ΚαθηγητέςΑΕΙ για τηνκατάσταση τηςΑνώτατης Εκ¹αίδευσηςκαι τηβελτίωσή της

 

 

Πολλοίμιλάμε ήγράφουμε γιατην κατάστασητης ΑνώτατηςΠαιδείας καιαρκετοί¹ροτείνουνÇλύσειςÈ.

Τιλένε όμως οι¹λέον αρμόδιοι,οι καθηγητέςτων ΑνώτατωνΕκ¹αιδευτικώνΙδρυμάτων; 

Αςακούσουμεκά¹οια α¹Õ αυτά ¹ουέχουν ¹ει μεάρθρα, ε¹ιστολές,συνεντεύξειςτους μερικοί α¹Õαυτούς, τα τελευταίαχρόνια.  

 

Α.Χανιώτης,καθηγητής στηνΟξφόρδη, τ.αντι¹ρύτανηςΠανε¹ιστημίουΧαϊδελβέργης (ÇΚαθημερινήÈ,14.9.08)

 

-ÇΌσο το ελληνικό¹ανε¹ιστήμιοείναια¹οκλειστικάεξαρτημένο α¹ότην κρατικήχρηματοδότηση,αυτονομία δενθα έχειÈ.

-ÇΒροντοφωνάζονταςÔδωρεάν ¹αιδείαÕοι Ελληνες σιω¹ηράέχουνα¹οδεχτεί τηδωρεάνημιμάθεια, τηδα¹ανηρή¹αρα¹αιδεία, τησ¹ατάλη τουανθρώ¹ινουδυναμικού καιτη μαζικήακαδημαϊκήμετανάστευσηÈ.

-ÇΟσεςε¹ενδύσεις καινα γίνουν σεμια ¹αιδεία μεανε¹αρκείςδομές, χαμένεςθα ¹άνε. Ηαναγκαίααύξηση τωνδα¹ανών για την¹αιδεία σταε¹ί¹εδα τωνανα¹τυγμένωνευρω¹αϊκώνχωρών ¹ρέ¹ει νασυνοδευτεί α¹όβαθιές μεταρρυθμίσειςÈ.

-ÇΑ¹αιτείται μιαολιστική¹ροσέγγιση ¹ουθα αντιμετω¹ίζειτην ¹αιδεία ωςενότητα, α¹ό τοδημοτικό έωςτο μετα¹τυχιακό,α¹ό το κτίριοτου δημοτικούσχολείου έωςτοεξειδικευμένοεργαστήριο, α¹ότο κατανοητόδιδακτικόεγχειρίδιο,έως τηνερευνητικήομάδα, α¹ό τομέγεθος τηςτάξης και τονικανο¹οιητικόμισθό τουδασκάλου έωςτη διαφάνειαστην εκλογήτου καθηγητή,τηναυτοδιοίκησηκαι οικονομικήαυτοδυναμίατων ΑΕΙÈ.

 

Χαράλαμ¹οςΜουτσό¹ουλος, καθηγητήςστην ΙατρικήΣχολή τουΠανε¹ιστημίου Αθηνών,Χαριδήμος Κ.Τσούκας, καθηγητήςστο ALBA και στο University of Warwick (ÇΚαθημερινήÈ,7.9.08)

 

-ÇΣτις¹ροηγμένεςχώρες, οιΙατρικέςΣχολές, για να α¹οδώσουντον τίτλο τουανα¹ληρωτήκαθηγητή σεένα υ¹οψήφιο,α¹αιτούνÔδείκτηα¹ήχησης hÕμεταξύ 10 και 15. Αυτόςο δείκτης¹ροσδιορίζειτον αριθμό τωνδημοσιεύσεωντουκρινομένου, ηκάθε μία α¹ό τιςο¹οίες αναφέρεταια¹ότουλάχιστοναντίστοιχοαριθμόδημοσιεύσεωνάλλωνερευνητώνÈ.

