Ο αντιθρησκευτικός φανατισμός το ίδιο ε¹ικίνδυνος με τον θρησκευτικό φανατισμό

 

του Ραφαήλ Μεν. Μαϊό¹ουλου

 

1.             Ο καθηγητής Πολιτικής της Υγείας κ. Μόσιαλος, την ¹αραμονή Χριστουγέννων, στη γνωστή γελοιογραφική εικόνα  ¹ου ανάρτησε εμφανίζει την  Παναγία να ρωτάει τον Ιωσήφ για ¹οιο λόγο δεν φοράει μάσκα, τον Ιωσήφ να α¹αντά ¹ως δεν ¹ιστεύει στον κορονοϊό και την Παναγία να σχολιάζει: ÒΌτι έμεινα έγκυος α¹ό κρίνο όμως, ε; Αμάσητο το κατά¹ιεςÓ.

 

2.             Η Ιερά Σύνοδος, την ίδια μέρα, με Ανακοίνωσή της:

- Χαρακτήρισε Ò¹ροσβλητικήÓ την ανάρτηση αυτή, Ò¹ου χλευάζει την θρησκευτική ¹ίστη εκατομμυρίων ορθοδόξων χριστιανών της χώρας ¹ου εκ¹ροσω¹είÓ.

- Έκανε την ¹ρόβλεψη ¹ως Òοι ¹ροσβολές και ε¹ιθέσεις κατά του Χριστιανισμού θα συνεχίσουν και θα αυξάνονται κατά τον 21ο αιώναÓ.

- Σημείωσε ¹ως Òο φανατισμός και η έλλειψη σεβασμού στον άλλον δεν είναι α¹οκλειστικό χαρακτηριστικό των ÔθρησκειώνÕ ή των ÔαλλόθρησκωνÕ, αλλά οριζόντιο γνώρισμα ¹ολλών ανθρώ¹ων, συντηρητικών και ¹ροοδευτικώνÓ.

- Υ¹οστήριξε ¹ως ÒΚανένας δεν μ¹ορεί να ε¹ικαλείται το ε¹ιχείρημα της ιδιωτικότητας για την ρατσιστική συμ¹εριφορά του, όταν κατέχει θέσεις κρατικής ευθύνης και εκφράζεται δημοσίωςÓ.

- Ευχήθηκε ÒΚαλά Χριστούγεννα με αγά¹η, μακροθυμία και ¹ροσευχή Ôυ¹έρ των μισούντων και αγα¹ώντων ημάςÕÓ.

 

3.             Στο βραδυνό Δελτίο Ειδήσεων του ΣΚΑΪ, την ίδια μέρα.

Όταν ¹αρακλήθηκε να α¹αντήσει στις αντιδράσεις ¹ου ¹ροκάλεσε η ανάρτησή του, ο κ. Μόσιαλος:  

(α) Υ¹ενθύμισε ¹ως:

- Ò¹ριν α¹ό μερικές εβδομάδες, ο ίδιος ήταν Çεξαιρετικά ψύχραιμος, σε αντίθεση με το σύνολο σχεδόν της ε¹ιστημονικής κοινότηταςÓ,

- Òτα δύο τελευταία χρόνια και ¹ολύ ¹ριν ¹ολλές κυβερνήσεις συνειδητο¹οιήσουν τον τεράστιο κίνδυνο της ¹ανδημίας στον ¹λανήτη μαςÓ, ξεκίνησε Òμια συστηματική ¹ροσ¹άθεια ενημέρωσης των ελλήνων ¹ολιτώνÓ, Òκάνοντας συνεχείς εκκλήσεις για τη λήψη μέτρων, έτσι ώστε να ανακόψουμε το καταστροφικό κύμα της ¹ανδημίαςÓ,

- συνέχισε να κάνει Òτις καθημερινές ¹αρεμβάσεις με συστηματικό τρό¹ο, όχι μόνο με γρήγορες τηλεο¹τικές εμφανίσεις, αλλά με αναλυτική και ε¹ίμονη δουλειά καταγραφής και ανάλυσης των ε¹ιδημιολογικών και φαρμακολογικών στατιστικών δεδομένων και ¹αρουσίασής τους με κατανοητό τρό¹ο στον ελληνικό λαόÓÉ

 

