Ο Γιάννης Βογιατζάκης ως μηχανικός και manager

 

του Ραφαήλ Μεν. Μαϊό¹ουλου

 

Ο Γιάννης Βογιατζάκης, ¹ου ¹ριν α¹ό δύο μήνες έφυγε α¹ό τη ζωή, εργάστηκε ε¹ί τριάντα ¹έντε χρόνια στη Διεύθυνση Μελετών-Κατασκευών Έργων Μεταφοράς της ΔΕΗ (ΔΜΚΜ), ανερχόμενος όλη την ιεραχική κλίμακα, φτάνοντας στη θέση του διευθυντή Κλάδου Μελετών-Κατασκευών Γραμμών Μεταφοράς της ΔΜΚΜ, το 1983, και του διευθυντή της ΔΜΚΜ, το 1991, θέση ¹ου διατήρησε μέχρι τη συνταξιοδότησή του το 1999.   

Κατά τη διάρκεια της μακράς και ε¹ιτυχούς σταδιοδρομίας του, οι κύριοι στόχοι του ως manager ήσαν:

- Για τους εργαζόμενους, η ασφάλειά τους κατά τις ε¹ικίνδυνες εργασίες κατασκευών, η διαρκής ε¹ιμόρφωση και η αυστηρή αξιοκρατία κατά την αξιολόγησή τους και τις αναθέσεις καθηκόντων.

- Στην ¹ραγματο¹οίηση των έργων, η βέλτιστη ¹οιότητα, το χαμηλό κόστος και ο σύντομος χρόνος α¹ο¹εράτωσης.

Σημαντική ήταν και η δραστηριο¹οίησή του σε εθνικούς και διεθνείς οργανισμούς για την ηλεκτρική ενέργεια και τα έργα Μεταφοράς (CIGRE, EURELECTRIC κ.α), με  συμμετοχή σε ομάδες εργασίας, συνέδρια, ¹αρουσιάσεις εργασιών κ.λ¹.

Όλα αυτά τα χρόνια καθοριστική υ¹ήρξε η συμβολή του, ως μηχανικού και manager, στη μελέτη και κατασκευή μεγάλων έργων Μεταφοράς της ΔΕΗ και σε ¹ρωτο¹οριακές ¹ρωτοβουλίες της ΔΜΚΜ.

Σύντομη αναφορά σε τέτοια έργα και ¹ρωτοβουλίες γίνεται στη συνέχεια (βασισμένη στα αντίστοιχα κεφάλαια του βιβλίου του γράφοντος ÒΔΕΗ: Τα μεγάλα ζητήματαÓ (2008), και σε έγγραφα του αρχείου του Γιάννη).

             

Μεγάλα έργα Μεταφοράς στα ο¹οία η συμβολή του Γιάννη Βογιατζάκη υ¹ήρξε καθοριστική.

 

(α)       Η Διασύνδεση των ηλεκτρικών δικτύων Ελλάδας και Ιταλίας.

 

Η διασύνδεση των δικτύων Ελλάδας και Ιταλίας υ¹ήρξε ένα εντυ¹ωσιακό έργο α¹ό ά¹οψη ¹οιότητας, κόστους, χρόνου κατασκευής και α¹οδοτικότητας.

 

Η Διασύνδεση, ικανότητας μεταφοράς 600 MW, ¹εριέλαβε:

- δύο εναέριες γραμμές εναλλασομένου ρεύματος 400 KV στην Ιταλία, Brindisi-Galatina και Taranto-Galatina, μήκους 60 και 85 χιλ/τρων.

- δύο σταθμούς μετατρο¹ής εναλλασσομένου/συνεχούς ρεύματος, στις ¹εριοχές Galatina και Αράχθου,

- εναέρια γραμμή συνεχούς ρεύματος Galatina-Porto Batisko Ιταλίας, μήκους 30 χιλ/τρων,

- υ¹οβρύχιο καλώδιο συνεχούς ρεύματος +/- 300 KV, μήκους 160 χιλ/τρων, α¹ό το Porto Batisko Ιταλίας στον Αετό Ελλάδας,

- δύο εναέριες γραμμές εναλλασομένου ρεύματος δι¹λού κυκλώματος 400 KV, Άραχθος-Τρίκαλα και Άραχθος-Αχελώος, μήκους 80 και 60 χιλ/τρων, αντίστοιχα,

- τηλε¹ικοινωνιακό εξο¹λισμό, για τον εξÕ α¹οστάσεως έλεγχο της διασύνδεσης συνεχούς ρεύματος.

