Για τηδιασύνδεση τωνΚυκλάδωνα¹άντηση

 

(Ε¹ιστολή του ΜιχάληΠ. Πα¹αδό¹ουλου,ΟμότιμουΚαθηγητή ΕΜΠ,¹ου στάλθηκεστην ÇΚαθημερινήÈτον Μάιο 2006)

                                                                                  

 

             Αναφέρομαιστην ε¹ιστολήτων κ.κ. Ρ.Μαϊό¹ουλου, Ι. Βογιατζάκηκαι Γ.Κουβαράκη, ¹ουδημοσιεύτηκεστο φύλλο της 12/5/06της εφημερίδοςσας, με την ο¹οία διατυ¹ώνονταιορισμένεςανησυχίεςσχετικά με τοντρό¹οηλεκτροδότησηςτων Κυκλάδων,ό¹ως αυτή ¹ροβλέ¹εταιστην ΜελέτηΑνά¹τυξης τουΣυστήματοςΜεταφοράς(ΜΑΣΜ), ¹ουεγκρίθηκε¹ρόσφατα α¹ό τονΥ¹ουργόΑνά¹τυξης.

   Σκο¹ός τηςε¹ιστολής μουείναι η ενημέρωσητωνενδιαφερόμενωναναγνωστών σαςγια το θέμα καιγια το λόγοαυτό αρχίζω μεμια συνο¹τικήαναφορά στοιστορικό του.

    ΗΔΕΗ στα τέλητης 10-ετίας του Õ90, εφαρμόζονταςτιςυφιστάμενεςτότε τεχνολογικέςδυνατότητες, ¹ρογραμμάτισετην σύνδεσητων νησιώνΆνδρου, Τήνου,Σύρου καιΜυκόνου στοη¹ειρωτικόΣύστημα, μεε¹έκταση τουδικτύου Μεταφοράςα¹ό την ΚάρυστοΕυβοίας, σεε¹όμενη δε φάσηκαι τηνε¹έκταση ¹ροςΠάρο και Νάξο, ενώ¹αράλληλαδιατηρούντανκαι¹ετρελαϊκοίσταθμοί¹αραγωγής. Η¹ραγματο¹οίησητου έργουαντιμετώ¹ισε α¹Õαρχής έντονεςαντιδράσειςτων κατοίκων,κυρίως λόγω των¹ροβλε¹όμενωνε¹ί των νησιώνεναέριωνΓραμμών Μεταφοράς.Ακολούθησανμακροχρόνιοιδικαστικοίαγώνες, οι ο¹οίοικατέληξαν στηνακύρωση τηςεκτέλεσης τωνέργων, με τιςσχετικές α¹οφάσειςτου ΣυμβουλίουτηςΕ¹ικρατείας ¹ουαναφέρονταικαι στην¹αρα¹άνωε¹ιστολή: του ΕÕΤμήματος γιατα νησιά Τήνος,Μύκονος Σύρος,το 1997 και ακολούθωςτης Ολομέλειαςτο 2000, η ο¹οία γιατυ¹ικούςλόγους δεν¹εριλαμβάνειτην Τήνο καιγια την ο¹οία οιδικαστικέςδιαμάχεςσυνεχίζονται.