-ÇΔενχρειάζεται ναεφεύρουμετί¹οτακαινούριο – τοέχουν κάνειάλλοι ¹ριν α¹όμας. Τακαλύτερα¹ανε¹ιστήμιαστον κόσμοκαταφέρνουν να¹ροσελκύουνκαι ναεκλέγουν τουςκαλύτερους καθηγητές.Για τον σκο¹όαυτό ε¹ιλέγουνως εκλέκτορες¹ανε¹ιστημιακούςμε ταυψηλότεραακαδημαϊκά ¹ροσόντα,άριστο ήθος,και υψηλέςακαδημαϊκέςα¹αιτήσεις,τόσο α¹ό τη χώρατους όσο και α¹ότο εξωτερικό.Το ¹ρότυ¹ο αυτόε¹ιλογήςε¹ιστημονικού¹ροσω¹ικούεφαρμόζεταια¹ό τα καλύτεραερευνητικάιδρύματα τηςχώρας μας.Γιατί δενεφαρμόζουμετον νόμο αυτόκαι στα ¹ανε¹ιστήμιάμας;È.

 

Μ¹άμ¹ης Σαββάκης, καθηγητήςτου Πανε¹ιστημίουΚρήτης καισυνεργαζόμενοςερευνητήςΙΜΒΒ-ΙΤΕ (ÇΚαθημερινήÈ,1.6.08)

 

ÇΤα¹ανε¹ιστήμιααντιμετω¹ίζονταια¹ό ένασημαντικότμήμα τηςκοινωνίας, τις¹ολιτικέςηγεσίες και ταΜΜΕ, σαν να ήτανκέντραμεταλυκειακήςε¹αγγελματικήςκατάρτισης,και όχι ως οιμοναδικοίφορείς¹αιδείας ό¹ουκαλλιεργείταιελεύθερα ηε¹ιστήμη, ηκριτική σκέψηκαι η έρευνα. ΑνθέλουμεΠανε¹ιστήμιακαι όχι μεγάλαδημόσια ΚΕΚ, ηα¹άντηση στοερώτημα Ôτι¹ρέ¹ει να γίνειÕείναι σύνθετηαλλάαυτονόητη:Πρώτον,ριζικέςθεσμικές αλλαγές¹ου θα ανοίξουντο δρόμο γιατην α¹αραίτητηαυτονομία των¹ανε¹ιστημίων,α¹ελευθερώνοντάςτα α¹ό τονασφυκτικόέλεγχο τουκράτους.Δεύτερον, να δοθείέμφαση στην¹οιότητα και ναεφαρμοστείαξιολόγησηυψηλού ε¹ι¹έδου.Τρίτον, ναεξασφαλιστείε¹αρκής χρηματοδότηση,στηριγμένηστηναξιολόγηση καιστον¹ρογραμματισμό— ¹ραγματικόκαι όχι Çγια ταμάτιαÈ.Τέταρτον, ναξεκινήσει ε¹ίτέλους δημόσιαχρηματοδότησητης έρευνας–βασικής καιστοχευμένης– μέσωανταγωνιστικήςε¹ιχορήγησηςερευνητικών ¹ροτάσεων,και με διεθνώςκαθιερωμένες¹ρακτικές.Τέλος, να αφήσουντακοινοβουλευτικάκόμματα τιςσυγκυριακές αντι¹αραθέσειςτους έξω α¹ό τα¹ανε¹ιστήμιαÈ.

 

ΓιάννηςΜοσχοβάκης, καθηγητήςΜαθηματικώνστοΠανε¹ιστήμιοτης Καλιφόρνιας- Λος Αντζελες (UCLA),ΟμότιμοςΚαθηγητήςΜαθηματικώντουΠανε¹ιστημίουΑθηνών και αντε¹ιστέλλονμέλος τηςΑκαδημίαςΑθηνών (ÇΚαθημερινήÈ,20.7.08)

 

ÇΟμόνος τρό¹ος ναβελτιώσουμε σεβάθος χρόνουτην εκ¹αίδευση(σε κάθε ε¹ί¹εδο)είναι νααυξήσουμε τηνα¹οδοτικότητατων δασκάλων.Χρειάζονται βέβαιακαλύτεροιμισθοί, αλλάκαι (κυρίως)καλύτερεςσυνθήκεςεργασίας, ¹ουστην Ελλάδασημαίνει βελτίωσητηςυλικοτεχνικήςυ¹οδομής καιομαλή λειτουργίατωνεκ¹αιδευτικώνιδρυμάτων,χωρίς συνεχείςδιακο¹ές α¹όκαταλήψεις καια¹εργίεςÈ.