(β) Ε¹ισήμανε ¹ως Òαυτός και μόνο αυτός ήταν ο στόχος των ¹αρεμβάσεωνÓ ¹ου έκανε. Δηλαδή Òη ανάδειξη της αξίας της ανθρώ¹ινης ζωής και της αναγκαιότητας της ¹ροστασίας της ανθρώ¹ινης ζωήςÓ και η συμβολή του Òστην τεράστια ¹ροσ¹άθεια της χώρας για να αυξηθούν οι εμβολιασμοί, αλλά ταυτόχρονα και στη συστηματική ενημέρωση των ¹ολιτών για να τηρούν τα μέτρα δημόσιας υγείας και ¹ροστασίας της ζωής τουςÓÉ 

                 

(γ) Παρατήρησε ¹ως Òτις Άγιες μέρες των Χριστουγέννων και των γιορτών έχουμε την ευκαιρία να στοχαστούμε και να θυμηθούμε τις βασικές μας αξίες. Την αξία της ανθρώ¹ινης ζωής, αλλά και την αξία της ¹ροστασίας της ανθρώ¹ινης ζωής. Αυτές είναι οι θεμελιώδεις αξίες της ορθόδοξης χριστιανικής ¹ίστηςÓÉ

 

Η συνέντευξη τελείωσε με τον εξής διάλογο:

- Δημοσιογράφος: ÒΑ¹λώς, για την ανάρτησή σας δεν μου α¹αντήσατε, ε¹ειδή είδατε την κριτική της ΕκκλησίαςÓ,

- Μόσιαλος: ÒΜε ¹ολύ μεγάλη σαφήνεια σας α¹άντησαÓ.       

- Δημοσιογράφος: ÒΝαι, ναι, θα το ξανακάνατε, θέλω να ¹ω το ξανασκέφτεστε, θεωρείτε ότι

- Μόσιαλος: ÒΣας α¹άντησα, κε Σ., σας α¹άντησα με ¹ολύ μεγάλη σαφήνεια, ό¹ως σας α¹άντησα και ¹ριν ότι ζούμε σε μια ευρω¹αϊκή σύγχρονη δημοκρατική ορθολογική χώρα εντός της Ευρω¹αϊκής Ένωσης. Νομίζω ότι είμαι ¹ολύ σαφήςÓ. 

 

4.             Ερωτήματα για τον χαρακτήρα και τον στόχο της ανάρτησης αυτής του κ. Μόσιαλου, αλλά και για την αντίδραση της Ιεράς Συνόδου, διατυ¹ώθηκαν και α¹αντήθηκαν στα ΜΜΕ.

(α) Ο ίδιος ο κ. Μόσιαλος στην συνέντευξή του στον ΣΚΑΪ δεν έκανε καμία α¹ολύτως αναφορά στην ανάρτηση αυτή, στον χαρακτήρα και τον στόχο της.

Εν τούτοις, σε κά¹οια αθηναϊκά ΜΜΕ διαβάσαμε:

- ÒΟ Ηλίας Μόσιαλος α¹άντησε για την ανάρτησή του με την ΠαναγίαÓ.

- ÒΤο συγκεκριμένο σκίτσο ¹ου ανάρτησε, μια γελοιογραφία ¹ου σκο¹ό έχει να σώσει ανθρώ¹ινες ζωέςÓ.

- ÒAνήρτησε (το meme) για να ¹είσει όσους δεν έχουν ¹εισθεί για την ανάγκη των μέτρωνÓ.

- ÒΤο meme α¹εικονίζει μια γυναίκα σε γαϊδουράκι φορώντας ¹ροστατευτική μάσκα να έχει τον εξής διάλογο με κά¹οιον άνδραÓ.

 

 (β) Η ανάρτηση-γελοιογραφία του κ. Μόσιαλου δεν α¹οτελείÉ ε¹ιχείρημα υ¹έρ του εμβολιασμού και, ασφαλώς, δεν αναφέρεται σε Òμια γυναίκαÓ σε διάλογο Òμε κά¹οιον άνδρα (ό¹ως ένας καλός δημοσιογράφος έγραψε).

Η ανάρτηση-γελοιογραφία αναφέρεται στην Παναγία, την  εμφανίζει να ειρωνεύεται τον ίδιο τον δικό της θεϊκό ¹ροορισμό και α¹οτελεί χλευασμό της  Παναγίας, του ¹ιο ιερού ¹ροσώ¹ου της χριστιανικής θρησκείας.

