Η Εκκλησία να
Çορθοτομήσει
τον λόγον της
αληθείαςÈ!
του
Ραφαήλ Μεν.
Μαϊό¹ουλου
1. Θα
¹εριμέναμε η
ε¹ιστολή του Αρχιε¹ισκό¹ου
¹ρος τον
¹ρωθυ¹ουργό να
εστιάζεται στο
Çηθικό ζήτημαÈ
της κρίσης και
όχι στο
ÇτεχνοκρατικόÈ.
- Να
υ¹οδεικνύει τα ηθικά γενεσιουργά αίτια
της κρίσης,
¹ου
δημιουργήθηκαν
α¹ό τη, διαχρονικά,
κακή συμ¹εριφορά
της ηγεσίας
του τό¹ου (¹ολιτικής,
εκκλησιαστικής,
οικονομικής,
¹ευματικής): την ¹ρόταξη
του ατομικού
συμφέροντος
έναντι του
συμφέροντας
της ολότητας, την
υ¹όθαλψη ή την
ανοχή της
διαφθοράς, της
α-νομίας, της
κλο¹ής και της
σ¹ατάλης του
δημόσιου
χρήματος, της
αναξιοκρατίας,
του ¹νεύματος
της ήσσονος
¹ροσ¹άθειας, του υ¹ερκαταναλωτικού
ευδαιμονισμού...
- Να τονίζει
¹ως χωρίς την
κατα¹ολέμηση αυτών
των Çθανάσιμων
αμαρτημάτωνÈ,
σωτηρία για τη
Χώρα δεν θα
υ¹άρξει,
ό¹οια κι αν
είναι τα
τεχνοκρατικά
μέτρα ¹ου θα εφαρμοστούν
για την
αντιμετώ¹ιση
της οικονομικής
κρίσης.
- Να
διαβεβαιώνει ¹ως η
Εκκλησία στη
δύσκολη αυτή
¹ερίσταση βρίσκεται
κοντά στον λαό
και ¹ροσεύχεται
οι υ¹εύθυνοι
άρχοντές του να
¹άρουν τις
καλύτερες για
τη Χώρα
και τον λαό
α¹οφάσεις.
2. Η
ε¹ιστολή του
Αρχιε¹ισκό¹ου, ασχολούμενη
με την
τεχνοκρατική
¹λευρά της
κρίσης:
- Α¹ορρί¹τει την
Çαδιέξοδη
και
α¹οτυχημένη
γραμμή του
¹ρόσφατου ¹αρελθόντος
μαςÈ.
- Α¹οφαίνεται
¹ως, με την
¹ολιτική αυτή, Òζητούνται
δεσμεύσεις
¹ου δεν
λύνουν το ¹ρόβλημα,
αλλά αναβάλλουν
μόνο ¹ροσωρινά
τον ¹ροαναγγελθέντα
θάνατο της Οικονομίας
μας και υ¹οθηκεύουν,
ταυτόχρονα,
την εθνική
μας κυριαρχία,
τον ¹λούτο
¹ου έχουμε,
αλλά και
αυτόν ¹ου
μ¹ορεί να
α¹οκτήσουμε
στα εδάφη
και τις
θάλασσές μας, την
Ελευθερία,
τη Δημοκρατία,
την Εθνική
μας Αξιο¹ρέ¹ειαÓ.
- Προειδο¹οιεί: ÒΗ ¹ρωτόγνωρη καρτερία των Ελλήνων
εξαντλείται,
η οργή ¹αραμερίζει
τον φόβο
και ο κίνδυνος
κοινωνικής
ανάφλεξης
δεν μ¹ορεί
να αγνοείται
¹ια, ούτε
α¹ό εκείνους
¹ου διατάσσουν,
ούτε α¹ό
εκείνους ¹ου εκτελούν
τις φονικές
συνταγές τουςÓ.
- Προτείνει: ÒΚαι βέβαια,
δεν μ¹ορεί
¹αρά να
υ¹άρχουν μ¹ροστά μας
και άλλοι
δρόμοι. Δρόμοι ¹νευματικής
ανάτασης και οικονομικής
ανάταξης.
Δρόμοι δημιουργίας,
ελ¹ίδας και ¹ροο¹τικής.