 

ΧρήστοςΠα¹αδημητρίου, καθηγητήςΠληροφορικήςστην τιμητικήέδρα C. Lester Hogan, Πανε¹ιστήμιοτηςΚαλιφόρνιαςστο Berkeley, μέλος τηςΑμερικανικήςΑκαδημίαςΤεχνών καιΕ¹ιστημών, τηςΕθνικήςΑκαδημίας τωνΜηχανικών τωνΗΠΑ, και τηςΕυρω¹αϊκήςΑκαδημίας (ÇΚαθημερινήÈ,20.7.08)

 

ÇΗκατάσταση τηςτριτοβάθμιας¹αιδείας στηνΕλλάδα είναιεθνικήκαταστροφή. Τιμ¹ορεί να γίνει;Πριν α¹ό 3-4δεκαετίεςρώτησαν τονΓιάννη Ξενάκητι μ¹ορεί ναγίνει για το¹ολεοδομικό¹ρόβλημα τηςΑθήνας, καιαυτός α¹άντησεύστερα α¹όσκέψη: έναςσεισμός 9Ρίχτερ. Κά¹ωςέτσι και με ταελληνικά¹ανε¹ιστήμια. Τις¹ταίει; Ολοι μαςφταίμε. Τα ίδιατα ¹ανε¹ιστήμια, οιδιοικήσεις καιοι καθηγητέςτους. Οικυβερνήσεις¹ου α¹αιτούν¹λήρη καιασφυκτικόέλεγχο χωρίςκαμία ευθύνηκαι τόλμη. ΤοΣύνταγμα ¹ουα¹αγορεύει ταιδιωτικά ΑΕΙ(¹ου έχουνβγάλει α¹ό τοτέλμα άλλεςχώρες). Οιφοιτητικές¹αρατάξεις, μετη συντηρητικήατζέντα, τα¹αράλογα¹ρονόμια καιτις ακραίες καιανελεύθερεςμεθόδους. Καιβέβαια και ηκατάσταση στηδευτεροβάθμιαεκ¹αίδευση. Καιοι εισαγωγικέςεξετάσεις, ¹ουκαι αυτέςεστιάζουν στην¹α¹αγαλία καιεξετάσιμηγνώση, αντί γιατη ζωντάνιακαι τη δημιουργικότητα.Και τέλος,φταίει ηκοινωνία ¹ουεξακολουθεί,εν έτει 2008, ναβλέ¹ει τα¹ανε¹ιστήμια ωςκέντρα¹ιστο¹οίησηςγια δουλειέςστον δημόσιοτομέα, αντί ωςκέντρα¹αραγωγήςγνώσης καιουσιαστικών εφοδίωνγια ζωή σε μία¹αγκοσμιο¹οιημένηοικονομίαÈ.

 

ΘεόδωροςΠ. Λιανός,καθηγητήςΠολιτικήςΟικονομίας στοΟικονομικό Πανε¹ιστήμιοΑθηνών (ÇΚαθημερινήÈ,21.1.07)

 

- ÇΤο¹ρόβλημα τηςανώτατηςεκ¹αίδευσης δενείναιιδεολογικό,αλλά αντίθετα,στην ¹αρούσα συγκυρία,είναι ¹ρακτικό,δηλαδή τα¹ανε¹ιστήμιάμας δεναντα¹οκρίνονταιούτε στον σκο¹ότους ούτε στιςανάγκες τηςχώραςÈ.

- ÇΟισ¹ατάλες ¹ουγίνονταισήμερα σταελληνικά ¹ανε¹ιστήμιαείναισημαντικές καιυ¹άρχει φόβος,σχεδόνβεβαιότητα,ότι τυχούσααύξηση τωνκονδυλίων θασημαίνεια¹λούσταταμεγαλύτερησ¹ατάλη. Είναιαναγκαίοο¹οιαδή¹οτεαύξηση κονδυλίωννα συνδυαστείμε γενικόνοικοκύρεματων ΑΕΙ, με¹ροϋ¹οθέσειςαξιο¹οίησηςτων κονδυλίωνκαι με αξιολόγησητωνα¹οτελεσμάτωνÈ.

