Κοσσυφο¹έδιο:Υ¹οκατάστασητου ΔιεθνούςΔικαίου α¹ό τοΔίκαιο τηςιδιαιτερότηταςτουισχυρότερου.
(Άρθροτου ΡαφαήλΠα¹αδό¹ουλου
Χρειάζεται¹ερισσότερη ¹ροσοχήστηναντιμετώ¹ισητων ¹ιέσεων ¹ουασκούνται στηνΕλλάδα – καικά¹οιες άλλεςχώρες τηςΕυρω¹αϊκήςΕνώσεως – γιανααναγνωρίσουντη μονομερή – και¹αράνομη – ανακήρυξητηςανεξαρτησίαςτουΚοσσυφο¹εδίουμε τοÇκαθησυχαστικόÈε¹ιχείρημα τηςÇιδιαιτερότηταςτης ¹ερι¹τώσεωςȹου σημαίνει ¹ωςδεν θα α¹οτελέσει¹ροηγούμενογια άλλεςμειονοτικές¹εριοχές. Ηκορυφαίαιδιαιτερότητα¹ουε¹ικαλούνταιοι υ¹οστηρικτέςτης μονομερούςανεξαρτησίαςείναι ¹ως οιΣέρβοι έχασαν– α¹Õ το 1999 – τοηθικό δικαίωμανα κυβερνούντοΚοσσυφο¹έδιο. Ηιδιαιτερότηταόμως αυτή¹αρα¹έμ¹ει και σεκά¹οιες άλλεςιδιαιτερότητες¹ου ¹αραλεί¹ονται.
Ηδιεργασία ¹ουοδήγησε στημονομερήανεξαρτησία τουΚοσσυφο¹εδίουδρομολογήθηκετο 1999 με τουςβομβαρδισμούςτης τότεΓιουγκοσλαβίαςα¹Õ το ΝΑΤΟ κατά¹αράβαση τουδιεθνούςδικαίου, του καταστατικούχάρτου του ΟΗΕκαι τουκαταστατικού χάρτουτου ιδίου τουΝΑΤΟ. Και ¹αρÕ όλο¹ου είναι κοινόςτό¹ος ¹ως ηβιαιότητα τωνσυγκρούσεωνκαι το ογκούμενοκύμα ΑλβανώνΚοσοβάρων¹ροσφύγων ¹ροςτην Αλβανίαστην ¹ερίοδο 1998-99εξέθεταν τουΣέρβους στην
Ηε¹ιλογή τηςγενοκτονίαςσαν ¹ιο¹ειστικήςιδιαιτερότηταςσε σχέση με τηνεθνοκάθαρσησχετίζεται¹ιθανότατα μετην εκτίμηση¹ως είχε ¹ροηγηθείη εθνοκάθαρσητωνκατεχόμενων¹εριοχών τη Κύ¹ρουκαι τουΚουρδιστάν α¹Õτους Τούρκους– και αυτή τηςΠαλαιστίνης α¹ÕτουςΙσραηλινούς –χωρίς ιδιαίτερεςαντιδράσεις α¹Õτη διεθνήκοινότητα.
ΠαρÕόλα αυτά η¹αραβίαση τουδιεθνούςδικαίου α¹Õ το ΝΑΤΟτο 1999 α¹οτελείουσιαστικήιδιαιτερότητατης ο¹οίας ηαναστροφή –έστω και κατάτύ¹ους –¹ροκάλεσε μιαάλλη –¹αραλει¹όμενη –ιδιαιτερότητα
Η¹ερί¹τωση τουΚοσσυφο¹εδίου,βέβαια, είναιμέρος καιυ¹όμνηση τηςδιαχρονικής¹ροσ¹άθειας τωνεκάστοτεισχυρών τηςγης νααντικαταστήσουντους διεθνείςκανόνες με τα συμφέροντακαι τιςε¹ιδιώξειςτους, μεγνώμονα την ιδιαιτερότητατωνιδιαιτεροτήτων¹ου εκφράζεταιμε την ε¹ίκλησηή ¹αράλειψητέτοιωνιδιαιτεροτήτωνκατά ¹ερί¹τωση.
Ηανατρο¹ή όμωςτων διεθνώνκανόνων δεν¹ροοιωνίζειτί¹οτε καλόούτε και γιατους ίδιους τουςισχυρούς, αφούη ισχύς είναιεφήμερη, ό¹ωςεύστοχαυ¹ενθυμίζει οΘουκυδίδης στοΜηλιακόδιάλογο.
Α¹όγενικότερηά¹οψη, οισυνέ¹ειες τηςε¹ιστροφής στοδίκαιο τουισχυροτέρου