    Το2004 η ΡΑΕ ανέθεσεστο ΕΜΠ τηνεκ¹όνηση ÇΠροκαταρκτικήςΜελέτηςΔιασύνδεσηςτων Κυκλάδωνμε τοΗ¹ειρωτικόΣύστημαÈ, μεορίζοντα τοέτος 2030. Η μελέτηαυτή,συνέκρινεοικονομικοτεχνικάδιάφορουςδυνατούςτρό¹ουςκαλύψεως τωναναγκών: μεαυτόνομους ¹ετρελαϊκούςσταθμούς ή μεηλεκτροδότησηα¹ό το Σύστημα(κυρίως α¹ό τοΛαύριο) ή μεσυνδυασμούςτων ¹αρα¹άνω. Ημελέτη ε¹έλεγεως την μάλλον¹ροσφερόμενη-τεχνικά καιοικονομικά-λύση τηνσύνδεση τωννησιών α¹ευθείαςμέσωυ¹οβρυχίωνκαλωδίων,χωρίς τηνεγκατάστασηγραμμών υψηλήςτάσεως ε¹ίαυτών, αλλάμόνον τηνκατασκευήυ¹οσταθμών στασημεία εξόδουτων καλωδίων¹λησίον τηςακτής, εντόςκτισμάτων ήκαι ¹εριμαντρωμένωνχώρων εκτάσεως¹ερί τα 5-6στρέμματα.Ε¹ισημαίνεταιότι η¹ροτεινόμενηλύσηκαθίσταταιτεχνικά δυνατήλόγω τωνσχετικά¹ρόσφατωνσημαντικώνεξελίξεων τηςτεχνικής τωνυ¹οβρυχίωνκαλωδίων καιτου σχετικούεξο¹λισμού,αλλά και τηςχωροταξικήςδιάταξης τωννησιών μεκέντρο τη Σύρο.

    Ε¹ειδήδιατυ¹ώθηκανε¹ιφυλάξεις, τοΥΠΑΝ συνέστησεΕ¹ιτρο¹ή στηνο¹οία μετείχανστελέχη τηςΔΕΗ, του ΔΕΣΜΗΕκαι της ΡΑΕ, ηο¹οία κατά τοχρονικόδιάστημαΝοέμβριος 2004 -Α¹ρίλιος 2005εκ¹όνησε νέαμελέτη καιεξέτασε εκ νέουτο θέμα. ΗΕ¹ιτρο¹ή υ¹έβαλετον Μάιο 2005 τοΠόρισμά της,στο ο¹οίοκαταλήγειομόφωνα ότι, μετα σημερινά δεδομένα,η βασική λύση¹ου είχε¹ροταθεί καιστην ΠροκαταρκτικήΜελέτη του ΕΜΠ,είναι η μάλλοντεχνικά καιοικονομικά¹ροσφερόμενη,υ¹έβαλε δε ¹εραιτέρωκαισυγκεκριμένες¹ροτάσειςεφαρμογής. Τελικά,μετά και α¹ό τιςσχετικέςεγκρίσεις τοέργο ¹εριλήφθηκεστην ΜΑΣΜ 2006-10, με¹ροο¹τικήολοκληρώσεώςτου το 2010, ό¹ωςείχε ¹ροταθεί.

    Σημειωτέονότι η το¹ικήαυτοδιοίκηση(ΝομαρχίαΚυκλάδων)υιοθέτησε α¹Õαρχής την¹ροταθείσαλύση, σεσυνεργασία δεμε στελέχη τηςΔΕΗ, του ΔΕΣΜΗΕκαι της ΡΑΕ,καθορίστηκανήδη οι θέσειςεξόδου τωνυ¹οβρυχίωνκαλωδίων.

     Όσον αφοράτις ανησυχίες¹ου διατυ¹ώνονταιστην ε¹ιστολήσημειώνουμε μετην σειρά ¹ου αναφέρονταιτα ακόλουθα:

     Α)Α¹ό την Ε¹ιτρο¹ήκρίθηκε ότι,¹ροκειμένου ναυ¹άρξει ομεγαλύτεροςδυνατόςανταγωνισμός,ενδείκνυται οι¹ροδιαγραφέςνα ε¹ιτρέ¹ουντην χρήση όλωντωντεχνολογιών¹ου μ¹ορούνισοδύναμα να ικανο¹οιήσουντις τιθέμενεςλειτουργικέςα¹αιτήσεις.Αυτό δενεμ¹οδίζει τηνα¹όκτηση τωνχώρων εξόδουτων υ¹οβρυχίωνκαλωδίων καιτων υ¹οσταθμών, δεδομένουότι τόσο α¹ό¹λευράς θέσεωνόσο και του α¹αιτούμενουχώρου σχεδόνταυτίζονται.

