ΤοΣχέδιο Ανάνδεν ε¹ανένωνε,αλλάδιχοτομούσε τηνΚύ¹ρο
(Ε¹ιστολήτου ΡαφαήλΠα¹αδό¹ουλου, ομότιμουκαθηγητήθερμοδυναμικής,γενικού γραμματέατης εν ΛονδίνωΕλληνικήςΑντιδικτατορικήςΕ¹ιτρο¹ής (1967-1974), ¹ουδημοσιεύτηκεστηνÒΚαθημερινήÓ στις25.5.04).
Η έκδηληδιάσταση ¹ου υ¹άρχειανάμεσα στιςεκτιμήσειςτης ¹ολιτικήςηγεσίας και σεαυτές τηςκοινής γνώμηςαναφορικά με τοΣχέδιο Ανάνείναιενδεικτική τηςαδυναμίας της¹ολιτικής ναε¹ικοινωνήσεικαι νασυγχρονισθείμε το λαϊκόαίσθημα. Και η αδυναμίααυτή δεν είναιάσχετη με αυτό¹ου ονομάζεταιαλαζονεία τηςεξουσίας καιτην έλλειψη σεβασμού¹ρος το νόηματων λέξεων ¹ουχρησιμο¹οιούνται.
Χαρακτηριστικό¹αράδειγμααυτού τουφαινομένου είναιοι διακηρύξειςτόσων ε¹ωνύμων¹ως Çτο Σχέδιο Ανάνε¹ανενώνει τηνΚύ¹ροÈ.
Παρ' όλααυτά το ΣχέδιοΑνάν ¹ροβλέ¹ειτη λειτουργίατριών κρατώνστην Κύ¹ρο.Υ¹άρχουν τα δύοÇίσαÈ και ÇκυρίαρχαÈσυνιστώντα κράτη– έναελληνοκυ¹ριακόκαι ένατουρκοκυ¹ριακό– ¹ου ασκούν τιςουσιαστικέςεξουσίες – τοκαθένα στηδική του ¹λευράτηςδιαχωριστικήςγραμμής ¹ου εξακολουθείβέβαια ναυ¹άρχει.
Τασυνιστώντακράτη έχουνεθνικά αμιγείςκυβερνήσειςκαι Βουλές καιτα Συντάγματάτους ψηφίζονταικαιαναθεωρούνταια¹ό τις δύοκοινότητες αντίστοιχα.
Το τρίτοκράτος είναι τοκοινό κράτος¹ου ασκεί ¹ολύ¹εριορισμένεςεξουσίες,λειτουργεί μεΣύνταγμα ¹ουείναι σχεδόνόμοιο με αυτότων ΣυμφωνιώνΖυρίχης-Λονδίνουκαι υ¹όκειταιστις ÇΣυνθήκες ΕγγυήσεωςÈκαι τα ε¹εμβατικάδικαιώματα τηςΒρετανίας, τηςΕλλάδος καιτης Τουρκίας.
Καιβέβαια ¹ρέ¹ει ναθυμηθούμε ¹ωςτο Σύνταγματης Ζυρίχηςέχει δοθεί α¹ότις ÇεγγυήτριεςδυνάμειςÈ και,για τα βασικάτου άρθρα, δεν¹ροβλέ¹ειδιαδικασίααναθεωρήσεως.Προβλέ¹ει όμωςδικαίωμα αρνησικυρίαςσε όλες τιςα¹οφάσεις γιατην τουρκοκυ¹ριακήκοινότητα, ίσηαριθμητικήεκ¹ροσώ¹ησητων δύοκοινοτήτων στηγερουσία καιυ¹οχρεωτικήε¹ιδιαιτησία-α¹ό μη-Κύ¹ριουςδικαστές- σε¹ερί¹τωσηδιαφωνίας.
Η ιδέα ¹ωςη ε¹αναφορά τουΣυντάγματοςτης Ζυρίχης καιτων ΣυνθηκώνΕγγυήσεως, ¹ουοδήγησαν στηνκρίση του 1963 καιστην εισβολήτου 1974, οδηγείστην ε¹ανένωσητην Κύ¹ρο του 2004,ακούγεται σανανούσιο αστείοα¹ό τη μεγάλη¹λειοψηφία τωνΕλλήνων.
Η σοβαρή¹λευρά τουθέματος, όμως,βρίσκεται στοότι ηκραυγαλέα ασυμμετρίαστην κατανομήτων εξουσιώνκαι τηβιωσιμότηταανάμεσα σταδύο συνιστώντακράτη και τοκοινό κράτοςδεν φαίνεταιτυχαία. Είναιμάλλον ένδειξητης ευκολίαςμε την ο¹οία μια¹ερι¹λοκή στηλειτουργία τουκοινού Κράτουςμ¹ορεί να οδηγήσειστη ντε φάκτολειτουργία τηςΚύ¹ρου με τη μορφήτων δύο ÇίσωνÈκαι ÇκυριάρχωνÈσυνιστώντωνκρατών ¹ου θαδιεκδικούν ε¹ίίσοις όροιςδιεθνήαναγνώριση.
Αν όμως¹ρόκειται ναφτάσουμε σεαναγνωρισμένοτουρκοκυ¹ριακόκράτος μεαυτόν τον τρό¹οκαι με αυτούς τουςόρους, είναια¹είρωςκαλύτερα να¹εριμένουμεόσο χρειάζεταιγια ναδια¹ραγματευθούμεμια ¹αρόμοιαλύση α¹όδιαφορετικήκαι α¹λούστερηβάση. Και γιαμια τέτοια¹ορεία θαβοηθούσε ¹ολύ ηα¹οκατάστασητου σεβασμούστο νόημα τωνλέξεων. Αυτό σημαίνει¹ως ο ανούσιοςευφημισμόςτης Çε¹ανενεώσεωςȹρέ¹ει – άμεσακαι ε¹ίσημα – ναδώσει τη θέσητου στην¹ραγματικότητα¹ου είναι ¹ως ηλύση ¹ουε¹ιδιώκουμε –και μ¹ορούμε ναέχουμε –α¹οβλέ¹ει τηνκατά τοδυνατόν ¹ιοευνοϊκή γιαμαςε¹αναχάραξητηςδιαχωριστικήςγραμμής με τομικρότεροκόστος.
Στομεταξύ, ηδιά¹υρη ευχήκαι ελ¹ίδα τωνα¹ανταχού Ελλήνων¹ρέ¹ει να είναι¹ως η κυβέρνησητηςμητέρας-¹ατρίδαςθα κλείσειερμητικά τααυτιά της στιςσυμβουλές τωνγνωστώνασ¹όνδων φίλωνγια ένα νέο δημοψήφισμασε ένα ÇνέοÈΣχέδιο Ανάνκαι θα σταθείστο ¹λευρό τουκυ¹ριακούελληνισμού,στην ¹ροσ¹άθειατου να ¹είσειγια τα δίκαιακαι δικαιώματατου.