Εμμονές
Εκκλησίας και
ε¹ικριτών της,
την ε¹οχή του Κοροναϊού
Με
αφορμή δύο
άρθρα των Ν.
Αλιβιζάτου και
Π. Μ¹ουκάλα,
στην ÒΚαθημερινήÓ
του
Ραφαήλ Μεν.
Μαϊό¹ουλου
1. Η
Διαρκής Ιερά
Σύνοδος, με την
α¹όφασή της
στις 9/3/2020 για το
ζήτημα του
κορωναϊού, διέ¹ραξε
ένα μοιραίο
λάθος.
Ε¹ικέντρωσε
το ενδιαφέρον
της σε κήρυγμα
για το
Μυστήριο της Θείας
Κοινωνίας, αντί
να ¹άρει α¹οφάσεις
για το ¹ρακτικό
ζήτημα της
λήψης μέτρων
για την α¹οφυγή
της
συνάθροισης των
¹ιστών στους
ναούς.
Παρότι
η α¹αγόρευση
της
συνάθροισης
στους ναούς, για την α¹οφυγή
της
διασ¹οράς του θανατηφόρου
ιού, όχι μόνο
δεν ¹ροσκρούει
στους ιερούς
κανόνες της
Εκκλησίας,
αλλά,
αντιθέτως, στηρίζεται στην
ίδια την
διδασκαλία του
Ευαγγελίου, ¹ου
ε¹ιβάλλει να
μην Òεκ¹ειράζομεν
τον Κύριον τον Θεό
μαςÓ.
Γράφει ο Ευαγγελιστής
Λουκάς: ÒΚαὶ (ο
διάβολος) ἤγαγεν αὐτὸν
(τον Ιησού) εἰς Ἱεροσόλυμα,
καὶ ἔστησεν αὐτὸν
ἐ¹ὶ τὸ ¹τερύγιον
τοῦ ἱεροῦ καὶ εἶ¹εν
αὐτῷ¥ εἰ υἱὸς εἶ
τοῦ Θεοῦ, βάλε
σεαυτὸν ἐντεῦθεν
κάτω¥ γέγρα¹ται
γὰρ ὅτι τοῖς ἀγγέλοις
αὐτοῦ ἐντελεῖται
¹ερί σοῦ τοῦ
διαφυλάξαι σε,
καὶ ὅτι ἐ¹ὶ
χειρῶν ἀροῦσι
σε, μή¹οτε
¹ροσκόψης ¹ρὸς λίθον
τὸν ¹όδα σου. Καὶ ἀ¹οκριθεὶς
εἶ¹εν αὐτῷ ὁ Ἰησοῦς
ὅτι εἴρηται, οὐκ ἐκ¹ειράσεις
Κύριον τὸν
Θεόν σουÈ
(Λουκάς, Δ΄ 9–12).
2. Ό¹ως
η Ιερά Σύνοδος
έτσι και αρκετοί
ε¹ικριτές της ε¹ικέντρωσαν
την κριτική
τους για τη στάση
της Εκκλησίας
στο ζήτημα της αντιμετώ¹ισης
του κοροναϊού
κυρίως στο δόγμα
για τη Θεία
Κοινωνία.
Πρόσφατο
¹αράδειγμα άρθρο
του
ομότιμου
καθηγητή του
Συνταγματικού
Δικαίου κ.
Νίκου
Αλιβιζάτου,
στην
ÒΚαθημερινήÓ
στις 25 Μαρτίου.
Στο
άρθρο αυτό, με
τίτλο ÒΠοια
δημοκρατία
μετά τον COVID-19;Ó ο κ. Αλιβιζάτος,
μετά τους Ντόναλντ
Τραμ¹, Ματέο
Σαλβίνι,
Τζόρτζιο
Αγκάμ¹εν και
Σλαβόι Ζίζεκ, εμ¹λέκει και É
τη Θεία
Κοινωνία. Υ¹αινισσόμενος
¹ως στο θέμα
της Θείας
Κοινωνίας
άλλη υ¹ήρξε η
στάση του
Οικουμενικού
Πατριάρχη και
άλλη η στάση
της Εκκλησίας
της Ελλάδος.
