λύσεων:
(ι) Με αυτοδύναμη ανά¹τυξη της το¹ικής ¹αραγωγής.
(ιι) Με
Διασύνδεση
ισχύος 2X300 MW και
διακο¹ή της λειτουργίας
της το¹ικής
¹αραγωγής.
(ιιι) Με
Διασύνδεση ισχύος
2X150 MW και ¹αράλληλη
λειτουργία το¹ικής
¹αραγωγής.
Tο συμ¹έρασμα της μελέτης ήταν ότι οι δύο λύσεις της Διασύνδεσης ήσαν οικονομικά οριακά ισοδύναμες μεταξύ τους και καθεμία α¹Õ αυτές οριακά οικονομικότερη α¹ό τη λύση της αυτοδύναμης ανά¹τυξης της ¹αραγωγής.
Τον
Φεβρουάριο 1988 –¹ριν
α¹ό την
ολοκλήρωση των
μελετών– ε¹ιλέχτηκε
με ¹ολιτική
α¹όφαση, μετά
εισήγηση της τότε
Διοίκησης της
ΔΕΗ, η
Διασύνδεση
ισχύος 2X300 MW
με διακο¹ή της λειτουργίας
της το¹ικής
¹αραγωγής.
Μετά
την ολοκλήρωση
των μελετών
τους, οι τρεις
αρμόδιες
Διευθύνσεις
(ΔΜΣ Π-Μ, ΔΠΡΓ, ΔΜΚΜ),
με κοινή
εισήγησή τους
τον Α¹ρίλιο 1990,
υ¹έβαλαν στο Διοικητικό
Συμβούλιο της
ΔΕΗ την ¹ρόταση να
ε¹ιλεγεί η λύση
της
Διασύνδεσης ισχύος
2X150 MW με ¹αράλληλη
λειτουργία
το¹ικής
¹αραγωγής, την
ο¹οία το
Διοικητικό
Συμβούλιο έκανε
ομόφωνα δεκτή.
Τον Μάιο 1991, ε¹ιλέχτηκε η λύση της αυτοδύναμης ¹αραγωγής χωρίς Διασύνδεση με ¹ολιτική α¹όφαση, μετά εισήγηση της νέας Διοίκησης ΔΕΗ.
(ε) Η
α¹ο¹εράτωση της
3ης Γραμμής
Μεταφοράς 400 KV Βορρά-Νότου.
Η α¹ο¹εράτωση
της 3ης Γραμμής
Μεταφοράς 400 KV Βορρά-Νότου, με την
κατασκευή του
τελευταίου
τμήματός της στο Κρυονέρι, υ¹ήρξε
ένα σοβαρό ζήτημα,
για την
αντιμετώ¹ιση
του ο¹οίου ο
Γιάννης
Βογιατζάκης,
με τους Αγγ.
Παρδάλη, Γ.
Κουβαράκη,
Στέφ. Τσαλίκη
κ.α., εργάστηκε
ε¹ίμονα και
συστηματικά,
καθώς α¹ό το
έργο αυτό
εξαρτιόταν η
ασφαλής
ηλεκτροδότηση
της Αττικής
και άλλων
μεγάλων
¹εριοχών του
Νότου.
Η
κατασκευή του
ε¹ιχειρήθηκε
τον Αύγουστο 1990
και δύο φορές
τον Νοέμβριο 1991
χωρίς ε¹ιτυχία,
λόγω αντιδράσεων
της Κοινότητας
και κατοίκων
του
Κρυονερίου, στους
ο¹οίους
συμ¹αραστέκονταν
¹ολιτικοί
και ΜΜΕ.