 

Η μελέτη βυθού ¹ραγματο¹οιήθηκε α¹ό την εταιρεία Pirelli, για το Κανάλι του Otranto α¹ό την Ιταλική ακτή μέχρι το σημείο κοντά στην Κέρκυρα και, α¹ό εκεί μέχρι την ελληνική ακτή, α¹ό το Πανε¹ιστήμιο Πατρών (καθηγητής Γ. Φερεντίνος) με την ε¹ίβλεψη του Γιάννη Βογιατζάκη και συνεργατών του (διευθυντής της ΔΜΚΜ ο Γ. Κανελλάκης). 

Σκο¹ός της μελέτης βυθού ήταν η έρευνα των θαλασσίων ρευμάτων και των συνθηκών ¹ου ε¹ικρατούσαν στον βυθό, ώστε να ε¹ιλεγούν τα σημεία ¹ροσγιάλωσης του υ¹οβρυχίου καλωδίου και ο διάδρομος ¹όντισής του και να οριστικο¹οιηθεί η διαδρομή του καλωδίου.

Α¹ό τη μελέτη, ¹ου άρχισε τον Αύγουστο 1989, ¹ροέκυψε ως βέλτιστη όδευση του υ¹οβρυχίου καλωδίου αυτή α¹ό το Porto Batisko Ιταλίας στον Αετό Ελλάδας, μήκους 160 χιλιομέτρων, με διέλευση α¹ό τη θαλάσσια ¹εριοχή βόρεια α¹ό την Κέρκυρα και το Στενό της Κέρκυρας.

Το μέγιστο βάθος ¹όντισης του καλωδίου θα έφτανε τα 1.000 μέτρα –¹αγκόσμιο ρεκόρ βάθους– και η κλίση των ¹ρανών του βυθού το 50%.

Η όδευση αυτή είχε το μεγάλο ¹λεονέκτημα να καθιστά ¹εριττή την κατασκευή στην Κέρκυρα εναέριας γραμμής υψηλής τάσης συνεχούς ρεύματος, μήκους 70 χιλ/τρων (¹ου ¹ροβλε¹όταν α¹ό την αρχική ¹ρόταση Oμάδας εργασίας ΔΕΗ-ENEL, τον Μάιο 1988).

 

Η μελέτη δικτύου, εκ¹ονήθηκε:

- για το ελληνικό σύστημα, α¹ό τη Διεύθυνση Μελετών Συστήματος Παραγωγής-Μεταφοράς  (ΔΜΣ Π-Μ, Α. Ρήγο, διευθυντή, Ε. Σουλή και Σ. Μ¹ισιώτη, κυρίως), σε συνεργασία με το Πανε¹ιστήμιο Πατρών (καθηγητές Δ. Τσανάκας και Γ. Γιαννακό¹ουλος) και το ιταλικό κέντρο ερευνών CESI και

- για το ιταλικό σύστημα, α¹ό την ENEL, σε συνεργασία με το CESI.

Η μελέτη, ¹ου άρχισε τον Μάρτιο 1990, ¹εριλάμβανε μελέτες ροής ισχύος, βραχυκυκλωμάτων, μεταβατικής ευστάθειας, υ¹ερτάσεων (μεταβατικών και κρουστικών στο δίκτυο εναλλασσομένου ρεύματος και στο υ¹οβρύχιο καλώδιο) και καθορισμού της στάθμης ηλεκτρικής μόνωσης των εναέριων γραμμών συνεχούς ρεύματος. 

 

Η οικονομική-ενεργειακή μελέτη της Διασύνδεσης συντάχθηκε α¹ό τη Διεύθυνση Προγραμματισμού (ΔΠΡΓ, Χ. Ποσειδώνα και Σ. Βάσσο, κυρίως) και την αντίστοιχη Υ¹ηρεσία της ENEL και υ¹οβλήθηκε στην Ευρω¹αϊκή Ε¹ιτρο¹ή τον Μάρτιο 1990.

Σκο¹ός της μελέτης αυτής ήταν ο ¹ροσδιορισμός των τεχνικοοικονομικών ωφελειών ¹ου θα ¹ροέκυ¹ταν α¹ό τη, μέσω της Διασύνδεσης, συνεργασία των ηλεκτρικών συστημάτων των δύο χωρών.    

 

Η μελέτη και κατασκευή του σταθμού μετατρο¹ής εναλλασσομένου/συνεχούς ρεύματος και των εναέριων γραμμών 400 KV στο ελληνικό έδαφος έγιναν α¹ό τους Κλάδους Μελετών-Κατασκευών Υ¹οσταθμών (Ν. Γκαγκαουδάκη κυρίως) και Γραμμών Μεταφοράς (Γ. Κουβαράκη κυρίως) της ΔΜΚΜ (διευθυντής ο Γιάννης Βογιατζάκης).

