Ηδιαφάνεια σταδημόσια έργακαι ¹ρομήθειες

 

(Άρθρο του ΡαφαήλΜεν. Μαϊό¹ουλου, ¹ουδημοσιεύτηκεστηνÇΚαθημερινήÈστις 18.2.03) 

 

 

1. Οτομέας τωνμεγάλων έργωνκαι ¹ρομηθειώντων δημόσιωνυ¹ηρεσιών καιε¹ιχειρήσεωνα¹οτελεί το Çκατ'εξοχήνÈ ¹εδίοδραστηριο¹οίησηςτηςδια¹λεκόμενης διαφθοράς.

Ηανάγκηεξυγίανσης τουαναγνωρίζεται¹λέον ευρέωςκαι διάφοραμέτρα,ελεγκτικού κυρίωςχαρακτήρα,¹ροτείνονταισυχνά για τονσκο¹ό αυτό.

Στο¹αρόν σημείωμαε¹ισημαίνεταιότι στον τομέατων δημόσιωνέργων και ¹ρομηθειών:

α)Οι τελικέςα¹οφάσειςανάθεσης ήδιαχείρισηςα¹οτελούν τηνκατάληξη μιαςσειράςÇενδιάμεσωνÈα¹οφάσεων γιαμεγάλο ¹λήθοςζητημάτων(τεχνικών,οικονομικών,νομικών), ¹ου¹ροηγούνται τωντελικών α¹οφάσεων,και ουσιαστικάτιςκαθορίζουν,και ¹ου ¹αίρνονταια¹ό υ¹ηρεσιακάστελέχη.

β)Τον κυρίαρχορόλο στιςαναθέσεις καιτη διαχείριση¹αίζουν οιδιοικήσεις τωνυ¹ουργείων καιτων δημόσιωνε¹ιχειρήσεων,αφού αυτέςελέγχουν τονυ¹ηρεσιακόμηχανισμό, οιεισηγήσεις καιοι ÇενδιάμεσεςÈα¹οφάσεις τουο¹οίου οδηγούνστο τελικόα¹οτέλεσμα.

γ)Ο¹οιαδή¹οτε¹ροσ¹άθειαεξυγίανσης τουδημόσιου τομέαδεν μ¹ορεί ναέχει ουσια­στικόα¹οτέλεσμα, αν η¹ολιτικήεξουσία δεν¹άρει γενικότεραθεσμικά μέτρα¹ροστασίας της κοινωνίαςα¹ό τηδια¹λεκόμενηδιαφθορά, στο¹λαίσιο τηςο¹οίαςανα¹τύσσεταικαι η διαφθοράστα δημόσιαέργα/¹ρομήθειες.

 

2.Ένα βασικόχαρακτηριστικότου τομέα τωνμεγάλων έργων/¹ρομηθειών είναι ότιοι τελικέςα¹οφάσειςανάθεσης ήδιαχείρισηςα¹οτελούν τηνκατάληξη όχιμόνο εισηγήσεωναλλά και μιαςσειράς ÇενδιάμεσωνÈα¹οφάσεων, γιαμεγά­λο ¹λήθοςζητημάτων(τεχνικών,οικονομικών,νομικών), ¹ου ¹ροηγούνταιτων τελικώνα¹οφά­σεων καιουσιαστικά τιςκαθορίζουν,και ¹ου¹αίρνονται α¹όυ¹ηρεσιακάστελέχη.

Τέτοιαζητήματα είναιενδεικτικά:

l Κατάτην¹ροετοιμασία τωνÇτευχών ¹ροκήρυ­ξηςÈενόςδιαγωνισμού, ο¹ροσδιορισμόςτου α­ντικειμένουτουέργου/¹ρομήθειας(των Çτεχνι­κών¹ροδιαγραφώνÈ),των ¹ροσόντων¹ου ¹ρέ¹ει ναδιαθέτουν οιενδιαφερόμενεςεταιρείες γιανα γίνουνδεκτές στονδιαγωνισμό,των κριτηρίωνε­¹ιλογής τωνÇτεχνικάα¹οδεκτώνȹροσφορών (ή τηςμεθόδουβαθμολόγησηςτων τεχνικών¹ρο­σφορών), τηςμεθοδολογίαςοικονομικήςαξιολό­γησης, τηςεξέλιξης τωντιμών τωνα¹αραίτητωνγια τηναξιολόγηση αυτήσυντελεστών(τιμώνκαυσίμων,ηλεκτρικής ενέργειας,¹ληθωρισμούκόστουςχρήματος,συναλλάγματος...).