Μετά
την κατάρτιση
και την υ¹οβολή
στο αρμόδιο
Υ¹ουργείο της
Μελέτης
Περιβαλλοντικών
Ε¹ι¹τώσεων τον
Ιούλιο 1994, και
ύστερα α¹ό
λε¹τομερή
ενημέρωση της
εισαγγελικής
αρχής και του
υ¹ουργού
Δημόσιας
Τάξης,
ε¹ιχειρήθηκε τον
Νοέμβριο η
ολοκλήρωση της
κατασκευής του
έργου στο
Κρυονέρι. Οι
εργασίες, όμως,
εμ¹οδίστηκαν και
¹άλι α¹ό την
Κοινότητα και
κατοίκους της, ¹αρά
την ¹αρουσία
εισαγγελέα και
αστυνομικής
δύναμης.
Τελικά,
τα μ¹λακ άουτ στην
Αττική, Εύβοια
και ανατολική
Πελο¹όννησο τον
Μάρτιο 1998
υ¹οχρέωσαν ¹ολιτικούς
και ΜΜΕ ¹ου
αντιδρούσαν στην
ολοκλήρωση του
έργου να
αλλάξουν στάση
και τον
¹ρωθυ¹ουργό Κ.
Σημίτη να δηλώσει
¹ως Òκαμιά
κοινωνική
ομάδα δεν
μ¹ορεί για
λόγους ιδιοτελείς
να ¹αρεμ¹οδίζει
την ολοκλήρωση
ενός έργου ¹ου
είναι ¹ρος
όφελος του
κοινωνικού
συνόλουÓ, να υ¹οσχεθεί
¹ως Òθα
φροντίσει να
ολοκληρωθεί το
ΈργοÓ και να
τηρήσει την
υ¹όσχεσή του.
Το έργο
στο Κρυονέρι
ολοκληρώθηκε τον
Ιανουάριο 1999.
(στ) Ο Υ¹οσταθμός
400 KV κλειστού
τύ¹ου GIS στον ΑΗΣ
Λαυρίου.
Ένα
¹ολύ αξιόλογο
έργο, η μελέτη
και η ε¹ίβλεψη
της κατασκευής
του ο¹οίου
έγινε α¹ό τον Ν.
Γκαγκαουδάκη
(Διευθυντή
Κλάδου
Μελετών-Κατασκευών
Υ¹οσταθμών
Μεταφοράς της
ΔΜΚΜ) και τους
συνεργάτες του,
ε¹ί
διευθύνσεως
Βογιατζάκη –
ε¹ιτυχές τόσο
α¹ό ά¹οψη
σχεδίασης και
κατασκευής όσο
και α¹ό ά¹οψη
κόστους και
χρόνου
¹αράδοσης –
υ¹ήρξε η μελέτη
και κατασκευή του
Υ¹οσταθμού 400 KV
κλειστού τύ¹ου GIS,
με διακό¹τες
και ζυγούς με
μόνωση αερίου SF 6
και με ψηφιακό
σύστημα ¹ροστασίας
και ελέγχου.
Ο
υ¹οσταθμός
αυτός, ¹ου
κατασκευάστηκε
για να
εξυ¹ηρετεί τη
μονάδα φυσικού
αερίου
συνδυασμένου
κύκλου 550 MW και
την ¹ετρελαϊκή
μονάδα 300 MW του
ΑΗΣ Λαυρίου,
υ¹ήρξε ο ¹ρώτος
κλειστός
υ¹οσταθμός 400 KV
στο ελληνικό Σύστημα
και ήταν
έτοιμος ¹ολύ
νωρίτερα α¹ό
τον ¹ρώτο
αεριοστρόβιλο
της μονάδας
φυσικού αερίου
συνδυασμένου
κύκλου
Λαυρίου.
(ζ) Το Κέντρο
Υ¹ερυψηλής
Τάσης (ΚΥΤ)
Αργυρού¹ολης.
Για
την κατασκευή
του ΚΥΤ
Αργυρού¹ολης, οι
Γ. Βογιατζάκης
και Ν.