 

Η χρηματοδότηση του έργου της Διασύνδεσης έγινε μέσω δύο κοινοτικών ¹ρογραμμάτων, REGEN και INTERREG, σε ¹οσοστό 38% ¹ερί¹ου του κόστους της, ενώ η κατανομή της συνολικής δα¹άνης της μεταξύ ΔΕΗ και ENEL συμφωνήθηκε σε 25% και 75%, αντίστοιχα.    

Οι ε¹αφές και συζητήσεις μας με τα αρμόδια όργανα της Ευρω¹αϊκής Ε¹ιτρο¹ής για τη χρηματοδότηση της Διασύνδεσης είχαν αρχίσει αρκετά ¹ριν α¹ό την ε¹ίσημη αίτησή μας του Δεκεμβρίου 1990, α¹ό το φθινό¹ωρο 1989.

Η ¹ρώτη ε¹ίσημη συνάντηση για τον σκο¹ό αυτό έγινε στις αρχές Δεκεμβρίου 1989, στις Βρυξέλλες. Στη συνάντηση συμμετείχαν εκ¹ρόσω¹οι του Υ¹ουργείου Βιομηχανίας της Ιταλίας, των μονίμων αντι¹ροσω¹ειών Ελλάδας (Ι. Σ. Σαμουηλίδης) και Ιταλίας στην Ε.Ε, των διευθύνσεων της Ε¹ιτρο¹ής XVI (Politiques regionales), XVII (Energie) και XXII (Coordination des politiques structurelles), της ENEL και της ΔΕΗ (Ι. Βογιατζάκης, Ε. Λεκατσάς και Χ. Ποσειδών).

Με τις συμφωνίες για την κοινοτική χρηματοδότηση και την κατανομή του κόστους του Έργου μεταξύ των δύο εταιρειών, η συμμετοχή της ΔΕΗ στο κόστος κατασκευής της Διασύνδεσης αντι¹ροσώ¹ευε τη δα¹άνη της για την κατασκευή των δύο γραμμών εναλλασσομένου ρεύματος 400 KV (των γραμμών Αράχθου-Τρικάλων και Αράχθου-Αχελώου) και της εναέριας γραμμής συνεχούς ρεύματος. 

Καθώς, όμως, οι δύο αυτές γραμμές εναλλασσομένου ρεύματος ήσαν α¹αραίτητες για τη σύνδεση του δικτύου της Δυτικής Ελλάδας με το σύστημα των 400 KV και θα κατασκευάζονταν ακόμα και αν δεν είχε κατασκευαστεί η Διασύνδεση, η διασύνδεση με την Ιταλία ¹ραγματο¹οιήθηκε ουσιαστικά σχεδόν δωρεάν για την Ελλάδα.

 

Η κατασκευή της Διασύνδεσης άρχισε το καλοκαίρι του 1997 και τελείωσε στα τέλη του 2001 με συνολικό κόστος 350 εκατ. ευρώ ¹ερί¹ου (τιμές 2000).

 

(β)       Η Διασύνδεση των Ιονίων Νήσων.

 

Η Διασύνδεση των Ιονίων Νήσων α¹άλλαξε οριστικά τα νησιά αυτά α¹ό τους το¹ικούς σταθμούς ¹αραγωγής, με τα γνωστά λειτουργικά και ¹εριβαλλοντικά μειονεκτήματα, ενίσχυσε την αξιο¹ιστία της τροφοδότησής τους με ηλεκτρική ενέργεια και συνέβαλε στη μείωση του κόστους ¹αραγωγής του ηλεκτρικού συστήματος της Χώρας.

Η σύνδεση του δικτύου της Κέρκυρας με το η¹ειρωτικό σύστημα έγινε με τέσσερα μονο¹ολικά υ¹οβρύχια καλώδια λαδιού 150 KV, ισχύος 175 MW και μήκους 10,5 χιλ/τρων, ¹ου ¹οντίστηκαν στον δίαυλο Κάβος Κέρκυρας-Μούρτος, μέγιστου βάθους 70 μ., και α¹ο¹ερατώθηκε τον Δεκέμβριο 1986.

Η σύνδεση των δικτύων της Κεφαλονιάς και Ζακύνθου με το η¹ειρωτικό σύστημα έγινε με τέσσερα μονο¹ολικά υ¹οβρύχια καλώδια λαδιού 150 KV, ισχύος 125 MW, ¹ου ¹οντίστηκαν:  

- στον δίαυλο όρμος Δουκάτου Λευκάδας-όρμος Έμ¹λισης Κεφαλονιάς, για τη σύνδεση Λευκάδας- Κεφαλονιάς, μήκους 13,5 χιλ/τρων και μέγιστου βάθους 350 μ.,

- στον δίαυλο Ποταμάκια Κεφαλονιάς-Άγιος Νικόλαος Ζακύνθου, για τη σύνδεση Κεφαλονιάς-Ζακύνθου, μήκους 20 χιλ/τρων και μέγιστου βάθους 110 μ.

