Ο αντιθρησκευτικός
φανατισμός
το ίδιο
ε¹ικίνδυνος
με τον
θρησκευτικό
φανατισμό
του Ραφαήλ Μεν. Μαϊό¹ουλου
1. Ο καθηγητής
Πολιτικής
της Υγείας
κ. Μόσιαλος, την ¹αραμονή
Χριστουγέννων,
στη γνωστή
γελοιογραφική
εικόνα ¹ου
ανάρτησε εμφανίζει την
Παναγία να ρωτάει
τον Ιωσήφ
για ¹οιο
λόγο δεν
φοράει μάσκα, τον
Ιωσήφ να
α¹αντά ¹ως δεν ¹ιστεύει
στον κορονοϊό
και την
Παναγία να σχολιάζει:
ÒΌτι έμεινα
έγκυος α¹ό κρίνο
όμως, ε; Αμάσητο
το κατά¹ιεςÓ.
2. Η
Ιερά Σύνοδος,
την ίδια
μέρα, με
Ανακοίνωσή
της:
- Χαρακτήρισε
Ò¹ροσβλητικήÓ
την ανάρτηση
αυτή, Ò¹ου
χλευάζει την θρησκευτική
¹ίστη εκατομμυρίων
ορθοδόξων
χριστιανών
της χώρας
¹ου εκ¹ροσω¹είÓ.
- Έκανε
την ¹ρόβλεψη
¹ως Òοι ¹ροσβολές
και ε¹ιθέσεις
κατά του
Χριστιανισμού
θα συνεχίσουν
και θα
αυξάνονται
κατά τον
21ο αιώναÓ.
- Σημείωσε ¹ως Òο φανατισμός
και η έλλειψη
σεβασμού στον άλλον
δεν είναι
α¹οκλειστικό
χαρακτηριστικό
των ÔθρησκειώνÕ
ή των ÔαλλόθρησκωνÕ,
αλλά οριζόντιο
γνώρισμα ¹ολλών ανθρώ¹ων,
συντηρητικών
και ¹ροοδευτικώνÓ.
- Υ¹οστήριξε ¹ως ÒΚανένας δεν μ¹ορεί
να ε¹ικαλείται
το ε¹ιχείρημα
της ιδιωτικότητας
για την
ρατσιστική
συμ¹εριφορά
του, όταν
κατέχει θέσεις κρατικής
ευθύνης και εκφράζεται
δημοσίωςÓ.
- Ευχήθηκε
ÒΚαλά
Χριστούγεννα
με αγά¹η,
μακροθυμία
και ¹ροσευχή
Ôυ¹έρ των
μισούντων
και αγα¹ώντων
ημάςÕÓ.
3. Στο
βραδυνό Δελτίο
Ειδήσεων του
ΣΚΑΪ, την ίδια
μέρα.
Όταν
¹αρακλήθηκε να
α¹αντήσει στις
αντιδράσεις ¹ου
¹ροκάλεσε η
ανάρτησή του, ο
κ. Μόσιαλος:
(α) Υ¹ενθύμισε ¹ως:
- Ò¹ριν
α¹ό μερικές
εβδομάδες, ο ίδιος
ήταν
Çεξαιρετικά
ψύχραιμος, σε
αντίθεση με το
σύνολο σχεδόν
της
ε¹ιστημονικής
κοινότηταςÓ,
- Òτα
δύο τελευταία
χρόνια και ¹ολύ
¹ριν ¹ολλές
κυβερνήσεις
συνειδητο¹οιήσουν
τον τεράστιο
κίνδυνο της ¹ανδημίας
στον ¹λανήτη
μαςÓ,
ξεκίνησε Òμια
συστηματική
¹ροσ¹άθεια ενημέρωσης
των ελλήνων
¹ολιτώνÓ, Òκάνοντας συνεχείς εκκλήσεις για τη λήψη μέτρων,
έτσι ώστε
να ανακόψουμε
το καταστροφικό
κύμα της
¹ανδημίαςÓ,
- συνέχισε να κάνει Òτις καθημερινές
¹αρεμβάσεις
με συστηματικό
τρό¹ο, όχι
μόνο με
γρήγορες τηλεο¹τικές
εμφανίσεις,
αλλά με
αναλυτική
και ε¹ίμονη
δουλειά καταγραφής
και ανάλυσης
των ε¹ιδημιολογικών
και φαρμακολογικών
στατιστικών
δεδομένων
και ¹αρουσίασής
τους με
κατανοητό
τρό¹ο στον
ελληνικό λαόÓÉ
(β) Ε¹ισήμανε
¹ως Òαυτός
και μόνο
αυτός ήταν
ο στόχος των ¹αρεμβάσεωνÓ
¹ου έκανε.
