Σοφιστεία,ιδιοτέλεια καιερμηνεία τουΣυντάγματος

(Άρθροτου ΧαρίδημουΚ. Τσούκα,καθηγητή στο ALBAκαι στο University of Warwick,στηνÇΚαθημερινήÈστις 15-16/8/09, ¹ου  μαςεντυ¹ωσίασεγια την¹οιότητα, την εμβρίθειακαι και τησαφήνειά του)

 

Hθεσμική¹αρακμή μιαςκοινωνίαςα¹οτυ¹ώνεται¹ρωτίστως στηγλώσσα με τηνο¹οίαδιεξάγεται η¹ολιτική ε¹ικοινωνία.Ο¹ως ¹ροσφυώς¹αρατήρησε οΤζορτζ Οργουελ,όταν ¹αρακμάζειη ¹ολιτική ζωήδιαστρέφεται ηγλώσσα, κι ότανδιαστρέφεται ηγλώσσαδιαφθείρεται ησκέψη. ΣτοΣύνταγμα τηςΕλλάδοςορίζεται οτρό¹ος εκλογής τουΠροέδρου τηςΔημοκρατίας.Το Σύνταγμα,ό¹ως κάθεκείμενο,υ¹όκειται σεερμηνεία. Ηερμηνευτική ¹ροσέγγισηενός κειμένουό¹ως τοΣύνταγμα δενείναι α¹λώς ατομικήυ¹όθεση, αλλάα¹ότοκοςιστορικώνεθισμών με τιςο¹οίες τακόμματα έχουνδιαμορφώσει τηγνωστική-ερμηνευτικήτους ικανότητακαι ¹ολιτική¹ρακτική.

ΟΟυμ¹έρτο Εκοκάνει δύοσυναφείςδιακρίσεις:¹ρώτον μεταξύτης ǹρόθεσηςτου κειμένουÈκαι τηςǹρόθεσης τουαναγνώστηÈá καιδεύτερον,μεταξύÇερμηνείαςÈ καιÇχρήσηςÈ ενόςκειμένου. Καιοι δύοδιακρίσεις είναιιδιαίτεραχρήσιμες. Οαναγνώστηςμ¹ορεί να δει ό,τιθέλει σε ένακείμενο,ωστόσο ηερμηνευτική τουελευθεριότητα¹εριορίζεταια¹ό την ǹρόθεσητου κειμένουÈ. Ητελευταία δενείναι άμεσαορατήá ¹ρέ¹ει νααναζητηθεί α¹ότον αναγνώστη,διατυ¹ώνονταςσχετικέςεικασίες. Πώςόμως ελέγχεταιη αληθοφάνεια τωνεικασιών; Με τησύγκρισή τουςμε τονοηματικό σύστηματου κειμένου. Ηεσωτερικήνοηματικήσυνοχή τουκειμένουελέγχει τιςυ¹οκειμενικέςερμηνευτικές¹αρορμήσειςτου αναγνώστη.

Αν¹.χ., ό¹ως¹αρατηρεί ο Εκο,στο ¹οίημα τουΓουόρντσγουορθÇΠερι¹λανώμαιμόνος σασύννεφοÈ,διαβάσω τη λέξηÇgayÈ με τη σημερινήτης σημασία,τότε αυθαιρετώέναντι τουκειμένου, αφούτον 19ο αιώνα ηλέξη ÇgayÈ δεν είχεσεξουαλικέςυ¹οδηλώσεις.Αλλο ¹ράγμα ηÇερμηνείαÈ ενόςκειμένου κι άλλοη ÇχρήσηÈ του.Οταν ερμηνεύω¹ρέ¹ει νασέβομαι τηνǹρόθεση τουκειμένουÈ, ενώόταν το χρησιμο¹οιώμ¹ορώ να το¹ροσαρμόζωανεξέλεγκταστις δικές μουχρηστικές¹ροθέσεις.

Αςέρθουμε τώραστο Σύνταγμα.Το κορυφαίονομικό κείμενοτηςΔημοκρατίαςμας θέλει τονανώτατο άρχοντατης χώραςÇρυθμιστή του¹ολιτεύματοςÈκαι γιÕ αυτόα¹αιτεί, κατÕαρχήν, αυξημένες(δηλαδήδιακομματικές)κοινοβουλευτικές¹λειοψηφίεςγια την εκλογήτου. Αυτή είναιμια αντίληψη¹ου συναντάταικαι σε άλλασημεία τουΣυντάγματος,ό¹ουε¹ιδιώκονταιευρύτερεςσυναινέσεις γιακρίσιμα θέματαλειτουργίαςτου¹ολιτεύματος. Οτανένα κόμμασέβεται τοΣύνταγμα-σέβεταιδηλαδή τηνεσωτερική τουλογική και τιςαρχές ¹ου τοδιέ¹ουν-αναζητείυ¹οψήφιους γιατην ¹ροεδρίατηςΔημοκρατίας¹ρόσω¹α ικανά ναδημιουργήσουνδιακομματικήσυναίνεση.Μόνο όταν αυτήείναιανέφικτη, ο¹ότεη αυξημένη κοινοβουλευτική¹λειοψηφίακαθίσταταιαδύνατη, τοΣύνταγμα¹ρονοεί¹ροσφυγή σεεκλογές,¹ροκειμένου νααρθεί τοσχετικόαδιέξοδο.