Γκαγκαουδάκης συμφώνησαν
με τον Δήμο
Ηλιού¹ολης η
ΔΕΗ να ¹εριορίσει
στο ελάχιστο
δυνατό την
έκταση
εγκατάστασης
του ηλεκτρικού
εξο¹λισμού του
ΚΥΤ, να
δημιουργήσει
ζώνη ¹ρασίνου
μεταξύ του
εξο¹λισμού και
του τοίχου
¹ερίφραξης και
να ¹αραχωρήσει
δωρεάν στον
Δήμο τμήμα του
οικο¹έδου του
ΚΥΤ (για
ε¹έκταση των αθλητικών
του
εγκαταστάσεων)
το δε Δημοτικό
Συμβούλιο
Ηλιού¹ολης να
λάβει α¹όφαση
ότι συμφωνεί
με την
κατασκευή του
ΚΥΤ.
Μετά
τη συμφωνία
αυτή, εκδόθηκαν,
¹αρά τις
αντιδράσεις της
δημοτικής
αρχής
Αργυρού¹ολης (¹λέον),
όλες οι
α¹αιτούμενες
άδειες καθώς
και ευνοϊκές για
το Έργο
α¹οφάσεις του
Διοικητικού
Εφετείου Αθηνών
και της
ολομέλειας του
Σ.τ.Ε. και
άρχισαν οι
εργασίες για
την κατασκευή του
ΚΥΤ.
Στις
αρχές του 2003,
όμως, τα ¹άντα
ανατρά¹ηκαν:
Οι
εργασίες κατασκευής
του ΚΥΤ διεκό¹ησαν,
καθώς Òομάδα
κατοίκων με
την ανοχή των
Δημοτικών
Αρχών
Ηλιού¹ολης και
Αργυρού¹ολης κατέλαβε
¹αράνομα στις 4.11.2002
τον χώρο
εισόδου στο
ΚΥΤ και
εμ¹όδιζε βίαια
την είσοδο των
συνεργείων της
ΔΕΗ για
εκτέλεση
νόμιμων
εργασιώνÓ (α¹ό
το με ημερομηνία
27.1.03 έγγραφο του
Γενικού
Διευθυντή
Μεταφοράς και
της Διευθύντριας
των Νέων Έργων
Μεταφοράς, ¹ρώην
ΔΜΚΜ).
Στις αρχές
Μαρτίου 2003 ο
Διευθύνων
Σύμβουλος της
ΔΕΗ ¹ρότεινε
στο Υ¹ουργείο
Ανά¹τυξης την Òαναβολή
κατασκευής ολόκληρου
του τμήματος 400 KV του
ΚΥΤÓ και την Òκατασκευή
του τμήματος 150 KVÓ
μόνο, ο Διευθύνων
Σύμβουλος του
ΔΕΣΜΗΕ (υ¹εύθυνου
για τον
σχεδιασμό του
Συστήματος
Μεταφοράς) δεν
διατύ¹ωσε
καμία
αντίρρηση στην
¹ρόταση αυτή και
ο Υ¹ουργός
Ανά¹τυξης
δέχτηκε την
¹ρόταση.
Διαψεύτηκαν
έτσι οι ελ¹ίδες
για ευτυχή
κατάληξη των
¹ροσ¹αθειών
της ΔΜΚΜ
για την
κατασκευή του
ΚΥΤ Αργυρού¹ολης.
Ελ¹ίδες ¹ου, μετά την
αίσια κατάληξη
του έργου στο
Κρυονέρι, στηρίζονταν
στη λογική ότι η
ενόχληση ¹ου το ΚΥΤ
Αργυρού¹ολης ¹ροκαλούσε
ήταν
συντρι¹τικά μικρότερη
α¹ό την
ενόχληση ¹ου
¹ροκαλούσαν οι
Γραμμές
Μεταφοράς στο
Κρυονέρι
(καθώς τα
ηλεκτρικά
στοιχεία του
ΚΥΤ
Αργυρού¹ολης
βρίσκονταν σε
¹εριφραγμένο
χώρο της ΔΕΗ
και συγκριτικά
μακρυά α¹ό
κατοικίες, ενώ
οι γραμμές στο
Κρυονέρι σε
κοινοτικό χώρο
και ¹άνω α¹ό
κατοικίες).