Τα έργα των συνδέσεων αυτών α¹ο¹ερατώθηκαν το έτος 1986.

Η σύνδεση του δικτύου της Ζακύνθου με το η¹ειρωτικό σύστημα, με ¹όντιση υ¹οβρυχίων καλωδίων 150 KV στον δίαυλο Ζάκυνθος-Κυλλήνη, για την ο¹οία οι μελέτες άρχισαν τη δεκαετία Õ90, ¹ραγματο¹οιήθηκε το 2000, κλείνοντας έτσι τον βρόχο Άκτιο-Λευκάδα-Κεφαλονιά-Ζάκυνθος-Κυλλήνη.   

 

(γ)       Η Διασύνδεση των Κυκλάδων.

 

Η διασύνδεση των Κυκλάδων με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς α¹οτελούσε έργο α¹αραίτητο για την αντιμετώ¹ιση της ραγδαίας αύξησης της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας, λόγω της αδυναμίας εγκατάστασης το¹ικής ¹αραγωγής για ¹εριβαλλοντικούς λόγους.

Το έργο της Διασύνδεσης, ό¹ως μελετήθηκε α¹ό τους Γιάν. Βογιατζάκη, Ν. Γκαγκαουδάκη, Γ. Κουβαράκη και τους συνεργάτες τους, α¹ό τα μέσα της δεκαετίας του 1980, ¹ροέβλε¹ε σε ¹ρώτη φάση τη διασύνδεση της Άνδρου και της Τήνου με την Εύβοια, μέσω υ¹οβρυχίων Καλωδίων και εναέριων Γραμμών 150 KV, και των νήσων Σύρου και Μυκόνου με την Τήνο, μέσω υ¹οβρυχίων Καλωδίων και εναερίων Γραμμών 66 KV, καθώς και την κατασκευή των αντίστοιχων Υ¹οσταθμών υ¹οβιβασμού τάσεως σε κάθε νησί.

Α¹ό το έργο αυτό, ¹ου ξεκίνησε το 1991, ολοκληρώθηκαν η εναέρια Γραμμή 150KV στην Εύβοια, ο Υ¹οσταθμός 150/20KV Καρύστου, η εναέρια Γραμμή 150KV στην Άνδρο, ο Υ¹οσταθμός150/20KV στην Άνδρο και ¹οντίστηκαν τα υ¹οβρύχια Καλώδια Εύβοιας-Άνδρου, Άνδρου-Τήνου, Τήνου-Σύρου και Τήνου-Μυκόνου,  ¹αρέμεινε ημιτελής η εναέρια Γραμμή και ο Υ¹οσταθμός 150/66/20KV στην Τήνο, ενώ δεν ξεκίνησε η κατασκευή των έργων στη Σύρο και στη Μύκονο.

Το έργο της διασύνδεσης αυτής δεν ολοκληρώθηκε, εξÕ αιτίας αντιδράσεων κατοίκων των νήσων Τήνου, Σύρου και Μυκόνου, ¹αρότι, ε¹ί συνολικού κόστους του έργου 75 εκατ. ευρώ, η δα¹άνη για την ολοκλήρωση των υ¹ολει¹όμενων έργων ανερχόταν σε 4 εκατ. ευρώ για την Τήνο και 6 εκατ. ευρώ για  την Σύρο και τη Μύκονο.

 

(δ)         Η Διασύνδεση του ηλεκτρικού συστήματος Κρήτης με το η¹ειρωτικό σύστημα.

        

            Η Διασύνδεση αυτή, ένα μεγάλο και σύνθετο τεχνικό έργο, θα ¹εριλάμβανε:

- δύο υ¹οβρύχια καλώδια 150 KV,

- δύο σταθμούς μετατρο¹ής ρεύματος, στη Mεγαλό¹ολη και στα Λινο¹εράματα Kρήτης,

- δύο εναέριες γραμμές μεταφοράς ΣΡ 150 KV, στην Πελο¹όννησο και Kρήτη,

- δύο ηλεκτρόδια, στις δύο θέσεις ¹ροσγειάλωσης των υ¹οβρυχίων καλωδίων.

 

Η σχεδίαση, μελέτη, τεχνικές ¹ροδιαγραφές, τεύχη διαγωνισμών του έργου έγιναν α¹ό τα στελέχη της ΔΜΚΜ με ε¹ικεφαλής τον Γιάννη Βογιατζάκη.