Οταντο ΠΑΣΟΚδηλώνειδημοσίως ότισυμφωνεί με τηΝ.Δ. για τηνανανέωση τηςθητείας τουσημερινού Προέδρου,τότε έχει¹ροφανώς ε¹ιτευχθείσυναίνεση,ο¹ότε δενχρειάζεται¹ροσφυγή σε εκλογές.Το Σύνταγμαδεν λέει¹ουθενά ότι ο¹ρόεδρος ¹ρέ¹εινα εκλεγεί α¹όμια Βουλή μεÇνω¹ή λαϊκήεντολήÈ, αλλά α¹ότην εκάστοτευ¹άρχουσαΒουλή, εφόσοναυτό είναιεφικτό. Εκλογήα¹ό νέα Βουλήχρειάζεται μόνοόταν ηυ¹άρχουσαοδηγείται σεαδιέξοδο. Στο μέτρο¹ου το ΠΑΣΟΚδηλώνει ότιδεν θαανανεώσει τη θητείατου σημερινούΠροέδρου (τονο¹οίο ωστόσο υ¹οστηρίζει!)¹αρά μόνο αφού¹ροηγηθούνεκλογές, εισάγειad hoc κριτήρια γιανα υ¹ηρετήσειιδιοτελείςσκο¹ούς. Με τοντρό¹ο αυτό δενÇερμηνεύειÈ,αλλάÇχρησιμο¹οιείÈεργαλειακά τοΣύνταγμα.

Φυσικάτί¹οτα α¹ό όλααυτά δενεκ¹λήσσει, ό¹ωςδεν εκ¹λήσσουνοι σύγχρονοισοφιστές, οιο¹οίοι ¹αραβλέ¹ουντη δεσμευτικήǹρόθεση τουκειμένουÈ,υιοθετώνταςερμηνευτικάστρατηγήματαγια ναστηρίξουν τηνανεξέλεγκτηǹρόθεση τουαναγνώστηÈ. Ηδυνατότητα¹ροκήρυξηςεκλογών δενείναι, κατά τοΣύνταγμα,ÇαντίβαροÈ στην¹αντοκρατορίατου¹ρωθυ¹ουργού,ό¹ως λέγεται,στο μέτρο ¹ου δενανήκει στην¹ρόθεση τουσυνταγματικούκειμένου κάτιτέτοιο. Οτιμ¹ορεί η¹ροσφυγή στιςεκλογές να ιδωθείως ÇαντίβαροÈ,δεν τηνκαθιστάερμηνευτικά¹ιο έγκυρη α¹Õ ό,τιη θεώρηση του¹ανε¹ιστημιακούασύλου α¹όακροαριστερέςομάδες ωςÇαντίβαροÈ στηνκρατικήεξουσία. Καιστις δύο¹ερι¹τώσειςέχουμε εργαλειακήχρήση τουνόμου, όχι όμωςερμηνεία του.

Δενθα ¹ερίμενα α¹ότους κ. Ρόβλιακαι Πα¹ουτσή νακατανοήσουν το¹αρα¹άνωε¹ιχείρημα, ό¹ωςδεν ¹εριμένω α¹ότουςÇγαλάζιουςÈ καιǹράσινουςȹολιτικάντηδεςνα ε¹ιδείξουνσεβασμό στουςθεσμούς. Οιάνθρω¹οι είναια¹λώς τεχνικοίτης εξουσίας:το μόνο ¹ου τουςενδιαφέρειείναι ναε¹ικρατήσουνστον άνευαρχών αγώναγια ισχύ. Οιιστορικοίεθισμοί τουςείναι τέτοιοι¹ου δεναισθάνονταιότι ¹ρέ¹ει ναυ¹άγουν τησυμ¹εριφοράτους σεκοινούςκανόνες, ούτεδεσμεύονται α¹όυ¹ερκείμενεςαρχές.Προσαρμόζουντα ¹άντα στα κομματικάμέτρα τουςáενεργούν ωςÇιδιώτεςÈ,αρνούμενοι νασυνεννοηθούνακόμη και γιατα στοιχειώδη.Το Σύνταγμα γιÕαυτούς έχειτην ίδια αξία¹ου έχουν οι¹ροεκλογικέςυ¹οσχέσειςτους.