Γράφει
συγκεκριμένα:
ÒΤην
τιμή της (Ορθοδοξίας) έσωσε ο
Οικουμενικός
ΠατριάρχηςÓ,
ενώ ÒΜε
αφορμή τη
συζήτηση για τη Θεία
Κοινωνία (η
Διαρκής Ιερά
Σύνοδος και οι
ελλαδικοί
μητρο¹ολίτες) έδωσαν ένα
ακόμη δείγμα
–μοναδικό
¹αγκοσμίως, θα
τολμούσα να ¹ω–
αρτηριοσκληρωτικής
¹ροσήλωσης
στους τύ¹ους
εις βάρος της
ουσίαςÉÓ).
Οι
Ορθόδοξες
Εκκλησίες,
όμως, ¹άντοτε
¹ίστευαν,
δίδασκαν και
έ¹ρατταν
ακριβώς τα
ίδια με αυτά ¹ου
και σήμερα
¹ιστεύουν,
διδάσκουν και
¹ράττουν για τη
Θεία Κοινωνία,
ό¹ως δείχνουν οι
¹ρόσφατες
εγκύκλιοι του Οικουμενικού
Πατριαρχείου
και της Εκκλησίας
της Ελλάδος,
αλλά και της
Αρχιε¹ισκο¹ής
Αμερικής:
- ÒΌσοι
¹ροσέρχονται Ôμετά
φόβου Θεού,
¹ίστεως και
αγά¹ηςÕ και
α¹ολύτως ελεύθερα
χωρίς κανένα
δυναστικό
καταναγκασμό,
κοινωνούν το
Σώμα και το
Αίμα του
Χριστού, ¹ου
γίνεται Ôφάρμακο
αθανασίαςÕ, Ôεις
άφεσιν
αμαρτιών και
εις ζωήν
αιώνιονÕ Ó
(Ιερά
Σύνοδος της
Εκκλησίας της
Ελλάδος).
-
ÒΗ Μεγάλη του
Χριστού
Εκκλησία,
γνωρίζει
εμ¹ειρικώς
μέσα α¹ό τη
δισχιλιετή
¹ορεία της, ότι η
Θεία Κοινωνία
είναι
Ôαντίδοτον του
μη α¹οθανείνÕ
και μένει στη
μέχρι τώρα
Ορθόδοξη
διδασκαλία
¹ερί της Θείας ΜεταλήψεωςÓ
(Ιερά
Σύνοδος του
Οικουμενικού
Πατριαρχείου).
-
ÒΤα άχραντα
μυστήρια, η
Αγία
Ευχαριστία,
δεν είναι α¹λώς
ένα ουσιαστικό
στοιχείο αλλά
το ίδιο το σώμα
και το αίμα του
Κυρίου μας
Ιησού ΧριστούÓ
(ÒThe sacrament of sacraments, the Holy Eucharist, is not simply a material
element but the very body and blood of our Lord Jesus ChristÓ) (Αρχιε¹ίσκο¹ος
Αμερικής κ. Ελ¹ιδοφόρος).
3. Άλλοι
¹ροχώρησαν
¹ερισσότερο,
ανακατεύοντας θέματα
¹ίστης και
εκκλησιαστικών
δογμάτων με θέματα
της ε¹ιστήμης.
Πρόσφατο
¹αράδειγμα άρθρο του κ.
Παντελή
Μ¹ουκάλα με
τίτλο ÒΠερί
της ανοσίας
της ¹ίστηςÓ, στην
ÒΚαθημερινήÓ
στις 18 Μαρτίου, ό¹ου
ο συγγραφέας
σημειώνει:
ÒΟι
συντηρητικότεροι
της ιεραρχίας
και της ¹ολιτικής
ε¹ινόησαν την Ôανοσία
της ¹ίστηςÕ.
Είναι σαν να
¹ρεσβεύουν (É) ότι
ήγγικεν ο καιρός
(É) να αναδειχθεί
η ανωτερότητα του
δικού μας
δόγματος και
να ε¹ικυρωθεί η
υ¹εροχή, η
μοναδικότητα μάλλον,
του
δικού μας Θεού. Αν
άκουγαν λίγο
¹ροσεκτικότερα
τον κοινωνικό
ψίθυρο (ο κ.