Για να διερευνηθεί η τεχνική δυνατότητα ¹όντισης των δύο υ¹οβρυχίων καλωδίων, ¹ραγματο¹οιήθηκε το 1987-88 Òέρευνα του βυθούÓ α¹ό το Tμήμα γεωλογίας του Πανε¹ιστημίου Πατρών, με ε¹ικεφαλής τον καθηγητή Γ. Φερεντίνο, σε συνεργασία με τη ΔΜΚΜ με ε¹ικεφαλής τον Γιάννη Βογιατζάκη, ¹ου κατέληξε στην ε¹ιλογή της όδευσης των καλωδίων α¹ό τη Mονεμβασία Πελο¹οννήσου στις Mενιές Κρήτης, μήκους 150 χιλ/τρων και μέγιστου βάθους 1.150 μ.

 

Με βάση τα α¹οτελέσματα των μελετών της ΔΜΚΜ:

- Η Διεύθυνση Μελετών Συστήματος Π-Μ (ΔΜΣ Π-Μ, διευθυντής ο Α. Ρήγος) εκ¹όνησε την ÒΠρομελέτη διασύνδεσης νήσου Kρήτης με το Eθνικό Διασυνδεδεμένο ΣύστημαÓ ¹ου ¹ροσδιόρισε το κόστος κατασκευής, τις α¹ώλειες ισχύος και ενέργειας και τις μελέτες ροής φορτίου και ολοκληρώθηκε τον Iούνιο 1988.  

- Η Διεύθυνση Προγραμματισμού (ΔΠΡΓ, διευθυντής ο Μ. Μόσχοβιτς) εκ¹όνησε τη ÒMελέτη σκο¹ιμότητας Διασύνδεσης N. KρήτηςÓ ¹ου ολοκληρώθηκε τον Σε¹τέμβριο 1988, στην ο¹οία, για την κάλυψη των αναγκών της Kρήτης σε ηλεκτρική ενέργεια, γινόταν οικονομική σύγκριση τριών λύσεων:

 (ι)  Με αυτοδύναμη ανά¹τυξη της το¹ικής ¹αραγωγής.

 (ιι) Με Διασύνδεση ισχύος 2X300 MW και διακο¹ή της λειτουργίας της το¹ικής ¹αραγωγής.

 (ιιι) Με Διασύνδεση ισχύος 2X150 MW και ¹αράλληλη λειτουργία το¹ικής ¹αραγωγής.

Tο συμ¹έρασμα της μελέτης ήταν ότι οι δύο λύσεις της Διασύνδεσης ήσαν οικονομικά οριακά ισοδύναμες μεταξύ τους και καθεμία α¹Õ αυτές οριακά οικονομικότερη α¹ό τη λύση της αυτοδύναμης ανά¹τυξης της ¹αραγωγής.

 

Τον Φεβρουάριο 1988 –¹ριν α¹ό την ολοκλήρωση των μελετών– ε¹ιλέχτηκε με ¹ολιτική α¹όφαση, μετά εισήγηση της τότε Διοίκησης της ΔΕΗ, η Διασύνδεση ισχύος 2X300 MW με διακο¹ή της λειτουργίας της το¹ικής ¹αραγωγής.

 

Μετά την ολοκλήρωση των μελετών τους, οι τρεις αρμόδιες Διευθύνσεις (ΔΜΣ Π-Μ, ΔΠΡΓ, ΔΜΚΜ), με κοινή εισήγησή τους τον Α¹ρίλιο 1990, υ¹έβαλαν στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΗ την ¹ρόταση να ε¹ιλεγεί η λύση της Διασύνδεσης ισχύος 2X150 MW με ¹αράλληλη λειτουργία το¹ικής ¹αραγωγής, την ο¹οία το Διοικητικό Συμβούλιο έκανε ομόφωνα δεκτή.

 

Τον Μάιο 1991, ε¹ιλέχτηκε η λύση της αυτοδύναμης ¹αραγωγής χωρίς Διασύνδεση με ¹ολιτική α¹όφαση, μετά εισήγηση της νέας Διοίκησης  ΔΕΗ.  

(ε)        Η α¹ο¹εράτωση της 3ης Γραμμής Μεταφοράς 400 KV Βορρά-Νότου.

 

Η α¹ο¹εράτωση της 3ης Γραμμής Μεταφοράς 400 KV Βορρά-Νότου, με την κατασκευή του τελευταίου τμήματός της στο Κρυονέρι, υ¹ήρξε ένα σοβαρό ζήτημα, για την αντιμετώ¹ιση του ο¹οίου ο Γιάννης Βογιατζάκης, με τους Αγγ. Παρδάλη, Γ. Κουβαράκη, Στέφ. Τσαλίκη κ.α., εργάστηκε ε¹ίμονα και συστηματικά, καθώς α¹ό το έργο αυτό εξαρτιόταν η ασφαλής ηλεκτροδότηση της Αττικής και άλλων μεγάλων ¹εριοχών του Νότου.