l Κατάτην αξιολόγησητων ¹ροσφορών, ο έλεγχοςαν οι ¹ροσφορέςείναι Çτεχνικάα¹οδεκτέςÈ, αν ημη συμμόρφωσημιας ¹ροσφοράςμε κά¹οιο όροτουδιαγωνισμούα¹οτελεί ή όχιλόγο α¹ο­κλεισμούτης α¹ό τονδιαγωνισμό, ανη α¹άντη­σηενόςδιαγωνιζόμενουστο αίτημα τηςυ¹ηρε­σίας γιασυμ¹λήρωση ήδιευκρίνισηστοιχείων της¹ροσφοράς του,α¹οτελεί¹ράγματι συμ¹λή­ρωσηή διευκρίνιση,ο¹ότε η ¹ροσφοράγίνεται α¹οδεκτή,ή Çαντι¹ροσφοράÈ,ο¹ότε α¹ορρί¹τε­ται...

l Κατά τηδιαχείριση τωνέργων/¹ρομηθειών,ο βαθμός στονο¹οίοδικαιολογούνταιτρο¹ο¹οιή­σεις τηςαρχικής μελέτης/τεχνικών¹ροδιαγρα­φώνκαι τωνχρονοδιαγραμμάτωνκατασκευής/¹αράδοσης,η βεβαίωση της¹οιότητας τωνκατασκευών/εξο¹λισμού,η ε¹ιλογή μεταξύφιλικούδιακανονισμούκαι δικαστικήςε¹ίλυσης τωνδιαφωνιώνΥ¹ηρεσίας καιΑναδόχου, η ε¹ι­λογή,¹ροκειμένουγια ¹ρόσθετεςεργασίες ενόςέργου, μεταξύα¹ευθείαςανάθεσης στονανάδο­χο καιδιαγωνισμού ήδια¹ραγματεύσεωνμε συμμετοχήκαι άλλωνενδιαφερομένων...

ΟιÇενδιάμεσεςÈ αυτέςα¹οφάσεις για ζητήματαό¹ως τα ¹ιο ¹άνω,¹ου σωρευτικάε¹ηρεάζουν ήκρίνουν το τελικόα¹οτέλεσμα,λαμβάνονταιύστερα α¹όαξιολογικέςκρίσειςυ¹ηρεσιακώνστελεχών, καιδεν ¹ροκύ¹τουναυτομάτως α¹όμαθηματικέςεξισώσεις ήαλγόριθμους.

Κατά τηδιαμόρφωση τωναξιολογικών τουςκρίσεων, ταυ¹ηρεσιακάστελέχη έχουντη δυνατότητανα ÇκινηθούνÈνόμι­μα, σε μιαζώνη α¹οδεκτώνα¹οφάσεωνσημαντικού εύρους,αφού τακείμενα ε¹ί τωνο¹οίωνκαλούνται ναα¹οφασίσουν(¹ροκηρύξειςδιαγω­νισμών,¹ροσφορέςδιαγωνιζόμενοικ.λ¹.), ό¹ως καιαυτά ¹ου θα ¹ρέ¹εινα εφαρμόσουν(νόμοι,κανονισμοί κ.λ¹.)είναι, συνήθως,ε¹ιδεκτικά διά­φορωνερμηνειών(είναι ¹ρακτικάαδύνατο τακείμενα αυτάνα έχουντέτοιατελειότηταδιατύ­¹ωσης,ώστε να μηνυ¹άρχουν,μικρότερα ή με­γαλύτερα,¹εριθώρια ερμηνείαςτους, χωρίς, βε­βαίως,να α¹οκλείεταικαι η, για¹ροφανείς λόγους,σκό¹ιμηασάφεια τωνδιατυ¹ώσεων τους).

Ακόμα,αξιολογικάκρίσειςαρμόδιων ανώτε­ρωνοργάνωνα¹αιτεί ηε¹ίλυση τυχόνδιαφω­νιώνστελεχών, ¹άνωστα¹ροαναφερθένταζη­τήματα, ηεμφάνιση τωνο¹οίων δενα¹οτελείασύνηθεςφαινόμενο. 

 

3.Οι δια¹ιστώσειςαυτέςαναδεικνύουντον α­¹οφασιστικόρόλο τωνδιοικήσεων τωνυ¹ουρ­γείων καιτων δημόσιωνε¹ιχειρήσεων, καθώςκαι τη σημασίαενόςγενικότερουθεσμικού ¹λαι­σίου¹ροστασίας της κοινωνίαςα¹ό τη δια¹λε­κόμενηδιαφθορά, στηνε¹ιδίωξη τηςδιαφάνειας τωνδημόσιων έργωνκαι ¹ρομηθειών.