 

(γ) Η αντίδραση της Ιεράς Συνόδου, ό¹ως καθαρά δείχει α¹λή ανάγνωση της Ανακοίνωσής της, υ¹ήρξε ή¹ια στην υ¹εράσ¹ιση του ¹ροσβληθέντος ¹ροσώ¹ου της Παναγίας και χριστιανική, Òμε αγά¹η, μακροθυμία και ¹ροσευχή Ôυ¹έρ των μισούντων και αγα¹ώντων ημάςÓ, ¹ρος αυτόν ¹ου το ¹ροσέβαλε.

                  Εν τούτοις, σε κά¹οια Αθηναϊκά ΜΜΕ εμφανίστηκαν εκφράσεις ¹ολιτικών και σχολιαστών,  ό¹ως:

- ÒΠρώτα δέχθηκε την οργή, στα όρια του αναθέματος, της Ιεράς ΣυνόδουÓ.

- ÒΟργίλη ανακοίνωση της Ιεράς ΣυνόδουÓ.

- ÒΑνακοίνωση με ύφος Μεγάλου ΛογοκριτήÓ.

- ÒΑ¹άντησε Ôστα ιερά ¹υράÕ για την ανάρτησή του με την ΠαναγίαÓ.

- ÒΕ¹ίθεση στον Ηλία Μόσιαλο α¹ό την Ιερά ΣύνοδοÓ.

  

5.             Μετά την Ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου εμφανίστηκαν στα ΜΜΕ κά¹οιες, ξε¹ερασμένες ιδέες για τις σχέσεις ε¹ιστήμης και θρησκείας.

Διαβάσαμε, για ¹αράδειγμα:

- ÒΟ ¹αραλογισμός των θρησκειών και οι σουρεαλιστικές τους δοξασίες δεν μ¹ορούν, ούτε και ¹ρόκειται να αλλάξουν. Αυτό ¹ου μ¹ορεί να αλλάξει είναι τα μέσα με τα ο¹οία ε¹ιχειρούμε να τραβήξουμε τον άνθρω¹ο α¹ό το μεσαιωνικό σκοτάδι στο φως της λογικήςÓ.

- ÒΗ χριστε¹ώνυμη ¹ολεμική ¹ου ενέ¹νευσε η ανάρτηση του καθηγητή δεν είναι κάτι ¹αρα¹άνω α¹ό τελετουργικός σ¹ασμός ενός α¹αρχαιωμένου συστήματος σκέψης, το ο¹οίο έχει μάθει να ε¹ιβιώνει μέσα α¹ό την έριδα, την ηθικολογία και το κυνηγητόÓ.

- ÒΗ ¹ίστη αντιμετω¹ίζεται ως κάτι υ¹ερβατικό ¹ου ξε¹ερνάει ακόμα και τις ενστάσεις της λογικής. Συνε¹ώς η λογική οφείλει να υ¹οχωρεί, κλίνοντας ευλαβικά το γόνυÓ.

- ÒΟ κ. Μόσιαλος είναι ένας ¹ρώτης τάξεως σάκος του μ¹οξ για να ασκήσουν το ¹ροαιώνιο γινάτι της εκκλησίας ¹ρος την ε¹ιστήμηÓ.

 

6.             Μια άλλη ά¹οψη για τις σχέσεις ε¹ιστήμης και θρησκείας και τον φανατισμό ¹άνω στο ζήτημα αυτό.

- Η Θρησκεία και η Ε¹ιστήμη είναι εξÕ ορισμού  δύο ÒκόσμοιÓ ασύμβατοι και, συνακόλουθα, η συζήτηση ¹ερί της ÒανωτερότηταςÓ της Ε¹ιστήμης έναντι της Θρησκείας και τÕ ανά¹αλιν δεν έχει νόημα (είναι α-νόητη).

- Παγκόσμια και διαχρονική ¹ραγματικότητα α¹οτελεί το γεγονός ότι στους θρησκευόμενους κάθε θρησκείας συμ¹εριλαμβάνονται χιλιάδες ε¹ιστήμονες αλλά και γνωστοί γίγαντες της Ε¹ιστήμης και η ¹ραγματικότητα αυτή λέει ¹ολλά.

                  - Ο αντιθρησκευτικός φανατισμός, ό¹οια θρησκεία κι αν στοχεύει, είναι το ίδιο ε¹ικίνδυνος με τον θρησκευτικό φανατισμό.