(η) Η αναβάθμιση
γραμμών 150 KV στην
Ανατολική Μακεδονία
και Θράκη.
Η αντιμετώ¹ιση
σοβαρών ¹ροβλημάτων
χαμηλών τάσεων
και
υ¹ερφορτίσεων
γραμμών στην
Ανατολική
Μακεδονία και
Θράκη
ε¹ιτεύχθηκε ε¹ί
διευθύνσεως
Βογιατζάκη, με
την αναβάθμιση
γραμμών 150 KV.
Α¹οφεύχθηκε
έτσι η
¹ρομήθεια
αεριοστροβίλων
και η
κατασκευή ενός
μικρού σταθμού
¹αραγωγής στην
¹εριοχή της
Αλεξανδρού¹ολης,
εγχειρήματος
μεγαλύτερου
κόστους και
αβέβαιας
κατάληξης ¹ου είχε
¹ροταθεί ¹ριν α¹ό
την
αντι¹ρόταση
της ΔΜΚΜ.
Ε¹ιτυχείς ¹ρωτο¹οριακές δράσεις του Γιάννη Βογιατζάκη και των συνεργατών του.
(α) Η
κατασκευή
Γραμμών
μεταφοράς 150 KV Compact type, με
μεταλλικούς
στύλους
φέροντες μονωτικούς
εγκάρσιους
βραχίονες
μικρού μήκους, για
τη μείωση της
¹εριβαλλοντικής
ε¹ιβάρυνσης α¹ό
τις Γραμμές
Μεταφοράς.
Η
¹ρώτη τέτοια
Γραμμή ¹ου
κατασκευάστηκε
στη Χώρα το 1978
ήταν μία α¹ό τις
¹ρώτες στην
Ευρώ¹η.
(β) Η αναβάθμιση
Òα¹λών, ελαφρού
τύ¹ουÓ γραμμών 150 KV (γραμμών
με ένα
ηλεκτρικό
κύκλωμα και με
αγωγούς μικρής
διατομής) σε γραμμές Òδι¹λές,
βαρέως τύ¹ουÓ (γραμμές
με δύο
ηλεκτρικά
κυκλώματα και
με αγωγούς
μεγάλης
διατομής), ¹ου
ξεκίνησε τον
Ιούνιο 1994.
Αυτό
ε¹ιτεύχθηκε με
την ανέγερση, γύρω
α¹ό τους ¹υλώνες
μιας α¹λής
ελαφρού τύ¹ου
γραμμής 150 KV, νέων
¹υλώνων βαρέως
τύ¹ου, και την
το¹οθέτηση σÕ
αυτούς αγωγών
μεγάλης
διατομής για
δύο ηλεκτρικά
κυκλώματα και,
στη συνέχεια, την
α¹οξύλωση της α¹λής
ελαφρού τύ¹ου γραμμής.
Με
την αναβάθμιση
τέτοιων
γραμμών
ε¹ιτυγχάνεται
ο
τετρα¹λασιασμός
της
μεταφορικής
τους
ικανότητας σε
σύντομο
χρονικό
διάστημα και η
α¹οφυγή
κατασκευής
νέων γραμμών
με τις γνωστές,
χρονοβόρες και
αμφίβολης
κατάληξης,
διαδικασίες
α¹αλλοτριώσεων,
αδειοδοτήσεων
κ.λ¹.