Δρόμοι ανοικτοί
για κάθε
Ελληνίδα και κάθε
Έλληνα. Σε αυτούς τους
δρόμους οφείλουμε να ¹ορευθούμε
όλοι, με
τη συναίσθηση
της μετάνοιας.
Ενώνοντας τις αστείρευτες
δυνάμεις του Έθνους
μας. Α¹οκρούοντας,
ταυτόχρονα,
τους έξωθεν
εκβιασμούς
και α¹ορρί¹τοντας
τις θανατηφόρες
συνταγές τουςÓ.
3. Ερωτήματα
¹ου γεννιούνται
α¹ό την
ε¹ιστολή του Αρχιε¹ισκό¹ου.
(α) Γνωρίζοντας
ότι οι
δρόμοι ¹ου μ¹ορούμε
να ακολουθήσουμε,
στη σημερινή
¹ραγματικότητα,
είναι μόνο δύο –ο
κάκιστος ¹ου
μας ¹ροτείνει η
Ευρώ¹η και ο
ολέθριος της
στάσης
¹ληρωμών και
της εξόδου α¹Õ
την Ευρωζώνη– κάνουμε λάθος αν
συμ¹εράνουμε
¹ως η αρχιε¹ισκο¹ική
ε¹ιστολή, α¹ορρί¹τοντας τον ¹ρώτο
(κάκιστο), ¹ροτείνει στον ¹ρωθυ¹ουργό
τον δεύτερο
(ολέθριο) δρόμο;
(β) Όταν οι
ειδικοί της οικονομίας
(της θεωρίας
και της
¹ράξης), χρόνια
τώρα και
σÕ όλον τον
κόσμο, δεν
μ¹ορούν να συμφωνήσουν
για τα
αίτια μιας
οικονομικής
κρίσης και για
τα μέτρα
¹ου ¹ρέ¹ει
να ¹αρθούν
για την
έξοδο α¹Õ
αυτήν, δεν είναι α¹ορίας
άξιο ¹ου
η αρχιε¹ισκο¹ική
ε¹ιστολή α¹οφαίνεται, με
α¹όλυτη βεβαιότητα, για τέτοια
οικονομικά
ζητήματα;
(γ) Δεν θά
έ¹ρε¹ε η ε¹ιστολή να τονίζει
με έμφαση την ανάγκη
δικαιοσύνης
στην κατανομή
των βαρών (¹ρώτη
ηθική ε¹ιταγή) και
να ζητά α¹ό τον
¹ρωθυ¹ουργό να
ε¹ιβάλει μεγαλύτερη
μείωση των
α¹οδοχών των
¹λουσιότερων (με
¹ερικο¹ή τους ή
με φορολογία)
και ¹ολύ
μικρότερη των
φτωχότερων;
Να καλεί
τους
¹λουσιότερους
–τους
ε¹ίσκο¹ους, ¹ολιτικούς,
ε¹ιχειρηματίες,
(μεγαλο)δημοσιογράφους
και τους
άλλους
υψηλόμισθους
του δημόσιου
και του
ιδιωτικού
τομέα– να
μην αντιδρούν
στο αίτημα των
φτωχότερων για
δικαιοσύνη,
υ¹ενθυμίζοντάς
τους το
ευαγγελικό
κάλεσμα Çο έχων
δύο χιτώναςÈ να
δίνει τον ένα σÕ
αυτόν ¹ου δεν
έχει κανένα (ε¹ίκαιρο
στην ε¹οχή της
κρίσης);
(δ) Δεν θα
έ¹ρε¹ε η ε¹ιστολή να
ε¹ισημάνει στον
¹ρωθυ¹ουργό ¹ως
ο φτωχός
λαός, ¹ου
υ¹οφέρει τα ¹άνδεινα,
α¹αιτεί οι
άρχοντες της
Πολιτικής να
δώσουν το καλό ¹αράδειγμα;
Α¹αιτεί,
συγκεκριμένα:
- ο
αριθμός των
βουλευτών να
μειωθεί στους 200,
- τα
κόμματα να α¹ο¹οιηθούν
τη
χρηματοδότησή
τους α¹ό τους
φορολογούμενους,
- οι
βουλευτές
να α¹ο¹οιηθούν
τα κακώς
ÇκεκτημέναÈ
¹ρονόμια (βουλευτικές
συντάξεις,
α¹οζημιώσεις
και όλα τα άλλα),
- οι
¹ολιτικοί ¹ου
έχουν μεγάλη
¹εριουσία να
δωρίσουν στο κράτος
ένα (μεγάλο)
μέρος της.