Δηλαδή Òη ανάδειξη
της αξίας
της ανθρώ¹ινης
ζωής και
της αναγκαιότητας
της ¹ροστασίας
της ανθρώ¹ινης
ζωήςÓ και
η συμβολή του Òστην τεράστια
¹ροσ¹άθεια της χώρας
για να
αυξηθούν οι εμβολιασμοί,
αλλά ταυτόχρονα
και στη
συστηματική
ενημέρωση
των ¹ολιτών
για να
τηρούν τα μέτρα
δημόσιας υγείας και
¹ροστασίας
της ζωής
τουςÓÉ
(γ) Παρατήρησε
¹ως Òτις Άγιες
μέρες των
Χριστουγέννων
και των
γιορτών έχουμε την
ευκαιρία να στοχαστούμε
και να
θυμηθούμε
τις βασικές
μας αξίες.
Την αξία της ανθρώ¹ινης
ζωής, αλλά
και την
αξία της
¹ροστασίας
της ανθρώ¹ινης
ζωής. Αυτές
είναι οι
θεμελιώδεις
αξίες της
ορθόδοξης
χριστιανικής
¹ίστηςÓÉ
Η συνέντευξη
τελείωσε με τον εξής διάλογο:
-
Δημοσιογράφος:
ÒΑ¹λώς,
για την
ανάρτησή σας δεν
μου α¹αντήσατε,
ε¹ειδή είδατε
την κριτική
της ΕκκλησίαςÓ,
-
Μόσιαλος: ÒΜε ¹ολύ μεγάλη
σαφήνεια σας α¹άντησαÓ.
-
Δημοσιογράφος:
ÒΝαι,
ναι, θα
το ξανακάνατε,
θέλω να
¹ω το ξανασκέφτεστε,
θεωρείτε ότι;Ó
-
Μόσιαλος: ÒΣας
α¹άντησα, κε Σ., σας
α¹άντησα με ¹ολύ μεγάλη σαφήνεια,
ό¹ως σας
α¹άντησα και ¹ριν
ότι ζούμε
σε μια
ευρω¹αϊκή σύγχρονη δημοκρατική
ορθολογική
χώρα εντός
της Ευρω¹αϊκής
Ένωσης. Νομίζω ότι είμαι
¹ολύ σαφήςÓ.
4. Ερωτήματα για τον χαρακτήρα και τον στόχο
της ανάρτησης αυτής
του κ. Μόσιαλου,
αλλά και
για την αντίδραση
της Ιεράς
Συνόδου, διατυ¹ώθηκαν και α¹αντήθηκαν
στα ΜΜΕ.
(α) Ο ίδιος
ο κ. Μόσιαλος
στην συνέντευξή
του στον
ΣΚΑΪ δεν έκανε
καμία α¹ολύτως
αναφορά στην ανάρτηση
αυτή, στον
χαρακτήρα και τον στόχο
της.
Εν
τούτοις, σε κά¹οια
αθηναϊκά ΜΜΕ διαβάσαμε:
-
ÒΟ Ηλίας Μόσιαλος
α¹άντησε
για την
ανάρτησή του με την ΠαναγίαÓ.
- ÒΤο συγκεκριμένο
σκίτσο ¹ου ανάρτησε,
μια γελοιογραφία ¹ου σκο¹ό
έχει να
σώσει ανθρώ¹ινες
ζωέςÓ.
-
ÒAνήρτησε
(το meme) για να ¹είσει όσους
δεν έχουν
¹εισθεί για την
ανάγκη των μέτρωνÓ.
- ÒΤο meme α¹εικονίζει μια γυναίκα σε γαϊδουράκι
φορώντας ¹ροστατευτική
μάσκα να
έχει τον
εξής διάλογο
με κά¹οιον
άνδραÓ.
(β) Η ανάρτηση-γελοιογραφία
του κ. Μόσιαλου
δεν α¹οτελείÉ
ε¹ιχείρημα
υ¹έρ του
εμβολιασμού
και, ασφαλώς,
δεν αναφέρεται
σε Òμια γυναίκαÓ σε
διάλογο Òμε κά¹οιον άνδρα
(ό¹ως ένας
καλός δημοσιογράφος
έγραψε).
Η ανάρτηση-γελοιογραφία
αναφέρεται στην
Παναγία, την εμφανίζει
να ειρωνεύεται
τον ίδιο
τον δικό
της θεϊκό
¹ροορισμό
και α¹οτελεί
χλευασμό της
Παναγίας,
του ¹ιο
ιερού ¹ροσώ¹ου
της χριστιανικής
θρησκείας.