Αυτή
η
α¹οτελεσματική
και γρήγορα
υλο¹οιήσιμη
μέθοδος για
την αύξηση της
μεταφορικής ικανότητας
των γραμμών
δημιούργησε
νέες ¹ροο¹τικές
για την
ανά¹τυξη του
συστήματος 150 KV
και έχει συμβάλει
σοβαρά στην
ενίσχυσή του α¹ό
το 1994 ¹ου άρχισε
να εφαρμόζεται.
(γ) Το
ζήτημα των ηλεκτρομαγνητικών
¹εδίων των
γραμμών και
υ¹οσταθμών
μεταφοράς
ηλεκτρικής
ενέργειας, ¹ου
¹ροκαλούσε
αντιδράσεις
στην κατασκευή
των έργων
Μεταφοράς,
α¹οτέλεσε για
τον Γιάννη
Βογιατζάκη,
τους
συνεργάτες του
στην ΔΜΚΜ και
τον κ. Δ. Τσανάκα,
καθηγητή του
¹ανε¹ιστημίου
Πατρών,
αντικείμενο συστηματικής
¹ροσ¹άθειας
τόσο για την
εφαρμογή των
διεθνών
κανονισμών όσο και
για την ενημέρωση
της δικαστικής
εξουσίας, των ¹ολιτικών,
των μέσων
ενημέρωσης και
των ¹ολιτών.
Κατά
την ενημέρωση
αυτή,
τονιζόταν ¹ως
οι ειδικοί Κανονισμοί
για την
¹ροστασία των
ανθρώ¹ων α¹ό τα
ηλεκτρομαγνητικά
¹εδία των
ηλεκτρικών
δικτύων και συσκευών
συντάσσονται
με
ε¹ιστημονική
και κοινωνική
υ¹ευθυνότητα
α¹ό διεθνούς
κύρους
ε¹ιστήμονες, οι
ο¹οίοι εκ¹ροσω¹ούν
όλους των
αρμόδιους
εθνικούς και
διεθνείς
οργανισμούς
και καλύ¹τουν
όλες τις
σχετικές με το
ζήτημα αυτό
ε¹ιστήμες, συμ¹εριλαμβανομένων
και των
ε¹ιστημών
υγείας, και ¹ως
τους
Κανονισμούς
αυτούς τηρεί
αυστηρά η ΔΕΗ.
Στους
διεθνείς
αυτούς
Κανονισμούς βασίζονταν
και οι Μελέτες
Περιβαλλοντικών
Ε¹ι¹τώσεων, με
βάση τις ο¹οίες
εγκρίνονταν οι
¹εριβαλλοντικοί
όροι για την
κατασκευή των
γραμμών και
υ¹οσταθμών
Μεταφοράς.
Η
Μελέτη Περιβαλλοντικών
Ε¹ι¹τώσεων για
την α¹ο¹εράτωση
της 3ης Γραμμής Μεταφοράς
Βορρά-Νότου, ¹ου
συντάχτηκε το
καλοκαίρι 1994 α¹ό
τον Γ.
Κουβαράκη (Διευθυντή
Κλάδου
Μελετών-Κατασκευών
Γραμμών Μεταφοράς
της ΔΜΚΜ) και
τους
συνεργάτες
του, υ¹ήρξε η
¹ρώτη
¹εριβαλλοντική
μελέτη ¹ου
συντάχτηκε για
εγκαταστάσεις
ΔΕΗ.
Αυτά τα λίγα
για την
ε¹αγγελματική
δραστηριότητα
του Γιάννη
Βογιατζάκη στη
ΔΕΗ.
Για τα άλλα, τον
ακέραιο
χαρακτήρα του, την
αίσθηση του
καθήκοντος και
την ευαισθησία
του για την
¹ρόοδο της
κοινωνίας μας,
δεν θα
μιλήσουμε.
Είναι
γνωστά σε
όλους εκείνους,
μέσα και έξω α¹Õ
τη ΔΕΗ, ¹ου τον
γνώρισαν και
¹ου, για τις
αρετές του
αυτές, τον σέβονταν
και τον τιμούσαν.