Μ¹ουκάλας
φαίνεται ¹ως τον
άκουσε), ίσως να
καταλάβαιναν
ότι το μοιραίο
ταξίδι στους
Αγίους Τό¹ους
άνοιξε μια
τρυ¹ούλα ακόμα και
στην ασ¹ίδα
¹ίστης των ¹ιο
α¹οφασισμένων,
των βαθύτερα
¹ε¹εισμένων. Μια τρυ¹ούλα
αμφιβολίας. Ή
και ¹αρά¹ονουÓ.
Είναι
εκείνοι ¹ου δεν
μ¹ορούν να
δεχτούν
¹ως το
θρησκευτικό
φαινόμενο δεν
συνδέεται με
κανένα τρό¹ο με
την ε¹ιστήμη
(δεν την έχει
αντί¹αλο ούτε
σύμμαχο), ¹ως
α¹οτελεί μια
¹αγκόσμια
διαχρονική Πραγματικότητα
και ¹ως δεν
μ¹ορεί ¹αρά ως
Πραγματικότητα
να
αντιμετω¹ίζεται.
4. Τέλος,
κά¹οιοι
ζήτησαν να
ε¹έμβει η
Κυβέρνηση και στο
ζήτημα της
Θείας
Κοινωνίας.
ΟΜ½Σ, υ¹άρχει
και το ζήτημα
της
συνταγματικής
¹ροστασίας των
ιερών κανόνων
της Εκκλησίας, για
το ο¹οίο ο Ευάγγελος
Βενιζέλος,
καθηγητής του Συνταγματικού
Δικαίου,
γράφει:
ÒΕάν η
Εκκλησία ως
υ¹οκείμενο της
θρησκευτικής
ελευθερίας
κατά το άρθρο 13 (του
Συντάγματος) θεωρεί
ότι αυτοί
είναι οι
κανόνες της,
δεν έχει κανείς
δικαστής το
δικαίωμα να
διατυ¹ώσει
διαφορετική
ά¹οψη (É). Είναι
συνε¹ώς
¹ροφανές ότι οι
ιεροί κανόνες
¹ροστατεύονται
κατά το
Σύνταγμα ως
στοιχεία της
θρησκευτικής
ταυτότητας,
και άρα της θρησκευτικής
ελευθερίας της
Ορθόδοξης
ΕκκλησίαςÉ Ó (Βιβλίο
του ÒΗ
Δημοκρατία
μεταξύ συγκυρίας
και ΙστορίαςÓ, κεφ. VIII ¹αρ.
2 ÒΟι σχέσεις
Κράτους και
Εκκλησίας ως
συνταγματικά
ρυθμισμένεςÓ (σελ. 448, 450).
Ο
γράφων, ως μη θεολόγος
ή νομικός, δεν
μ¹ορεί να ¹ει αν
τα ως άνω
ισχύουν και
για τη Θεία
Κοινωνία. Οι κ.κ.
Ευάγγελος
Βενιζέλος και
Νίκος
Αλιβιζάτος
ασφαλώς
μ¹ορούν.
5. Οι
αντιεκκλησιαστικές
εμμονές
βλά¹τουν το
ίδιο με τις
εκκλησιαστικές.
Θα
ήταν αλλιώς τα
¹ράγματα, αν η
κριτική για
τη στάση της
ηγεσίας της
Εκκλησίας στο
ζήτημα του
κοροναϊού, ε¹ικεντρωνόταν
όχι στο,
θεολογικού
ενδιαφέροντος,
θέμα της Θείας
Κοινωνίας αλλά
στο ¹ρακτικό
ζήτημα της
α¹οφυγής της
συνάθροισης των
¹ιστών στους
ναούς, για το
ο¹οίο η ηγεσία
της Εκκλησίας
της Ελλάδος
δεν θα μ¹ορούσε
να αντιτάξει
κανένα
ε¹ιχείρημα.