Η κατασκευή του ε¹ιχειρήθηκε τον Αύγουστο 1990 και δύο φορές τον Νοέμβριο 1991 χωρίς ε¹ιτυχία, λόγω αντιδράσεων της Κοινότητας και κατοίκων του Κρυονερίου, στους ο¹οίους συμ¹αραστέκονταν  ¹ολιτικοί και ΜΜΕ.

Μετά την κατάρτιση και την υ¹οβολή στο αρμόδιο Υ¹ουργείο της Μελέτης Περιβαλλοντικών Ε¹ι¹τώσεων τον Ιούλιο 1994, και ύστερα α¹ό λε¹τομερή ενημέρωση της εισαγγελικής αρχής και του υ¹ουργού Δημόσιας Τάξης, ε¹ιχειρήθηκε τον Νοέμβριο η ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου στο Κρυονέρι. Οι εργασίες, όμως, εμ¹οδίστηκαν και ¹άλι α¹ό την Κοινότητα και κατοίκους της, ¹αρά την ¹αρουσία εισαγγελέα και αστυνομικής δύναμης.

Τελικά, τα μ¹λακ άουτ στην Αττική, Εύβοια και ανατολική Πελο¹όννησο τον Μάρτιο 1998 υ¹οχρέωσαν ¹ολιτικούς και ΜΜΕ ¹ου αντιδρούσαν στην ολοκλήρωση του έργου να αλλάξουν στάση και τον ¹ρωθυ¹ουργό Κ. Σημίτη να δηλώσει ¹ως Òκαμιά κοινωνική ομάδα δεν μ¹ορεί για λόγους ιδιοτελείς να ¹αρεμ¹οδίζει την ολοκλήρωση ενός έργου ¹ου είναι ¹ρος όφελος του κοινωνικού συνόλουÓ, να υ¹οσχεθεί ¹ως Òθα φροντίσει να ολοκληρωθεί το ΈργοÓ και να τηρήσει την υ¹όσχεσή του.

Το έργο στο Κρυονέρι ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο 1999.

 

(στ)     Ο Υ¹οσταθμός 400 KV κλειστού τύ¹ου GIS στον ΑΗΣ Λαυρίου.

 

Ένα ¹ολύ αξιόλογο έργο, η μελέτη και η ε¹ίβλεψη της κατασκευής του ο¹οίου έγινε α¹ό τον Ν. Γκαγκαουδάκη (Διευθυντή Κλάδου Μελετών-Κατασκευών Υ¹οσταθμών Μεταφοράς της ΔΜΚΜ) και τους συνεργάτες του, ε¹ί διευθύνσεως Βογιατζάκη – ε¹ιτυχές τόσο α¹ό ά¹οψη σχεδίασης και κατασκευής όσο και α¹ό ά¹οψη κόστους και χρόνου ¹αράδοσης – υ¹ήρξε η μελέτη και κατασκευή του Υ¹οσταθμού 400 KV κλειστού τύ¹ου GIS, με διακό¹τες και ζυγούς με μόνωση αερίου SF 6 και με ψηφιακό σύστημα ¹ροστασίας και ελέγχου. 

Ο υ¹οσταθμός αυτός, ¹ου κατασκευάστηκε για να εξυ¹ηρετεί τη μονάδα φυσικού αερίου συνδυασμένου κύκλου 550 MW και την ¹ετρελαϊκή μονάδα 300 MW του ΑΗΣ Λαυρίου, υ¹ήρξε ο ¹ρώτος κλειστός υ¹οσταθμός 400 KV στο ελληνικό Σύστημα και ήταν έτοιμος ¹ολύ νωρίτερα α¹ό τον ¹ρώτο αεριοστρόβιλο της μονάδας φυσικού αερίου συνδυασμένου κύκλου Λαυρίου.

 

(ζ)        Το Κέντρο Υ¹ερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Αργυρού¹ολης.   

 

Για την κατασκευή του ΚΥΤ Αργυρού¹ολης, οι Γ. Βογιατζάκης και Ν. Γκαγκαουδάκης συμφώνησαν με τον Δήμο Ηλιού¹ολης η ΔΕΗ να ¹εριορίσει στο ελάχιστο δυνατό την έκταση εγκατάστασης του ηλεκτρικού εξο¹λισμού του ΚΥΤ, να δημιουργήσει ζώνη ¹ρασίνου μεταξύ του εξο¹λισμού και του τοίχου ¹ερίφραξης και να ¹αραχωρήσει δωρεάν στον Δήμο τμήμα του οικο¹έδου του ΚΥΤ (για ε¹έκταση των αθλητικών του εγκαταστάσεων) το δε Δημοτικό Συμβούλιο Ηλιού¹ολης να λάβει α¹όφαση ότι συμφωνεί με την κατασκευή του ΚΥΤ.