-ÇΤηναυτοδιοίκησηκαι αυτοτέλεια¹ου έχουν σήμερατα ¹ανε¹ιστήμιατην έχουνμετατρέψει σεαυθαιρεσία.Πώς αλλιώς ναεξηγήσεικανείς τογεγονός ότι υ¹άρχουνσήμερα τα ¹ιοα¹ίθανατμήματασ¹ουδών, τα ¹ιοα¹ίθαναμαθήματα καιοι ¹ιο α¹ίθανοι(διάβαζεαγράμματοι)καθηγητές;È.

- ÇΗσημερινή δήθενδωρεάνεκ¹αίδευση, σεσυνδυασμό μετηνκαταστροφικήε¹ίδραση τωνκομματικώννεολαιών ¹ουδρουν στο χώροτου¹ανε¹ιστημίουκαι με τη θλιβερήκαι ταυτόχροναεξοργιστικήαδιαφορία ¹ρυτανικώναρχών καικαθηγητών,έφεραν το¹ανε¹ιστήμιοστο σημερινό τουχάλι. Πιστεύω¹ως η κατάργησητης δήθενδωρεάν εκ¹αίδευσηςθα έχειθεαματικά καιθετικάα¹οτελέσματααλλά δεννομίζω ¹ως αυτήτη στιγμήυ¹άρχει ¹ολιτικός¹ου να χει τηδιορατικότηταή τα κότσια νατο κάνειÈ.

- ÇΤο¹ανε¹ιστήμιονοσεί βαριά. Ηθερα¹εία τουα¹αιτεί συνδυασμόφαρμάκων, αλλάκυρίωςαφοσίωση καιφροντίδα α¹Õαυτούς ¹ου ζουνμέσα σÕ αυτόÈ.

 

ΔημήτρηςΝανό¹ουλος, καθηγητήςΠανε¹ιστημίουΤέξας και¹ρόεδρος ΕθνικήςΕ¹ιτρο¹ήςΕρευνας (ÇΚαθημερινήÈ,21.11.06)

 

-ÇΠαλιά, η Ελλάδαήταν φυτώριοεγκεφάλων.Τώρα αυτό, δυστυχώς,μειώνεται,ε¹ειδή έχει¹αραγίνει ηισο¹έδωση στηντριτοβάθμιαεκ¹αίδευση.Θέλουμε ριζικήανακαίνισηÈ.

- ÇΗσύγκρουσηείναια¹αραίτητη γιανα αλλάξουν τα¹ράγματα σταελληνικά ¹ανε¹ιστήμιαÈ

 

ΙωάννηςΤσουκαλάς,καθηγητήςΑριστοτέλειουΠανε¹ιστημίουΘεσσαλονίκης (ÇΚαθημερινήÈ,21.11.06)

 

- ÇΗε¹ιβράβευσητης αριστείαςείναι έναςτρό¹ος να βγούμεα¹ό το τέλμα. Νακαταργηθεί ητυραννία τωνάθλιων μέσωνόρων και να¹άρουν ανάσα οιδυνάμεις τηςαριστείαςÈ.

- ÇΗε¹ιλογή ¹ρέ¹ει ναγίνεται μεαξιολογικάκριτήρια καιουδέτερο τρό¹ο,με διαφάνειακαι νομιμότητακαι μεσυμμετοχήεξωτερικώνκριτώνÈ.

- ÇΤοισχύον σύστημαα¹οτελείελληνική¹ρωτοτυ¹ία διεθνώςÈ

 

ΑνδρέαςΚαραμάνος,καθηγητής καιτ. ΠρύτανηςΠανε¹ιστημίουΑθηνών (ÇΚαθημερινήÈ,21.11.06)

 

ÇΤο¹ανε¹ιστημιακόκατεστημένοε¹ί δύοδεκαετίες δενέχει υ¹οστείκαμίαμεταρρύθμιση.Καλούμαστε έναχαλαρό σύστημανα το κάνουμεαυστηρό. Ομως,οι αδράνειεςείναι τόσομεγάλες! Δενμ¹ορούμε ναξεκολλήσουμεέναν αραμ¹άκολλημένο στηλάσ¹η. Γι' αυτόχρειαζόμαστεβάθος χρόνουÈ

 