      Η Ε¹ιτρο¹ήεξέτασε ε¹ίσηςτην μετάθεσητης εκτέλεσηςτου έργου γιατο 2015, αντί του 2010, ηο¹οία όμως¹ροέκυψε ότιδεν συμφέρειοικονομικά.   

    Β)Η ¹ροτεινόμενηλύση, η ο¹οία¹εριορίζει τηνύ¹αρξηεγκαταστάσεωνυψηλής τάσεωςυ¹ογείως ήεντός κλειστώνχώρων σε μιαμόνο θέση ανάνησί και σεα¹όστασημερικών δεκάδωνμέτρων α¹ό τηνακτή,ικανο¹οιεί,κατά τη γνώμημαςαναμφισβήτητα,το ¹νεύμα τηςα¹οφάσεως τουΣυμβουλίου τηςΕ¹ικρατείας, ηο¹οία ¹ρωτίστωςα¹έβλε¹ε στην¹ροστασία του¹εριβάλλοντος.Όσον αφορά δετο ότι οστραγγαλισμόςτης ¹αροχήςηλεκτρικήςενέργειας θαα¹οτρέψει τηνυ¹έρμετρηανά¹τυξη τωννησιών σεβάρος του¹εριβάλλοντος,¹έραν του ότιείναι ¹ροβληματικόςο τρό¹οςεφαρμογής του,ας μας ε¹ιτρα¹είνα¹αρατηρήσουμεότι, ε¹ειδή δεν¹ρόκειται γιαηλεκτροβόρεςβιομηχανίεςαλλά γιατουριστικέςεγκαταστάσεις,θα συμβεί τοαντίθετο α¹ό τοε¹ιδιωκόμενοα¹οτέλεσμα: Ηαδυναμίαε¹αρκούςηλεκτροδότησηςθα οδηγήσει σεαυθαίρετεςκατασκευές,ό¹ως αυτές ¹ουυ¹ήρχαν την ¹ροΔΕΗ ¹ερίοδο,καθώς και στηνεγκατάσταση ¹λήθουςμικρών¹ετρελαϊκώνηλεκτρο¹αραγωγώνζευγών ¹ουσήμεραδιατίθενταιάφθονα στηναγορά, με καταστροφικέςγια το¹εριβάλλονσυνέ¹ειες. 

   Όσον αφοράτον¹ροτεινόμενοκαθορισμό α¹ότο ΥΠΑΝ τουτρό¹ουηλεκτροδότησηςτων ηλεκτρικώνσυστημάτων τωνμικρών νησιών,έχουμε τη γνώμηότι ηδιασύνδεση τωννησιών μευ¹οβρύχιακαλώδια,¹ολιτική τηνο¹οία μεε¹ιτυχίαεφαρμόζει ηΔΕΗ α¹ό τηνδεκαετία του Õ60,εφόσον βέβαιαη διασύνδεσηείναι τεχνικά εφικτήκαι οικονομικάδικαιολογημένη,μ¹ορεί να δίδειτην καλύτερηλύση και α¹ό¹λευράς¹ροστασίας του¹εριβάλλοντος. Γιατην ε¹ίτευξητου στόχουαυτού θα ¹ρέ¹ειβέβαια νασυντρέχουνκατάλληλεςχωροταξικέςκαι λοι¹ές συνθήκες,ό¹ως στην¹ερί¹τωση τωνΚυκλάδων.

   Σημειώνουμετέλοςγενικότερα,ότι η εξέλιξητηςτεχνολογίαςκαι η αύξησητων τιμών του¹ετρελαίου,ευνοούν σήμερα- τεχνικά καιοικονομικά -την ευρύτερηανά¹τυξη τωνυ¹οβρυχίωνδιασυνδέσεων.

  

 

                                                                                            Μετιμή