α)Οι διοικήσειςτων υ¹ουργείωνκαι των δη­μόσιωνε¹ιχειρήσεων¹αίζουν τονκυρίαρχο ρό­λο στιςαναθέσεις καιτη διαχείρισητωνέργων/¹ρομηθειών,αφού αυτέςελέγχουν τονδιοικητι­κόμηχανισμό, οιεισηγήσεις καιοι ÇενδιάμεσεςÈα¹οφάσεις τωνστελεχών, τουο¹οίου οδηγούνστο τελικόα¹οτέλεσμα.

Πράγματι,οι διοικήσειςείναι αυτές ¹ουτο¹ο­θετούνστις καίριεςθέσεις ήα¹ομακρύνουνα¹ό αυτές,εκείνους ¹ουε¹ιθυμούν, ¹ουκαθορίζουνάμεσα ή έμμεσατη σύνθεση τωνδιαφόρων ε¹ι­τρο¹ών,¹ου έχουν τηνεξουσία ναε¹ιτρέψουν ή ναεμ¹οδίσουν ναακουστεί ηαντίθετη ά¹οψη,¹ου μ¹ορούν να ¹ρομηθευτούν,α¹όÇεξωτερικούςσυμβούλουςÈτης ε¹ιλογήςτους γνωματεύ­σεις¹ου νααιτιολογούν τις¹ράξεις τους ήνα ¹ροωθούνα¹οφάσεις τηςαρεσκείαςτους, ¹ου έ­χουντη δύναμη ναε¹ιβάλουν τηναναβολή ή μα­ταίωσημιας α¹όφασης...

Τοκυριότερο, ηδιοίκηση είναιαυτή ¹ου δημι­ουργείτο ÇκλίμαÈ, σε έναυ¹ουργείο ήδημόσια ε­¹ιχείρησηκαιδιαμορφώνει ευνοϊκόή εχθρικό γιατην ανά¹τυξη ταδιαφθοράς ¹εριβάλλον. 

Κάτωα¹ό τιςσυνθήκεςαυτές, ταυ¹ηρεσιακάστελέχη, ¹ου¹αίρνουν τις,καθοριστικέςγια το τελικόα¹οτέλεσμα,ÇενδιάμεσεςÈ ωςάνω α¹οφάσεις ή¹ου υ¹οβάλλουν εισηγήσεις,¹ολύ δύσκολαμ¹ορούν να αγνοήσουντις αγαθές ή μηαγαθές.ε¹ιθυμίες τηςδιοίκησης, ¹ου ητελευταία έχειτη δυνατότητανα διοχετεύεικαταλλήλως.Γνωρί­ζουν ότι,¹έραν των άλλων,α¹ό αυτήνεξαρτάται ηυ¹ηρεσιακήτύχη και τομέλλον τους(¹οια μ¹ορεί ναείναι η, ε¹ί ενόςθέματοςεισήγηση ή ηα¹όφαση ενόςστελέχους,μιας ε¹ιτρο¹ής,ενός εξωτερικούσυμβούλου,όταν ηδιοίκηση ή ου¹ουργός, έχεικά­νει γνωστή,δημόσια ή όχιτην ε­¹ί τουθέματος ά¹οψήτου;)

β)Καθώς όμως οτομέας τωνδημόσιωνέργων/¹ρομηθειώνα­να¹τύσσεταισε ¹εριβάλλονγενι­κότερων¹ολιτικών,ε¹ιχειρημα­τικώνκ.λ¹.αλληλε¹ιδράσεων,εί­ναι αφελέςνα ¹ιστέψεικανείς ότιο¹οιαδή¹οτε¹ροσ¹άθειαεξυγίανσής τουμ¹ορεί να έχειου­σιαστικόα¹οτέλεσμα, αν η¹ολιτικήεξουσία δεν¹άρει τα γνωστά,καθημερινώςσυζητούμενακαι ουδέ¹οτελαμβανόμενα,θεσμικά μέτρα,¹ου α¹ό τη μια, θαε¹ιτρέψουνστην ίδια ναα¹εξαρτηθεί α¹ότην ¹αράνομηδια¹λοκή και, α¹ότην άλλη, θαα¹οτελέσουνισχυρόαντικίνητροστην εξά­¹λωσητης διαφθοράς. 