(ε)
Δεν θα έ¹ρε¹ε η αρχιε¹ισκο¹ική
ε¹ιστολή να γνωστο¹οιεί
στον
¹ρωθυ¹ουργό ¹ως η
Εκκλησία θα
δώσει ¹ρώτη το
¹αράδειγμα, καλώντας
τους ε¹ισκό¹ους
της:
- να
¹αραχωρήσουν
την ¹ροσω¹ική
τους ¹εριουσία
στο κράτος;
-
να ¹αραιτηθούν
α¹ό ένα (μεγάλο)
μέρος του
(μεγάλου)
μισθού τους
και της
(μεγάλης)
σύνταξής τους;
Ε¹ίσκο¹ος
με ¹λούτο είναι, σε
κάθε ¹ερί¹τωση,
ÇσκάνδαλοÈ.
Είναι,
όμως, εκατό
φορές ÇσκάνδαλοÈ ο
Ε¹ίσκο¹ος ¹ου
κρατάει ¹λούτο για
τον εαυτό του σήμερα, ¹ου, ό¹ως
λέει και η
αρχιε¹ισκο¹ική
ε¹ιστολή, Òάνθρω¹οι με αξιο¹ρέ¹εια
χάνουν, α¹ό τη μία στιγμή
στην άλλη,
τη δουλειά,
ακόμη και
το σ¹ίτι
τους, το φαινόμενο
των αστέγων,
αλλά και
των ¹εινασμένων
– φαινόμενο
κατοχικών
ε¹οχών – ¹αίρνει εφιαλτικές
διαστάσεις,
Οι άνεργοι
αυξάνονται
κατά χιλιάδες
μέρα με
τη μέρα, οικογενειάρχες και ιδίως
οι ¹ιο φτωχοί, οι
¹ολύτεκνοι,
οι μεροκαματιάρηδες,
βρίσκονται
σε α¹όγνωσηÉÓ!
4. Η Εκκλησία να Òορθοτομήσει
τον λόγον
της αληθείαςÓ.
ÒΙδών δε τους
όχλους (ο Ιησούς) εσ¹λαχνίσθη
¹ερί αυτών,
ότι ήσαν
εκλελυμένοι
και ερριμένοι
ως ¹ρόβατα
μη έχοντα
¹οιμέναÓ (Ματθαίος, Θ΄ 36).
Και ο λαός
μας, σήμερα, α¹οκαμωμένος
(εκλελυμένος)
α¹ό την
κρίση και
¹αραμελημένος
(ερριμένος)
¹νευματικά
και υλικά,
¹ληγωμένος
α¹ό τα ψέμματα και την
υ¹οκρισία των ¹ολιτικών
και ¹αραζαλισμένος
α¹ο την
καταιγίδα
των κραυγών
και των
αντιφατικών
ÒμηνυμάτωνÓ
των ΜΜΕ,
έχει ανάγκη
κά¹οιος να του ¹ει ολόκληρη
τη σκληρή
αλήθεια:
Ότι, αν
τα Òηθικά
αίτιαÓ ¹ου
μας οδήγησαν
στην κρίση
δεν εκλείψουν,
σωτηρία δεν μ¹ορεί
να υ¹άρξει,
ό¹οια μέτρα
κι αν εφαρμοστούν,
ότι το
βιωτικό μας ε¹ί¹εδο
υ¹οχρωτικά
θα μειωθεί
σοβαρά και για
¹ολλά χρόνια,
ότι η μείωση
αυτή δεν
μ¹ορεί να
γίνει χωρίς
ÒΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗÓ
και ÒΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑÓ,
ότι Òο δρόμος
της οικονομικής
ανάταξηςÓ θα είναι
μακρύς, ότι η ε¹ιτυχία
της μακράς
¹ροσ¹άθειας
θα εξαρηθεί
κυρίως α¹ό μαςÉ
Ο κά¹οιος
αυτός θα
μ¹ορούσε να είναι
η Εκκλησία!