Μετά τη συμφωνία αυτή, εκδόθηκαν, ¹αρά τις αντιδράσεις της δημοτικής αρχής Αργυρού¹ολης (¹λέον), όλες οι α¹αιτούμενες άδειες καθώς και ευνοϊκές για το Έργο α¹οφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών και της ολομέλειας του Σ.τ.Ε. και άρχισαν οι εργασίες για την κατασκευή του ΚΥΤ.

 

Στις αρχές του 2003, όμως, τα ¹άντα ανατρά¹ηκαν:

Οι εργασίες κατασκευής του ΚΥΤ διεκό¹ησαν, καθώς Òομάδα κατοίκων με την ανοχή των Δημοτικών Αρχών Ηλιού¹ολης και Αργυρού¹ολης κατέλαβε ¹αράνομα στις 4.11.2002 τον χώρο εισόδου στο ΚΥΤ και εμ¹όδιζε βίαια την είσοδο των συνεργείων της ΔΕΗ για εκτέλεση νόμιμων εργασιώνÓ (α¹ό το με ημερομηνία 27.1.03 έγγραφο του Γενικού Διευθυντή Μεταφοράς και της Διευθύντριας των Νέων Έργων Μεταφοράς, ¹ρώην ΔΜΚΜ).

 Στις αρχές Μαρτίου 2003 ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ ¹ρότεινε στο Υ¹ουργείο Ανά¹τυξης την Òαναβολή κατασκευής ολόκληρου του τμήματος 400 KV του ΚΥΤÓ και την Òκατασκευή του τμήματος 150 KVÓ μόνο, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΕΣΜΗΕ (υ¹εύθυνου για τον σχεδιασμό του Συστήματος Μεταφοράς) δεν διατύ¹ωσε καμία αντίρρηση στην ¹ρόταση αυτή και ο Υ¹ουργός Ανά¹τυξης δέχτηκε την ¹ρόταση.

 

Διαψεύτηκαν έτσι οι ελ¹ίδες για ευτυχή κατάληξη των ¹ροσ¹αθειών της   ΔΜΚΜ για την κατασκευή του ΚΥΤ Αργυρού¹ολης. Ελ¹ίδες ¹ου, μετά την αίσια κατάληξη του έργου στο Κρυονέρι, στηρίζονταν στη λογική ότι η ενόχληση ¹ου το ΚΥΤ Αργυρού¹ολης ¹ροκαλούσε ήταν συντρι¹τικά μικρότερη α¹ό την ενόχληση ¹ου ¹ροκαλούσαν οι Γραμμές Μεταφοράς στο Κρυονέρι (καθώς τα ηλεκτρικά στοιχεία του ΚΥΤ Αργυρού¹ολης βρίσκονταν σε ¹εριφραγμένο χώρο της ΔΕΗ και συγκριτικά μακρυά α¹ό κατοικίες, ενώ οι γραμμές στο Κρυονέρι σε κοινοτικό χώρο και ¹άνω α¹ό κατοικίες).

 

 (η)      Η αναβάθμιση γραμμών 150 KV στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη.

 

 Η αντιμετώ¹ιση σοβαρών ¹ροβλημάτων χαμηλών τάσεων και υ¹ερφορτίσεων γραμμών στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη ε¹ιτεύχθηκε ε¹ί διευθύνσεως Βογιατζάκη, με την αναβάθμιση γραμμών 150 KV.

Α¹οφεύχθηκε έτσι η ¹ρομήθεια αεριοστροβίλων και η κατασκευή ενός μικρού σταθμού ¹αραγωγής στην ¹εριοχή της Αλεξανδρού¹ολης, εγχειρήματος μεγαλύτερου κόστους και αβέβαιας κατάληξης ¹ου είχε ¹ροταθεί ¹ριν α¹ό την αντι¹ρόταση της ΔΜΚΜ.

 

Ε¹ιτυχείς ¹ρωτο¹οριακές δράσεις του Γιάννη Βογιατζάκη και των συνεργατών του.

 

(α)       Η κατασκευή Γραμμών μεταφοράς 150 KV Compact type, με μεταλλικούς στύλους φέροντες μονωτικούς εγκάρσιους βραχίονες μικρού μήκους, για τη μείωση της ¹εριβαλλοντικής ε¹ιβάρυνσης α¹ό τις Γραμμές Μεταφοράς.

Η ¹ρώτη τέτοια Γραμμή ¹ου κατασκευάστηκε στη Χώρα το 1978 ήταν μία α¹ό τις ¹ρώτες στην Ευρώ¹η.

 

(β)       Η αναβάθμιση Òα¹λών, ελαφρού τύ¹ουÓ γραμμών 150 KV (γραμμών με ένα ηλεκτρικό κύκλωμα και με αγωγούς μικρής διατομής) σε γραμμές Òδι¹λές, βαρέως τύ¹ουÓ (γραμμές με δύο ηλεκτρικά κυκλώματα και με αγωγούς μεγάλης διατομής), ¹ου ξεκίνησε τον Ιούνιο 1994.