ΘάνοςΒερέμης,καθηγητήςΠανε¹ιστημίουΑθηνών,¹ρόεδροςΕθνικούΣυμβουλίουΠαιδείας (ΕΣΥΠ) (ÇΚαθημερινήÈ,21.11.06)

 

ÇΗελληνικήτριτοβάθμιαεκ¹αίδευσηχαρακτηρίζεταια¹ό εσωστρέφεια,και ¹ρέ¹ει νακάνει βήματαγια να ¹ρολάβειτις διεθνείςεξελίξειςÈ

 

Ι.Γρυσ¹ολάκης, καθηγητήςΠανε¹ιστημίουΚρήτης (ÇΚαθημερινήÈ,2.7.06)

 

-ÇΘεωρώ τονθεσμό τηςαξιολόγησης ωςα¹αραίτητο συστατικόστοιχείο τηςλειτουργίαςενός ¹ανε¹ιστημίου,¹ροκειμένουαυτό ναανα¹τύσσεται,ναεκσυγχρονίζεταικαι να βρίσκεταισυνεχώς στην¹ρωτο¹ορία τηςε¹ιστήμηςÈ.

- ÇΣεοιοδή¹οτεμέρος τουκόσμουθεωρείταιαδιανόητηδιαιώνιση τηςεξεταστικήςδιαδικασίαςστο ίδιομάθημα α¹ό τονίδιο φοιτητήÈ.

-ÇΘεωρείταιαδιανόητη η μησύνδεση τηςακαδημαϊκήςα¹όδοσης τουφοιτητή  με τις ¹ροςαυτόν ¹αροχέςεκ μέρους του¹ανε¹ιστημίου,έτσι ώστε ησυνέ¹εια, η καλήε¹ίδοση και οσεβασμός τωνφόρων των¹ολιτών εκμέρους τωνφοιτητών ναανταμείβονταιÈ.

 

Έλληνεςκαθηγητές σεελληνικά καιξέναΠανε¹ιστήμια (σε ημερίδαστις 20.11.06)

 

(Συμμετείχανοι: Σ¹ύροςΑμούργης,Σ¹ύροςΑρταβάνης-Τσάκωνας,ΑθανάσιοςΒερέμης,ΔημήτριοςΓόντικας, ΚωνσταντίνοςΔαφέρμος,ΑργύρηςΕυστρατιάδης,ΒασίλειοςΖαννής, ΛουκάςΚαλισ¹έρης,Ανδρέας Καραμάνος,Σταμάτης Κριμιζής,Κώστας Κριμ¹άς,ΔημήτριοςΝανό¹ουλος, ΒασίλειοςΠα¹άζογλου,ΓεώργιοςΠαυλάκης,Σ¹ύρος Πολλάλης,ΓεώργιοςΣταματογιαννό¹ουλος,Δημήτριος Τριχό¹ουλος,Φίλι¹¹οςΤσίχλης,ΙωάννηςΤσουκαλάς, ΛουκάςΤσούκαλης,ΑθανάσιοςΦωκάς,ΜιλτιάδηςΧατζό¹ουλος (ÇΚαθημερινήÈ,21.11.06))

 

ΤέσσεραÇαγκάθιαÈ στηλειτουργία τωνελληνικών ΑΕΙ,τα ο¹οία ¹ρέ¹ει νααντιμετω¹ισθούναμέσως,ε¹ισήμαναν οι¹ανε¹ιστημιακοί:

- Το¹ανε¹ιστημιακόάσυλο, η έννοιατου ο¹οίου έχει¹λέονεκφυλισθεί,αφού ως ε¹ί το¹λείστονγίνεται καταχρηστικήχρήση του α¹όμεμονωμένεςομάδες.

- Οτρό¹ος εκλογής¹ρυτάνεων, ¹ουβοηθά τησυναλλαγή ¹ανε¹ιστημιακώνκαι κομματικώννεολαιών.

- Ηισο¹έδωσηεντός τωνιδρυμάτων, σεαντίθεση με τηνανάδειξη τηςαριστείας, ¹ουα¹οτελείκίνητρο ανά¹τυξης.

- Ηε¹ιλογή των¹ανε¹ιστημιακώνδασκάλων. Με τοισχύον αδιαφανέςκαιαναξιοκρατικόσύστημαευνοούνταιφαινόμενανε¹οτισμού και¹ολιτικών¹αρεμβάσεων.