Όσοναφορά τοÇκανονιστικόÈθεσμικό ¹λαί­σιο(κανονισμοί κ.λ¹.),η σημασία του,με ρυθμί­σεις¹ου θα¹ετυχαίνουν τηβέλτιστησύνθεση α­¹οτελεσματικότηταςκαι διαφάνειας(¹αράδειγμα ηρύθμιση ¹ουε¹ιβάλλει, ηε¹ιλογή των Çτεχνι­κάα¹οδεκτώνȹροσφορών ναγίνεται ¹ριν α¹ότο άνοιγμα τωνοικονομικών¹ροσφορών),είναι αυτα¹όδεικτη.

 

4.Η ευθύνη για τοσταμάτημα τηςανά¹τυξης τηςδια¹λεκόμενηςδιαφθοράς σταδημόσια έρ­γα/¹ρομήθειεςανήκει¹ρωτίστως στην¹ολιτική εξουσίατης χώρας.

Αν¹ράγματι Çέχειανοικτό μέτω¹οκατά τηςδιαφθοράςÈ, ό¹ωςδιακηρύσσει, ας¹αρέμβεια¹οφασιστικάκαι στους δύοτομείς, τονθεσμι­κό τομέακαι τον τομέα τηςδιοίκησης,έτσι ώστε:

α)Στον θεσμικότομέα, νακαθιερώσει ÇκαθαρούςÈθε­σμούς, χωρίςτα συνηθισμέ­ναǹαραθυράκιαÈ, ¹ουθα ε­¹ιβάλουν:

- τημε διαφάνειαχρηματο­δότησητων κομμάτωνκαι των ¹ολιτικών¹ροσώ¹ων, ώ­στενα α¹οκλείεταιη εξάρτη­ση τουςα¹ό τουςοικονομικάισχυρούς,

- τηνα¹αγόρευσηάσκησηε¹ιχειρηματικώνδραστηριοτήτωνστον τομέα τωνδημόσιων έρ­γων/¹ρομηθειών,α¹ό όσους ελέγχουνμέσα μαζικήςενημέρωσης,

- τηνυ¹οχρέωση τωνασχολούμενωνμε δημό­σιαέργα/¹ρομήθειεςναÇδικαιολογούντον τρό­¹ο ζωήςτουςÈ (¹.χ. μεσύγκριση τωνεισοδημάτων¹ου δηλώνονταιστην εφορία με τιςδα¹άνες τους,και, ¹άντως, όχιμε το σημερινόψευδε¹ί­γραφαǹόθεν έσχεςÈ),

- τη σύνταξηκαι εφαρμογήκανονισμών έρ­γων/¹ρομηθειών,με τηνα¹αιτούμενηα¹οτελε­σματικότητακαι διαφάνεια.

(Η γνώση τουτι ισχύει σεχώρες με καλήαξιο­λόγησηστα ζητήματαδιαφάνειας θαβοηθούσε ¹ολύ τους¹ολιτικούςεκείνους ¹ου θαείχαν τηβούληση ναε¹ιβάλουν και στηχώρα μας ανάλο­γουςα¹οτελεσματικούςθεσμούς).

β)Στον τομέα τηςδιοίκησης νατο¹οθετεί σταυ¹ουργεία,δημόσιεςε¹ιχειρήσειςκ.λ¹. διοικήσεις¹ου:

- ναδημιουργούνυγιές ÇκλίμαÈκαι να ¹ερνούντα σωστάÇμηνύματαÈ στιςυ¹ηρεσίες τους,

- ναέχουν τηδύναμη ναανθίστανταιστις ¹ιέ­σειςτων κομματικάή οικονομικάισχυρών,

- ναε¹ιλέγουν, για τιςÇευαίσθητεςÈθέσεις, στε­λέχημεε¹αγγελματικήε¹άρκεια καιακεραιότη­τα,και όχιευνοούμενουςοικονομικών ήκομμα­τικών¹αραγόντων,

- ναέχουν τηνικανότητα ναβρίσκουν τηβέλτι­στη λύση,με σύνθεση τωνδιαφορετικώνα¹όψε­ων, μέσαα¹ό ελεύθεροδιάλογο (με τηνα¹οτελεσματικήμέθοδο τηςελεύθερηςαντι¹αράθεσηςτων διαφορετικώνα¹όψεων σεÇδιάλογο στρογ­γυλήςτρα¹έζηςÈ καιόχι με τημέθοδο του Çο κα­θέναςξεχωριστά καιστο αυτίÈ).

 

5.Το α¹οτέλεσμαστο μέτω¹ο τηςÇμεγάληςδια¹λεκόμενηςÈ(και ÇμάναςÈ κάθεδιαφθοράς) θακρίνει και τοζήτημα ταÇμικρής καθημερι­νήςÈδιαφθοράς ¹ουκαθημερινάαντιμετω¹ίζειο ¹ολίτης.