Αυτό ε¹ιτεύχθηκε με την ανέγερση, γύρω α¹ό τους ¹υλώνες μιας α¹λής ελαφρού τύ¹ου γραμμής 150 KV, νέων ¹υλώνων βαρέως τύ¹ου, και την το¹οθέτηση σÕ αυτούς αγωγών μεγάλης διατομής για δύο ηλεκτρικά κυκλώματα και, στη συνέχεια, την α¹οξύλωση της  α¹λής ελαφρού τύ¹ου γραμμής.   

Με την αναβάθμιση τέτοιων γραμμών ε¹ιτυγχάνεται ο τετρα¹λασιασμός της μεταφορικής τους ικανότητας σε σύντομο χρονικό διάστημα και η α¹οφυγή κατασκευής νέων γραμμών με τις γνωστές, χρονοβόρες και αμφίβολης κατάληξης, διαδικασίες α¹αλλοτριώσεων, αδειοδοτήσεων κ.λ¹. 

Αυτή η α¹οτελεσματική και γρήγορα υλο¹οιήσιμη μέθοδος για την αύξηση της μεταφορικής ικανότητας των γραμμών δημιούργησε νέες ¹ροο¹τικές για την ανά¹τυξη του συστήματος 150 KV και έχει συμβάλει σοβαρά στην ενίσχυσή του α¹ό το 1994 ¹ου άρχισε να εφαρμόζεται.

              

(γ)       Το ζήτημα των ηλεκτρομαγνητικών ¹εδίων των γραμμών και υ¹οσταθμών μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ¹ου ¹ροκαλούσε αντιδράσεις στην κατασκευή των έργων Μεταφοράς, α¹οτέλεσε για τον Γιάννη Βογιατζάκη, τους συνεργάτες του στην ΔΜΚΜ και τον κ. Δ. Τσανάκα, καθηγητή του ¹ανε¹ιστημίου Πατρών, αντικείμενο συστηματικής ¹ροσ¹άθειας τόσο για την εφαρμογή των διεθνών κανονισμών  όσο και για την ενημέρωση της δικαστικής εξουσίας, των ¹ολιτικών, των μέσων ενημέρωσης και των ¹ολιτών.

Κατά την ενημέρωση αυτή, τονιζόταν ¹ως οι ειδικοί Κανονισμοί για την ¹ροστασία των ανθρώ¹ων α¹ό τα ηλεκτρομαγνητικά ¹εδία των ηλεκτρικών δικτύων και συσκευών συντάσσονται με ε¹ιστημονική και κοινωνική υ¹ευθυνότητα α¹ό διεθνούς κύρους ε¹ιστήμονες, οι ο¹οίοι εκ¹ροσω¹ούν όλους των αρμόδιους εθνικούς και διεθνείς οργανισμούς και καλύ¹τουν όλες τις σχετικές με το ζήτημα αυτό ε¹ιστήμες, συμ¹εριλαμβανομένων και των ε¹ιστημών υγείας, και ¹ως τους Κανονισμούς αυτούς τηρεί αυστηρά η ΔΕΗ.      

Στους διεθνείς αυτούς Κανονισμούς βασίζονταν και οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Ε¹ι¹τώσεων, με βάση τις ο¹οίες εγκρίνονταν οι ¹εριβαλλοντικοί όροι για την κατασκευή των γραμμών και υ¹οσταθμών Μεταφοράς.

Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Ε¹ι¹τώσεων για την α¹ο¹εράτωση της 3ης Γραμμής Μεταφοράς Βορρά-Νότου, ¹ου συντάχτηκε το καλοκαίρι 1994 α¹ό τον Γ. Κουβαράκη (Διευθυντή Κλάδου Μελετών-Κατασκευών Γραμμών Μεταφοράς της ΔΜΚΜ) και τους συνεργάτες του, υ¹ήρξε η ¹ρώτη ¹εριβαλλοντική μελέτη ¹ου συντάχτηκε για εγκαταστάσεις ΔΕΗ.

 

Αυτά τα λίγα για την ε¹αγγελματική δραστηριότητα του Γιάννη Βογιατζάκη στη ΔΕΗ.

 Για τα άλλα, τον ακέραιο χαρακτήρα του, την αίσθηση του καθήκοντος και την ευαισθησία του για την ¹ρόοδο της κοινωνίας μας, δεν θα μιλήσουμε. 

Είναι γνωστά σε όλους εκείνους, μέσα και έξω α¹Õ τη ΔΕΗ, ¹ου τον γνώρισαν και ¹ου, για τις αρετές του αυτές, τον σέβονταν και τον τιμούσαν.