(γ) Η αντίδραση
της Ιεράς
Συνόδου, ό¹ως καθαρά
δείχει α¹λή ανάγνωση
της Ανακοίνωσής
της, υ¹ήρξε ή¹ια στην
υ¹εράσ¹ιση του ¹ροσβληθέντος
¹ροσώ¹ου της Παναγίας
και χριστιανική,
Òμε αγά¹η, μακροθυμία
και ¹ροσευχή
Ôυ¹έρ των
μισούντων
και αγα¹ώντων
ημάςÓ, ¹ρος αυτόν
¹ου το ¹ροσέβαλε.
Εν τούτοις,
σε κά¹οια
Αθηναϊκά ΜΜΕ εμφανίστηκαν
εκφράσεις
¹ολιτικών και σχολιαστών, ό¹ως:
-
ÒΠρώτα
δέχθηκε την οργή,
στα όρια
του αναθέματος,
της Ιεράς
ΣυνόδουÓ.
- ÒΟργίλη ανακοίνωση
της Ιεράς
ΣυνόδουÓ.
- ÒΑνακοίνωση
με ύφος
Μεγάλου ΛογοκριτήÓ.
- ÒΑ¹άντησε Ôστα ιερά
¹υράÕ για
την ανάρτησή
του με
την ΠαναγίαÓ.
- ÒΕ¹ίθεση στον
Ηλία Μόσιαλο
α¹ό την
Ιερά ΣύνοδοÓ.
5. Μετά την
Ανακοίνωση
της Ιεράς
Συνόδου εμφανίστηκαν
στα ΜΜΕ
κά¹οιες, ξε¹ερασμένες ιδέες
για τις
σχέσεις ε¹ιστήμης και
θρησκείας.
Διαβάσαμε,
για ¹αράδειγμα:
- ÒΟ ¹αραλογισμός
των θρησκειών
και οι
σουρεαλιστικές
τους δοξασίες
δεν μ¹ορούν,
ούτε και
¹ρόκειται να αλλάξουν.
Αυτό ¹ου μ¹ορεί
να αλλάξει
είναι τα
μέσα με
τα ο¹οία
ε¹ιχειρούμε
να τραβήξουμε
τον άνθρω¹ο
α¹ό το μεσαιωνικό
σκοτάδι στο φως
της λογικήςÓ.
- ÒΗ χριστε¹ώνυμη
¹ολεμική ¹ου ενέ¹νευσε
η ανάρτηση
του καθηγητή
δεν είναι
κάτι ¹αρα¹άνω
α¹ό τελετουργικός σ¹ασμός
ενός α¹αρχαιωμένου
συστήματος
σκέψης, το ο¹οίο
έχει μάθει
να ε¹ιβιώνει
μέσα α¹ό
την έριδα,
την ηθικολογία
και το
κυνηγητόÓ.
- ÒΗ ¹ίστη
αντιμετω¹ίζεται
ως κάτι
υ¹ερβατικό
¹ου ξε¹ερνάει
ακόμα και
τις ενστάσεις της
λογικής. Συνε¹ώς η λογική οφείλει
να υ¹οχωρεί,
κλίνοντας
ευλαβικά το γόνυÓ.
- ÒΟ κ. Μόσιαλος είναι ένας
¹ρώτης τάξεως
σάκος του
μ¹οξ για
να ασκήσουν
το ¹ροαιώνιο
γινάτι της εκκλησίας
¹ρος την
ε¹ιστήμηÓ.
6. Μια άλλη
ά¹οψη για τις σχέσεις ε¹ιστήμης και
θρησκείας
και τον
φανατισμό
¹άνω στο
ζήτημα αυτό.
- Η
Θρησκεία και η Ε¹ιστήμη
είναι εξÕ
ορισμού δύο
ÒκόσμοιÓ ασύμβατοι και, συνακόλουθα, η συζήτηση
¹ερί της
ÒανωτερότηταςÓ
της Ε¹ιστήμης
έναντι της Θρησκείας
και τÕ ανά¹αλιν
δεν έχει
νόημα (είναι
α-νόητη).
-
Παγκόσμια
και διαχρονική
¹ραγματικότητα
α¹οτελεί το γεγονός
ότι στους
θρησκευόμενους
κάθε θρησκείας
συμ¹εριλαμβάνονται
χιλιάδες ε¹ιστήμονες αλλά
και γνωστοί
γίγαντες της Ε¹ιστήμης
και η ¹ραγματικότητα
αυτή λέει
¹ολλά.
-
Ο αντιθρησκευτικός
φανατισμός,
ό¹οια θρησκεία
κι αν στοχεύει, είναι το
ίδιο ε¹ικίνδυνος
με τον
θρησκευτικό
φανατισμό.